Skip to main content

Ik zou graag een vpn op mijn thuis adres willen opzetten maar. Ik dacht voordat ik begin om te vragen of het wel mogelijk is om een poort open te gooien. Ik las een paar artikelen waarbij dat mogelijk niet kon dus ik dacht ik vraag het.

Ik had als test de poort 51820 UDP opengezet en als ik dan kijk op port checker websites dan zeggen die dat de poort niet open zit.

EDIT: heb een raspberry pi met een wireguard vpn opgezet. Helaas doet hij niet, ik kan er niet mee verbinden.

 

Bedankt voor je hulp.

Je draait dan een eigen VPN-server op jouw router Aaron? Ik heb in het verleden wel eens zo'n setup gebruikt maar de laatste jaren niet meer vrees ik. Wellicht heeft iemand in de community nog een idee of iets vergelijkbaars draaiend? 


@Remco van KPN ik draai een Wireguard vpn op mijn raspberry pi 4b, heb daarvoor poort 51820 UDP opengezet op mijn router(experia box v10).

Maar ik kan niet verbinden met de vpn en ik ben er bijna 100% zeker van dat het aan de port forwarding ligt. Ik heb namelijk op de raspberry pi een tcpdump gebruikt om te kijken of hij packets binnenkrijgt als ik de vpn gebruik maar hij krijgt geen packets daarvan binnen.


Vreemd Aaron, wellicht heb je dan nog iets aan dit artikel op onze kennisbank

 


@Remco van KPN ik was er al meerdere keren door het artikel heen gegaan zonder geluk. Toch bedankt voor de tip.

oooh misschien dat ik het probleem weet, oke vanaf de router gaat het internet in een TP-Link Deco kastje en daarna naar de rest van het huis, zou dat het mogelijk blokkeren?


@Remco van KPN UDPATE: de deco waar ik het over had blokkeerde de verbinding. door dat te port forwarden werkt het nu. Alleen is de snelheid van de vpn heel erg traag voor een of andere reden


Hoi Aaron, sorry ik was even afwezig door ziekte. Fijn dat je dan toch een oplossing hebt kunnen vinden! 


Heeft u glasvezel? Of een koper verbinding?

De raspberry is toch wel bekabeld aangesloten?  Rechtstreeks op de hoofd deco?

Hoe traag is traag? Onwerkbaar traag? Of kunt u wel gewoon webpagina's ophalen? 


@Nick83 Wij hebben helaas geen glasvezel vandaar de 4g voor thuis. De rpi is gewoon met een ethernet kabel aangesloten. Ik haal snelheden op mijn telefoon met 4g en de vpn aan van rond de 0.5mbps down en tussen de 0.5 en 7mbps up, dat schommelt heel erg. Ik denk zelf dat het aan de MTU waardes ligt die Wireguard gebruikt.


@Nick83 Wij hebben helaas geen glasvezel vandaar de 4g voor thuis. 

Ok, ik begrijp het nu. Dan is het logisch dat het traag is. Zulk soort diensten draaien op een 4G verbinding is gewoon geen optie. Een 4G verbinding is geen volwaardig alternatief voor een normale thuisaansluiting. 

Geen glasvezel beschikbaar dus, maar ook geen telefoonaansluiting? 


Wij hebben wel een telefoonaansluiting. Zonder dat "4g voor thuis” halen wij 13mbps down en ongeveer 1 of 2 mbps up.

Sorry voor de late reactie trouwens.