Skip to main content

In de V12 box ontbreekt het aan de wifi eco-optie, om de wifi 's nachts uit te kunnen zetten. Althans, ik kan het niet ontdekken. Met de huidige prijsstijgingen e.d. en gebrek aan compenseren is het wenselijk een energiebesparing te hebben, zoals dat ook was bij de oudere versie V10. Waarom is een dergelijke optie niet meegenomen in de vernieuwing? Onderneemt KPN daarin stappen? Ik verneem het graag. Bedankt vast! 

Heb je wel eens nagegaan of het bij de v10 ook daadwerkelijk energie bespaarde? Heb je er wel eens een meter op gezet? Ik vraag het me af...


Een avondje de verwarming een graadje lager en de TV uit laten levert meer op dan een heel jaar lang 's nachts de wifi uitzetten (niet nagerekend, maar ik ben er vrij zeker van).


Die wifi-eco functie is bedoeld om het aantal korte uitzendpulsen (beacons) te reduceren. Die beacons (bakens) zijn nodig zodat je smartphones enzo routers kunnen vinden.

Met een wifi-eco modus actief is er dan minder wifi verkeer in de lucht wat op drukke plekken dan de capaciteit ten goede kan komen. Ook zijn er mensen met stralingsangst die fel van leer trekken tegen alles wat elektromagnetische golven uitzendt.

Het minder of niet uitzenden van beacons bespaart vrijwel geen energie, het is relatief gezien t.o.v. alles andere in huis niet echt meetbaar. Nadeel is, dat als andere routers het niet doen, de routers die wifi-eco aan hebben minder goed gevonden worden. Vergelijk maar met een ruimte met een groep mensen waar de extraverten en schreeuwers meer aandacht krijgen, ook al zijn de anderen er natuurlijk ook gewoon.

Het is voor ontwikkelaars zeer veel extra werk en ook erg complex om aan energiemanagement op micro-niveau te doen. Alleen als apparaten op batterijen werken, zoals de smartphones, kan het wel uit om hier jarenlang dure mensen op de zetten. 3 miljard mobiele telefoons is ook wat meer dan 3 miljoen KPN routers.


Wel heel erg jammer dat er geen eco modus opzit. 

De ontwikkeling lijkt mij niet zo moeilijk. De voorgaande boxen hadden het ook.

Is het nog mogelijk om een update te ontwikkelen waar deze eco modus op zit.