Skip to main content
Vraag

Welke bandbreedte kan ik het beste voor het thuisnetwerk instellen, 160 of 80 MHz, met Box 12 en SW2?

• May 5, 2025
  • 9 reacties
  • 242 keer bekeken

Leen59
Wijsgeer

Wat is de beste bandbreedte, het valt mij op dat als ik 160 kies dat dan de verbindingssnelheid met de SW2 (draadloos) veel hoger is dan bij 80. Ik heb wel WiFi5 aanstaan en het kanaal staat op auto.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 5, 2025

Beste ​@Leen59 als je geen wifi6ax apparatuur hebt is wifi5ac de beste keus.

Verder alles zoveel mogelijk op AUTO laten staan, de apparatuur zoekt dan steeds de beste verbinding afhankelijk van de wifidrukte in de omgeving.

• May 5, 2025

Met kanaal breedte 160 is inderdaad meer bandbreedte mogelijk dan met 80, zelf heb ik 5ghz  op kanaalbreedte 40 staan en 2,4 ghz op 20.

​@Leen59 wat voor abonnement neem je af en hoe gebruik je jouw wifi verbinding? Zelfs kanaalbreedte 20 kan voldoende zijn voor 5 ghz. Hoe hoger die kanaal breedte des te meer kanalen worden gebruikt des te meer overlap er wordt gecreëerd hoe meer kans op interferentie. Daarom ben ik eigenlijk helemaal geen voorstander van extra wifipunten in woningen. Daardoor wordt ook de 5 ghz band steeds voller.

Als je het mij vraagt is kanaalbreedte 20 het beste althans het meest omgeving vriendelijk.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Leen59, ik hoop dat je geholpen bent met de tips hierboven; we horen graag of je daarmee verder gekomen bent!

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 7, 2025

​@Rowi. Ben het eens met je dat dat het meest vriendelijke zou zijn, een minder breed wifikanaal.

Ik denk alleen wel dat het erg situatiegebonden is wat wordt gevraagd. Factoren van invloed zijn:

• Omgeving. Dicht-/dunbevolkt? Veel signalen in de buurt?
  • Isolatie. Goede isolatie houdt temperatuur meer op peil en wifi meer binnen.
  • Behoeftes. Eenpersoonshuishouden, groot gezin, gewoon veel apparaten of voor werk/hobby.
  • Stoorbronnen. Welke een bepaalde frequentie kunnen verstoren.
  • Thuisnetwerk. Soort systeem. Kabels. Draadloos. Plaatsing.

Beste optie in meeste gevallen: automatisch. Lekker het netwerk zn werk netjes laten doen ;-)

Het aantal versterkers gaat hand in hand met bovenstaande punten.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • May 7, 2025

Toevallig zet ik het een paar minuten geleden op auto, maar springt gewoon weer terug naar 80.

Dat werkt op zich prima maar is wel vreemd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 8, 2025

Beste ​@Leen59 , dat is niet vreemd,  juist die auto instelling laat het systeem bepalen wat op dat moment de beste instelling is.

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • May 8, 2025

Ik bedoel dat ik het vreemd vind dat het niet op auto blijft staan maar vast naar 80.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 8, 2025

Beste ​@Leen59 , het staat in principe nog steeds op auto, maar heeft het systeem voor dat moment gekozen voor 80 en kan het morgen of elk moment een andere waarde aannemen. 

Leen59
Wijsgeer
  • Auteur
  • May 8, 2025

Het stond altijd op 80 maar ik had het als test eens op 160 gezet om te zien of dat verschil maakt. Het viel mij toen op dat de verbindingssnelheid met de SW2’s opeens van 2 naar 4 Gbps ging. Daarna weer op auto gezet, ging weer naar 80 maar de verbindingssnelheid bleef gelijk. Ik heb het vermoeden dat wat je in de GUI ziet een momentopname van het koppeltijdstip is en niet dynamisch is. Het is voor mij verder geen issue maar ik was gewoon nieuwsgierig.