Skip to main content

Sinds enige tijd (weet niet zeker of het na de V10A mesh update is) krijg ik 's nachts twee meldingen:

Wi-Fi Security Alert: New or Rogue Access Point detected: 6A:FE:3B:06:8A:B9 on Wi-Fi ….._Gast  en

Wi-Fi Security Alert: New or Rogue Access Point detected: 72:FE:3B:06:8A:BA on Wi-Fi ….._Gast .

Meestal is dat rond 1:30 's nachts.

Via een MAC address Vendor Lookup tool lukt het me niet om de fabrikant(en) te achterhalen.

Ik heb een zgn. FING Box, deze signaleert de “ongewenste” toegangspunten.

Of wordt er dan door KPN iets met mijn netwerk gedaan?

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Ik heb zelf geen fingbox maar is dit een situatie met aleen een v10A of zijn er ook superwifi,s bij betrokken?


Beste Bruistablet,
Ik heb idd twee super-WIFI's.  Maar die hebben totaal andere MAC adressen.
Die beginnen met CC:D4:2E en zijn dus van Arcadyan Corp.

Gr. SoClose


Hoi @SoClose, welkom. 

Ik heb jouw probleem aan collega's voorgelegd omdat ik de situatie heel raar vind en eerlijk gezegd nog nooit van een Fingbox heb gehoord. Begrijp ik het goed dat er dus vreemde apparaten die jij niet herkend verbinding (proberen te) maken met jouw Wifi? 

@wjb, weet jij hier misschien meer over? 


Is het een melding die gerelateerd is aan de gast wifi functie die aanstaat? Ik zie _Gast staan en dat is wat de superwifi er standaard achter plakt. Feit dat die MAC adressen nergens aan te matchen zijn kan misschien zijn omdat er randomized MAC wordt gebruikt op het device dat hier probeert verbinding te maken.  

V10a doet channel rescans in de nachtelijke uren.  Gebeurde al voor die mesh update. Alleen nu met die mesh update staat die v10A 1 op 1 in verbinding met de superwifi,s. De vraag is hoe dat relateert tot elkaar.


De melding "New or Rogue Access Point detected" betekent dat er een accesspoint gedetecteerd is dat niet "beheerd" wordt door de V10a maar wel dezelfde SSID uitzendt.


De melding "New or Rogue Access Point detected" betekent dat er een accesspoint gedetecteerd is dat niet "beheerd" wordt door de V10a maar wel dezelfde SSID uitzendt.

Nou dat is precies wat die superwifi,s doen als ze in een mesh met de v10A staan. 


De melding "New or Rogue Access Point detected" betekent dat er een accesspoint gedetecteerd is dat niet "beheerd" wordt door de V10a maar wel dezelfde SSID uitzendt.

Nou dat is precies wat die superwifi,s doen als ze in een mesh met de v10A staan. 

Maar dan worden ze dus ook "beheerd" door de V10a en zou zo'n melding eigenlijk niet moeten komen.

Ik denk dan ook dat KPN hier aandacht aan zal moeten schenken want die melding wordt zeer waarschijnlijk onterecht gegeven en leidt natuurlijk wel tot "onzekerheid" bij de mensen die zo'n melding onder ogen krijgen.


Bruistablet,
Ik ben het helemaal met je eens!  Maar ik weet nu wat het is en ga deze meldingen negeren.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat KPN 's nachts doet of laat doen met die super WIFI's.