Skip to main content
Beantwoord

Welke devices zijn op mijn wifi aangesloten?

• January 28, 2026
  • 25 reacties
  • 94 keer bekeken

Ik wil graag weten welke devices op mijn wifi netwerk actief zijn. Ingelogd op 192.168.2.254 zie ik alleen de TV kastjes en drie mesh versterkers. Ingelogd in MijnKPN zie ik meer, maar met adressen die me niets zeggen. Die zie ik onder ‘Schema’s’. Ze beginnen allen met F4, terwijl de devices die ik gebruik (iPhone, iPad, Mac etc) een heel ander Mac adres hebben. Hoe weet ik wat wat is.

Ik vraag dit omdat ik één van de devices een vast ip adres wil instellen.

Beste antwoord door rvk01

@rvk01 Maar als de MAC klopt voor de Argon Solo, welke is het dan van de vijf verschillende adressen die ik zie?

Die andere zijn waarschijnlijk Apple devices met privacy aan.

Maar er is al meerdere keren geopperd gewoon even met Deco app te kijken. Die heeft waarschijnlijk ook een betere host-naam. Overigens geeft die app ook aan of een Apple device het MAC adres spooft.

25 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

Mac adressen beginnend met  F4:34:F0 zijn geregistreerd die Apple.

Weet je zeker dat de privacy mode op de iPhone en iPad niet aan staan? Want dan spooft het apparaat een fictief MAC adres in privacy redenen. 

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Ja die staan niet aan. Ook overige devices worden met F4 aangegeven (Mac, Streaming device). Sowieso gek dat ik die niet zie in de website met 192.168.2.254 maar alleen op MijnKPN.

• January 28, 2026

Welke mesh versterkers heb je? SuperWiFi's van KPN? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 28, 2026

Hallo ​@Tony1960 ,

In de app Mijn KPN kun je alles goed zien. 

Kies Wifinetwerk

Kies apparaten

Kies Mijn apparaten

Daar zie ik staan :

iMac van …..

iPhone van ………

iPhone van ………..

iPod

etc.

Daaronder kan ik ook nog mijn SuperWiFi-punten aanklikken en dan zie je zelfs welk apparaat op welk punt is aangesloten. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

Ja die staan niet aan. Ook overige devices worden met F4 aangegeven (Mac, Streaming device). Sowieso gek dat ik die niet zie in de website met 192.168.2.254 maar alleen op MijnKPN.

Wat voor streaming device? Een Apple TV? En een Mac is ook van Apple dus zou ook met F4 weergegeven kunnen worden. Zijn de eerste drie delen F4:34:F0?

Verder kan het zijn dat MijnKPN ook offline apparaten laat zien (waarvan e.v. bij opnieuw verbinden hetzelfde IP adres gegeven wordt). Ik kijk nooit via MijnKPN.

Wat ik wel raar vind is als je inlogt op 192.168.2.254, dat je ze daar niet kunt zien. Je moet wel bij “Verbonden apparaten” kijken want “Topologie” geeft niet alles weer.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

TP Link Deco

• January 28, 2026

TP Link Deco

Als die in router modus staat, dan is het logisch dat je de apparaten niet ziet op de Experiabox. 

De deco heeft ook een webinterface. Kan je daar op inloggen? Zie je de apparaten dan wel?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

TP Link Deco

Dan kun je toch de Deco app gebruiken om de apparaten te zien (met IP en MAC)? Zelfs als alle Deco’s in AP mode staan want ook dan is er altijd 1 “hoofd-Deco”.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Hallo ​@Tony1960 ,

In de app Mijn KPN kun je alles goed zien. 

Kies Wifinetwerk

Kies apparaten

Kies Mijn apparaten

Daar zie ik staan :

iMac van …..

iPhone van ………

iPhone van ………..

iPod

etc.

Daaronder kan ik ook nog mijn SuperWiFi-punten aanklikken en dan zie je zelfs welk apparaat op welk punt is aangesloten. 

Hallo ​@Noordzee ik zie drie buttons ‘Mijn wifinetwerk’, ‘Wifi verbeteren’ en ‘Facturen’. Onder Mijn wifinetwerk zie ik eerst ‘Schema’s’ met die adressen startend met F4. Als ik naar Apparaten ga zie ik alleen de KPN Box, twee tv ontvangers en de Deco mesh versterker.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Wat voor streaming device? Een Apple TV? En een Mac is ook van Apple dus zou ook met F4 weergegeven kunnen worden. Zijn de eerste drie delen F4:34:F0?

Verder kan het zijn dat MijnKPN ook offline apparaten laat zien (waarvan e.v. bij opnieuw verbinden hetzelfde IP adres gegeven wordt). Ik kijk nooit via MijnKPN.

Wat ik wel raar vind is als je inlogt op 192.168.2.254, dat je ze daar niet kunt zien. Je moet wel bij “Verbonden apparaten” kijken want “Topologie” geeft niet alles weer.

@rvk01 Streaming device is van Argon, de Argon Solo. Na F4 komt altijd 06 (F4:06 etc)

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

TP Link Deco

Dan kun je toch de Deco app gebruiken om de apparaten te zien (met IP en MAC)? Zelfs als alle Deco’s in AP mode staan want ook dan is er altijd 1 “hoofd-Deco”.

@rvk01 ​@Marlon92 het is juist de Argon Solo waarvan ik het adres wil weten. Deze is vaak niet benaderbaar na een paar dagen niet gebruikt te hebben en ik kreeg de tip het ip adres vast te zetten van dit apparaat.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 28, 2026

@Tony1960 

Gebruik je wel de app MijnKPN? 

Ik zie daar geen schema's, maar wel Snelheidstest en daarnaast apparaten.

En dan via Mijn apparaten kom je op alle aangesloten devices.(En dus niet de KPN Box)   

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

TP Link Deco

@rvk01 ​@Marlon92 het is juist de Argon Solo waarvan ik het adres wil weten. Deze is vaak niet benaderbaar na een paar dagen niet gebruikt te hebben en ik kreeg de tip het ip adres vast te zetten van dit apparaat.

Bij de Argon Solo zal de MAC wel moeten kloppen denk ik.

Maar als die verbonden is met de Deco, dan kun je hem in de Deco wel zien (met IP en MAC). Dan kun je daarna in de KPN box het apparaat vastzetten.

(Ik neem aan dat je de KPN box gebruikt en niet gewoon de Deco direct aan de ONT hebt hangen, wat mijn voorkeur zou hebben 😉)

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

@Tony1960 

Gebruik je wel de app MijnKPN? 

Ik zie daar geen schema's, maar wel Snelheidstest en daarnaast apparaten.

En dan via Mijn apparaten kom je op alle aangesloten devices.(En dus niet de KPN Box)   

@Noordzee ja die gebruik ik, zie bijlagen met wat ik zie

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

TP Link Deco

Bij de Argon Solo zal de MAC wel moeten kloppen denk ik.

Maar als die verbonden is met de Deco, dan kun je hem in de Deco wel zien (met IP en MAC). Dan kun je daarna in de KPN box het apparaat vastzetten.

(Ik neem aan dat je de KPN box gebruikt en niet gewoon de Deco direct aan de ONT hebt hangen, wat mijn voorkeur zou hebben 😉)

@rvk01 Maar als de MAC klopt voor de Argon Solo, welke is het dan van de vijf verschillende adressen die ik zie?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 28, 2026

Maar er is al meerdere keren geopperd gewoon even met Deco app te kijken. Die heeft waarschijnlijk ook een betere host-naam. Overigens geeft die app ook aan of een Apple device het MAC adres spooft.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

@rvk01 excuus, die had ik even gemist idd. Daar zie ik inderdaad wel mijn devices. Dan moet ik daar proberen het ip adres vast te zetten voor mijn Argon Solo.
Dank allen, ik sluit de topic.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

@rvk01 excuus, die had ik even gemist idd. Daar zie ik inderdaad wel mijn devices. Dan moet ik daar proberen het ip adres vast te zetten voor mijn Argon Solo.

Nee, in de Deco app zelf kun je het IP niet vast zetten als het door de KPN box uitgegeven wordt. Je kunt daar echter wel het apparaat herkennen en duidelijk zien om welke MAC en IP het gaat. Vervolgens kun je dan in de KPN box het adres vast zetten.

(Als je de Deco wel als DHCP server gebruikt dan kun je het daar uiteraard wel in doen)

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Nee, in de Deco app zelf kun je het IP niet vast zetten als het door de KPN box uitgegeven wordt. Je kunt daar echter wel het apparaat herkennen en duidelijk zien om welke MAC en IP het gaat. Vervolgens kun je dan in de KPN box het adres vast zetten.

(Als je de Deco wel als DHCP server gebruikt dan kun je het daar uiteraard wel in doen)

@rvk01 Ik ben niet heel technisch, maar dan vermoed ik dat inderdaad de Deco als DHCP server is ingesteld. Ik kan het IP adres voor de Argon die ik daar vind niet vastzetten in de router (nr. wordt niet herkend) maar wel in de Deco app, dat heb ik net gedaan. Benieuwd of het helpt.
Dank voor je input!

• January 28, 2026

Ik denk dat je WiFi op de KPN Box het beste uit kunt zetten. Of zorg er in ieder geval voor dat het een andere naam heeft.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

Kun je in de Deco app eens op Meer drukken (rechts onder).
En dan op Geavanceerd.

Wat staat er dan bij bewerkingsmode? Accesspoint of Routermodus?

Als er Routermodus staat dan is jouw Deco ingesteld als router en geeft die inderdaad IP adressen uit. Maar als je dan ook nog met de KPN router werkt, dan werk je dus met dubbel NAT. Dan klopt het dat de KPN router helemaal niets ziet wat er “achter” de Deco zit (want dat is immers een router met alle veiligheid aan e.d.).

Dat is geen optimale situatie (dubbel NAT en apparaten aangesloten op de KPN router zien de apparaten op de Deco niet) maar als het goed werkt zou je het zo kunnen laten (zolang je maar weet dat je werkt met twee gescheiden netwerken). Je moet in dat geval wel inderdaad een vast IP instellen in de Deco.

Maar je had dus al problemen in deze situatie???

Een andere optie is de Deco op Accesspoint mode zetten en alle IP’s uit laten delen door de KPN router. Dan heb je een groot netwerk en ziet de KPN router ook alle apparaten.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Kun je in de Deco app eens op Meer drukken (rechts onder).
En dan op Geavanceerd.

Wat staat er dan bij bewerkingsmode? Accesspoint of Routermodus?

Als er Routermodus staat dan is jouw Deco ingesteld als router en geeft die inderdaad IP adressen uit. Maar als je dan ook nog met de KPN router werkt, dan werk je dus met dubbel NAT. Dan klopt het dat de KPN router helemaal niets ziet wat er “achter” de Deco zit (want dat is immers een router met alle veiligheid aan e.d.).

Dat is geen optimale situatie (dubbel NAT en apparaten aangesloten op de KPN router zien de apparaten op de Deco niet) maar als het goed werkt zou je het zo kunnen laten (zolang je maar weet dat je werkt met twee gescheiden netwerken). Je moet in dat geval wel inderdaad een vast IP instellen in de Deco.

Maar je had dus al problemen in deze situatie???

Een andere optie is de Deco op Accesspoint mode zetten en alle IP’s uit laten delen door de KPN router. Dan heb je een groot netwerk en ziet de KPN router ook alle apparaten.

@rvk01 Daar staat ‘Wifi-router (Standaard)’. Op zich heb ik geen problemen met mijn netwerk, alleen mijn muziek streamer Argon Solo is na een aantal dagen niet gebruikt te hebben niet meer bereikbaar, behalve door hem even van de stroom te halen. Bij Hifi Klubben suggereerden ze deze een vast IP adres te geven en zo kwam ik hier in beland ;-). Dit is nu wel gelukt, maar in de Deco.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

@rvk01 Daar staat ‘Wifi-router (Standaard)’. Op zich heb ik geen problemen met mijn netwerk, alleen mijn muziek streamer Argon Solo is na een aantal dagen niet gebruikt te hebben niet meer bereikbaar, behalve door hem even van de stroom te halen. Bij Hifi Klubben suggereerden ze deze een vast IP adres te geven en zo kwam ik hier in beland ;-). Dit is nu wel gelukt, maar in de Deco.

Mooi, dan is dat gelukt 👍🏻

Dat bevestigt dan ook waarom je in de KPN router geen apparaten zag (want de Deco’s zijn een heel eigen netwerk met eigen IP range).

Ik weet niet of je wifi op de KPN router ook aan hebt staan? Maar als je dat hebt, en je hebt je telefoon b.v. verbonden met de KPN router, dan kun je daarmee geen apparaten bereiken op het Deco netwerk. Hoeft misschien geen probleem te zijn maar dan weet je dat in ieder geval. Natuurlijk kun je wifi op de KPN router ook uitzetten want dat zou alleen maar verwarring en een extra storingsbron kunnen geven.

Hopelijk blijft de streamer nu online.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Mooi, dan is dat gelukt 👍🏻

Dat bevestigt dan ook waarom je in de KPN router geen apparaten zag (want de Deco’s zijn een heel eigen netwerk met eigen IP range).

Ik weet niet of je wifi op de KPN router ook aan hebt staan? Maar als je dat hebt, en je hebt je telefoon b.v. verbonden met de KPN router, dan kun je daarmee geen apparaten bereiken op het Deco netwerk. Hoeft misschien geen probleem te zijn maar dan weet je dat in ieder geval. Natuurlijk kun je wifi op de KPN router ook uitzetten want dat zou alleen maar verwarring en een extra storingsbron kunnen geven.

Hopelijk blijft de streamer nu online.

@rvk01 Ik wacht af, dank voor je input!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat fijn dat het dan toch gelukt is ​@Tony1960 en welkom op de KPN Community. Ik zie dat iedereen je van goede tips heeft voorzien, dank daarvoor. Fijn dat het dan gelukt is via de app van Deco zelf. 

Werkt alles nog steeds naar wens?

Mocht er toch nog wat zijn laat het dan weten! We denken graag even mee zoals je merkt :-) .