Skip to main content
Beantwoord

Werkt een UXG Lite router met KPN Glasvezel?

  • 17 June 2024
  • 16 reacties
  • 243 keer bekeken

Beste forum lezers,

ik krijg binnenkort KPN Glasvezel graag wil ik mijn Unifi UGX Lite gebruiken in plaats van de Experia box wat zijn de instellingen die ik nodig heb voor de UXG-Lite rechtsreeks op de glasvezel en voor de telefonie wil ik een Linksys sip kastje gebruiken is dat mogelijk?

 

Ja, het werkt wel. Maar als je googlet, zul je merken dat er af en toe wat configuratiemoeilijkheden zijn. Als je je weg weet binnen de router, is dat vast iets wat je wel kan oplossen.


het gaat mij om de instellingen in mijn UniFi wat wat ik tegen komt is dit:

  1. In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.
  2. Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.
  3. Enable VLAN ID and set it to 6 for KPN.
  4. Set IPv4 Connection to PPPoE.
  5. For KPN, Username should be set to internet.
  6. For KPN, Password should be set to internet.

voor mij is stap 5 en 6 ? wat daar ingevuld moet worden. 


Stap 5 en 6 maakt niet uit, als er maar wat staat.


ok dan ga ik het proberen als ik de installatie pakket binnen hebt. 


en voor telefonie heb ik gezien dat je de sip gegevens kan opvragen met de KPN Servicetool maar omdat te gebruiken neem ik aan de je in eerste instantie dus je Experiabox moet aansluiten zorgen dat internet en telefonie werkt dan de KPN Service tool gebruiken en daar na je eigen spullen kan koppelen? 


Sowieso is het handig om eerst even de experiabox aan te sluiten om te checken of alles goed werkt. Dan heb je meteen een uitgangspunt van waaruit je met je eigen router aan de slag kan.


Hi @Ruban23, ik zie dat Arjan je al op weg heeft geholpen, je kunt eventueel ook nog een kijkje nemen in het volgende topic 😊

 


heb alles aangesloten meer werkt nog steeds niet zo lekker zie mijn instellingen

 


oplossing is MSS Clamping op auto gezet. zie foto

 


Werken de bovenstaande instelligen alleen voor regulier internet, of werken de tv kastjes dan ook zonder problemen? Heb de USG, maar heb daar wat vlan uitdagingen mee gehad. Zoals op https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/index.html

Moest daarna ook nog MTU instellingen aanpassen, omdat anders de verbinding telkens werd gereset :(  Dat is met UXG Lite allemaal niet?


Werken de bovenstaande instelligen alleen voor regulier internet, of werken de tv kastjes dan ook zonder problemen? Heb de USG, maar heb daar wat vlan uitdagingen mee gehad. Zoals op https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/index.html

Moest daarna ook nog MTU instellingen aanpassen, omdat anders de verbinding telkens werd gereset :(  Dat is met UXG Lite allemaal niet?

Ik heb alleen internet en dat werkt nu probleemloos. Voor tv heb je vlan 4 nodig dat zou je dan volgens mij met igmp moeten doen 


Werken de bovenstaande instelligen alleen voor regulier internet, of werken de tv kastjes dan ook zonder problemen? Heb de USG, maar heb daar wat vlan uitdagingen mee gehad. Zoals op https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/index.html

Moest daarna ook nog MTU instellingen aanpassen, omdat anders de verbinding telkens werd gereset :(  Dat is met UXG Lite allemaal niet?

Hi tefpoc, ik heb ook een USG en heb inmiddels al een UXG-Lite klaarliggen. Heb je de swap al uitgevoerd? Ik heb zelf gelukkig inmiddels alleen maar smart tv’s thuis en heb daardoor het probleem niet meer met igmp i.c.m. de tv-ontvangers. Gisteren geprobeerd te migreren naar de UXG maar had geen internet. Ik had eigenlijk verwacht dat de UXG de config van de USG zou overnemen maar ik denk dat dat niet helemaal goed is gegaan. Ik vermoed zelf dat ik destijds een custom config json config file heb moeten aanmaken voor de tv kastjes etc. Dat zou ik moeten opschonen. 

Nog een andere vraag m.b.t. de ppoe instellingen. Kan je gewoon kpn/kpn invoeren voor username/password? Of moet het echt XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet / kpn zijn?

 

Is het iemand anders gelukt om succesvol te migreren van de USG naar de UXG?  

 

Alvast iedereen bedankt voor je input.


Werken de bovenstaande instelligen alleen voor regulier internet, of werken de tv kastjes dan ook zonder problemen? Heb de USG, maar heb daar wat vlan uitdagingen mee gehad. Zoals op https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/index.html

Moest daarna ook nog MTU instellingen aanpassen, omdat anders de verbinding telkens werd gereset :(  Dat is met UXG Lite allemaal niet?

Ik heb alleen internet en dat werkt nu probleemloos. Voor tv heb je vlan 4 nodig dat zou je dan volgens mij met igmp moeten doen 

Hi Ruban, je bent nu een paar weken verder. Werkt alles nog steeds naar behoren? Hiervoor heb jij geen USG gehad? Je bent direct naar de UXG overgestapt?


Werken de bovenstaande instelligen alleen voor regulier internet, of werken de tv kastjes dan ook zonder problemen? Heb de USG, maar heb daar wat vlan uitdagingen mee gehad. Zoals op https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/index.html

Moest daarna ook nog MTU instellingen aanpassen, omdat anders de verbinding telkens werd gereset :(  Dat is met UXG Lite allemaal niet?

Ik heb alleen internet en dat werkt nu probleemloos. Voor tv heb je vlan 4 nodig dat zou je dan volgens mij met igmp moeten doen 

Hi Ruban, je bent nu een paar weken verder. Werkt alles nog steeds naar behoren? Hiervoor heb jij geen USG gehad? Je bent direct naar de UXG overgestapt?

Hi Nostradamus1977,
het werkt allemaal probleemloos bij mij met de UXG lite 


Hoi @Ruban23 

Dat geeft mij iig moed om door te zetten.

Heb je nog tips voor mij?


hoi @Nostradamus1977 
voor tv kan je ook een switch achter de MTU zetten en dan de uxg lite voor internet en de kpn experiabox er achter voor tv dat werkt ook.


Reageer