Skip to main content

Sinds 1½ à 2 jaar wachten we op onze glasvezelverbinding. De vezel en de PoP zijn al maandenlang opgeleverd. Recentelijk is ook de voeding aangesloten. Het laatstelijk toegezegde "voor de feestdagen" gaat niet lukken, dat wordt nu "tussen kerst en oud-en-nieuw". Ben benieuwd!

Een half jaar geleden heeft de telefonische verkoop (van Delta Fiber) genoteerd dat ik een Genexis Titanium zou krijgen i.p.v. een Genexis Platinum, omdat de Titanium wèl in bridge mode kan worden gebruikt, zodat ik m'n FB 7590 kan blijven gebruiken, in combinatie met m'n 2B+D huiscentrale.

Gisteren kwam ik er achter dat de geïnstalleerde 1 Gbps infrastructuur inmiddels is opgewaardeerd naar XPS-PON (8 Gbps). En de Titanium (blijkt een gemodificeerde Platinum) en de overeenkomstige Nokia zijn pas leverbaar na het eerste kwartaal 2023. Enige advies was, zelf een geschikt modem aanschaffen en het MAC-adres laten registreren.

Kan iemand me vertellen wèlke modems er voldoen aan de XGS-PON standaard en in bridge mode kunnen functioneren? Alvast bedankt!

73, Ernst PA0EWS

Op de glasvezel wordt een XGS-PON ONT aangesloten en daar kan je vervolgens jouw 7590 op aansluiten.

Maar ja, zo gaat dat bij KPN, ik weet niet of Delta ook een aparte ONT levert.


Bedankt!
Ik ga dat navragen bij de Zeeuwse technici. Als ik die te pakken krijg….
Bij de telefonische ingang kom je inhoudelijk niet verder :-(


Inmiddels vernomen dat het "Delta"-modem nodig is om de verbinding op te bouwen. Heb het modem (Nokia XS-2426G-B) op de vezel aangesloten en vandaar een Cat-6 kabeltje naar de WAN-poort van de Fritz!Box 7590. Beetje geëxperimenteerd met IP-adressen en SIP-gegevens (1 inkomend en 1 uitgaand). Nu werkt alles tot volle tevredenheid. En end-to-end met 1 Gbps!

Zodra die klaar is, kan ik een patch krijgen om de Nokia in bridge-mode te zetten. Maar voorlopig lukt het ook zonder…

 


Euhm... u weet dat KPN niet levert over glasvezel van Delta? Dat u dus een abonnement af moet sluiten bij Delta? En dat u dan dus bij KPN weg gaat? Tenzij u het leuk vind om 2 internetabonnementen te hebben natuurlijk 😄 KPN blijft gewoon over de telefoonlijn leveren. Daar veranderd niets aan.

Het is een beetje raar om deze vraag hier te stellen. Ik bedoel ... u gaat toch ook niet naar een Renault garage om iets specifieks te vragen over uw net nieuw bestelde Volkswagen Golf die nog geleverd moet worden, en die u uiteraard natuurlijk bij een Volkswagen garage besteld heeft?


Is me uiteraard duidelijk. Hier in Friesland is Delta Fiber vooralsnog de enige glas-provider….