Skip to main content

Hallo,

sinds een tijdje, weet niet wanneer, kan ik niet meer in mijn NAS van WD. In het netwerkcentrum zie ik wel de WD MyCloud  mediaspeler en de snelkoppeling naar de 'home’page van de NAS. Ik kan dan zien wat de status is en hoeveel er gebruikt is enz. Echter toegang tot de bestanden is er niet, daarvoor was er ook een tweede icoontje dat ik gebruikte.

Vanavond zit mijn vrouw naast me op haar MacBook en zij kan er gewoon in!! WT….

Iemand enig idee wat er kan zijn?

Hallo ​@Marcootje1973 

Waarschijnlijk komt dat omdat Microsoft nu SMB Guest access heeft uitgezet, je krijgt dan geen toegang meer tot mappen die voor iedereen gedeeld zijn.

Je kan hier vinden hoe je dat uitschakelt: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file-server/enable-insecure-guest-logons-smb2-and-smb3?tabs=powershell

Ik heb dat zelf gedaan via de powershell optie, die moet je dan uitvoeren als administrator en vervolgens dit uitvoeren:

Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true -Force

Ik kon daarna ook weer op een netwerk map die gedeeld is voor iedereen.

Ik zag bij mij de server nog steeds niet in verkenner maar kon wel verbinden via het IP adres, dan zag ik de map wel.

Daarvoor kon ik ook via het IP adres de map zien maar er niet in, dan krijg je deze melding:

Of gewoon een gebruikersnaam en wachtwoord op die map zetten. Op alle pc's via powershell gaan zitten rommelen lijkt me ook niet echt ideaal.

Of gewoon een gebruikersnaam en wachtwoord op die map zetten. Op alle pc's via powershell gaan zitten rommelen lijkt me ook niet echt ideaal.

Dat zou hij ook kunnen proberen.

Het is ook afhankelijk van de leeftijd van de NAS, misschien is er nog een firmware update beschikbaar, voor firmware 2.x is er ook een aparte instructie:

WD My Cloud Setup for Windows

This WD My Cloud setup installer for Windows will discover your WD My Cloud personal cloud storage device on your network and help with setting it up.

Important: The My Cloud Setup Software will not find a My Cloud with firmware version 2.x. Therefore, you will not be able to map a drive. Please see below for detailed instructions on how to setup your My Cloud (firmware version 2.x) and how to map a drive.

Super BEDANKT GeSp!! Via de tweede stap heb ik de mappen in de NAS kunnen vinden. De firmware was blijkbaar niet té oud en met deze stappen was het vrij eenvoudig!!
De eerste stappen heb ik geprobeerd, echter te weinig kennis daarvoor, kon niet eens toegang tot Powershell krijgen 😁

Ik kan weer aan de slag! Thanks!

Reageer