Skip to main content

Een jaar geleden was er een promotiecampagne van KPN waarin goede WiFi in het hele huis werd beloofd. Dat zou erg fijn zijn aangezien ik dat niet heb sinds ik gedwongen de V10 moest vervangen door een V10a! Met behulp van de online tool was dat ook objectief meetbaar en ik kreeg zonder problemen een set ExperiaWifi Extenders toegestuurd. Helaas bieden die geen oplossing voor mijn probleem aangezien deze bekabeld moeten worden aangesloten. Op die locatie is dat echter niet mogelijk en als ik bekabeld aan zou kunnen sluiten dan zou ik daar ook geen WiFi nodig hebben(!) Bij de promotiecampagne werd overigens ook geen voorbehoud gemaakt voor bekabelde extenders.

Nu zag ik tot mijn verbazing en aangename verrassing dat KPN inmiddels SuperWiFi extenders aanbiedt die wél draadloos kunnen worden aangesloten. Dat zou dus wel een oplossing voor mijn probleem zijn waarmee bovendien de eerder gedane toezegging wél zou kunnen worden nagekomen.

Telefonisch heb ik contact opgenomen met 0880-0402 maar kreeg daar te horen dat ze me vanaf die afdeling geen set gratis ter vervanging van de ExperiaWiFi extenders kunnen leveren. Daarvoor zou ik het beste een klacht kunnen openen, wat ik ook heb gedaan.

Naar aanleiding van mijn klacht is telefonisch geprobeerd contact op te nemen. Dat is helaas 2x niet gelukt (ben niet altijd overdag de gehele dag overal bereikbaar) en tot mijn verbazing werd bij de tweede poging op mijn voicemail ingesproken dat het dossier werd gesloten aangezien ik niet bereikbaar was!

Nadat ik opnieuw belde met 0800-0402 bleek het dossier inderdaad gesloten, maar gelukkig vond de KPN-medewerker (Rob) dit ook een vreemde gang van zaken en was het met me eens dat er in ieder geval contact moet zijn geweest na een klacht voordat het dossier wordt gesloten. Hij zou intern een mail sturen om het dossier opnieuw te openen en indien dat niet mogelijk was een nieuw klacht voor me openen.

Nadat een nieuwe klacht voor me was geopend werd ik inderdaad opnieuw gebeld door een KPN-medewerker (Perry?*). Deze begreep mijn probleem, maar was het niet met mij eens dat KPN een gedane toezegging eerder niet zou zijn nagekomen. Dat ik niet in mijn hele huis bekabeld aan kan sluiten is mijn probleem en KPN niet te verwijten. Dat ik geen WiFi nodig zou hebben wanneer ik bekabeld aan zou kunnen sluiten doet er niet toe volgens hem. Op mijn argument dat geen voorbehoud is gemaakt voor bedrade aansluiting was zijn reactie dat er ook niet is gezegd dat het draadloos zou zijn. Ja hoor …..

Hij wilde me dan ook geen set SuperWifi extenders aanbieden om mijn probleem op te lossen. We waren het dus niet met elkaar eens en ik vroeg hem dan ook om mijn klacht door te zetten naar een volgend escalatienieveau. Hij was echter niet genegen om me in contact te brengen met het volgende escalatieniveau of mijn klacht daar naartoe door te zetten. Dit is mijn beslissing en daar heb je het mee te doen!

Ik ben dus blijkbaar met een klacht overgeleverd aan een individuele medewerker?! Vergelijkbaar met een medewerker van een slager die zijn eigen vlees keurt en besluit dat er niets mee aan de hand is, zonder overleg met een andere medewerker laat staan de slager. Dat kan toch niet waar zijn!?!

 

Via telefonisch contact kom ik dus niet verder en hopelijk lukt het op deze manier wel.
Ben benieuwd!

*Admin: Achternaam medewerker verwijderd.

Welkom @EricWS 

 

KPN deelt ze niet gratis uit,

Omdat dat veel teveel zou kosten. De abonnementsprijzen zouden dan fors omhoog moeten om dat te bekostigen. En daar zit niemand op te wachten. Het is beter dat degene die ze nodig heeft ze gewoon zelf koopt. Dan kunnen de mensen die ze niet nodig hebben profiteren van de huidige abonnementsprijzen die dan niet omhoog hoeven voor iets wat ze toch niet zullen gebruiken.

Bron


Deze "individuele medewerker" voert gewoon het beleid uit dat KPN voert. De SuperWifi's zijn niet gratis. Ook niet als u geen kabel kunt/wilt (laten) leggen.


Ik begrijp dat KPN ze niet gratis uitdeelt aan alle klanten en dat dat het algemene beleid is voor medewerkers.

 

Mijn probleem is echter ontstaan doordat ik mijn V10 moest vervangen door een V10A. Daarvan is bekend dat het WiFi bereik minder is, wat (mede) een reden is om de ExperiaWiFi extenders beschikbaar te stellen. Doordat KPN dus hardware levert met mindere prestatie.

In mijn geval bieden de ExperiaWifi Extenders geen oplossing en was er destijds ook geen oplossing beschikbaar. Nu blijkbaar wel en het lijkt me niet onredelijk om daar is specifieke situaties een uitzondering voor te maken op het algemene beleid. Dat een medewerker daar niet over mag beslissen en overleg nodig is begrijp ik ook. Niet dat een medewerker zonder meer alles afwijst zonder intern overleg en geen mogelijkheid wordt geboden voor second opinion.


U bent geen uitzondering,KPN levert nu standaard de experiabox V10A aan klanten.

Die zouden dan ook kunnen claimen dat zij daar recht op hebben.


Ik heb nooit gehoord dat de v10a mindere wifi prestaties zou hebben hoor…

Waarom moest die v10 vervangen worden?


Zoek eens op "V10A” en "Wifi” alleen al hier op het forum en je hebt voldoende leesvoer.

De V10 moest worden vervangen vanwege een technisch mankement.

 

U bent geen uitzondering,KPN levert nu standaard de experiabox V10A aan klanten.

Die zouden dan ook kunnen claimen dat zij daar recht op hebben.

Niet alle klanten met een V10A, maar klanten met een V10A die geen bekabelde verbinding kunnen leggen in het gehele huis.


Tsjongejonge als je dan zo graag goed wifi wil dan ga je toch naar de winkel en koop je van die dingen. Hoe moeilijk kan het zijn?!


Je vindt over ieder product slechte recensies op het internet. Over de v10 en ook over de v10a. Dat geeft een vertekend beeld; mensen die er geen problemen mee hebben, hoor je niet en die zijn altijd in de ruime meerderheid.


En dit klinkt misschien vervelend/bot maar zo bedoel ik het niet; maar dat u het niet bekabeld aan kunt sluiten, ligt niet bij de provider. Ik vind het al heel netjes dat er gratis versterkers worden aangeboden. Feitelijk betaalt men niet voor de WiFi maar voor de bekabelde verbinding. 


Zoek eens op "V10A” en "Wifi” alleen al hier op het forum en je hebt voldoende leesvoer.

Ja... zoek op V10 zonder a en je vindt ook van alles.

De V10 moest worden vervangen vanwege een technisch mankement.

 

U bent geen uitzondering,KPN levert nu standaard de experiabox V10A aan klanten.

Die zouden dan ook kunnen claimen dat zij daar recht op hebben.

Niet alle klanten met een V10A, maar klanten met een V10A die geen bekabelde verbinding kunnen leggen in het gehele huis.

Het kan natuurlijk altijd. Als je maar wil. Bel een installatiebedrijf, vertel wat je wilt en ze regelen het voor je. Ze frezen sleuven in de muren, boren gaten in de verdiepingsvloeren en de kabels worden gewoon aangelegd naar waar je maar wilt.


Hoi @EricWS! Je hebt al flink wat reacties gekregen zo te lezen, mooi! :smile:  Jammer dat je er met de klachtenafdeling niet uit bent gekomen, echter werken deze ook volgens richtlijnen waar naar mijn weten elke medewerker op deze afdeling aan voldoet. Ik vermoed dus dat je bij een andere collega op het zelfde antwoord uit was gekomen. De V10A zou qua bereik niet onder moeten doen aan het bereik van de V10. Als je hier slechte recensies over hebt gelezen kan ik alleen dit punt aanhouden: 

Je vindt over ieder product slechte recensies op het internet. Over de v10 en ook over de v10a. Dat geeft een vertekend beeld; mensen die er geen problemen mee hebben, hoor je niet en die zijn altijd in de ruime meerderheid.

De Experia Wifi moet inderdaad bekabeld aangesloten worden. Ik snap dat dit niet in alle huizen en situaties ideaal is, echter zorgt dit er wel voor dat het internetsignaal zo goed mogelijk op de wifi versterkers aankomt. De bekabelde verbinding is immers een stuk minder storingsgevoelig dan de draadloze. Mocht je de mogelijkheid niet hebben om kabels door het huis te trekken, dan kan je de SuperWifi punten bestellen, maar deze gratis ontvangen is niet mogelijk. Dit is namelijk een welkomstkorting waarbij nieuwe klanten kunnen kiezen uit óf twee SuperWifi punten gratis óf een aantal maanden korting. Ik verwacht dat jij ook een vergelijkbare welkomstkorting hebt gekregen toen je destijds klant van ons werd. 


Fijn dat je de moeite hebt genomen om te reageren.

Dat een V10A slechter WiFi bereik heeft dan een V10 wordt door jouw collega's van 0800-0402 onderkend. Ik baseer dat niet alleen op eigen ervaring en andere reacties op internet (waar je inderdaad zelden positieve reacties leest en die een vertekend beeld geven), maar dus ook op uitspraken van jouw collega’s.

Uiteraard werken de medewerkers volgens richtlijnen. Mijn ervaring is echter dat die ook de nodige ruimte bieden en dat je afhankelijk bent van een individuele medewerker. Zoals ik al schreef werd het dossier door een medewerker zonder enige contact gesloten nadat ik 2x niet bereikbaar was (richtlijn?!) en vond een andere medewerker dit gelukkig ook een zeer vreemde gang van zaken, waarna hij op eigen initiatief een nieuw dossier heeft geopend.

Naast de mogelijkheden die medewerkers hebben om van een richtlijn af te wijken ben je ook afhankelijk van de klantvriendelijkheid van een medewerker. Uiteraard kun je het niet met elkaar eens zijn, maar de klantonvriendelijke manier waarop ik werd te woord gestaan zou ik van mijn medewerkers niet accepteren.

Dat je bij de afhandeling van een klacht afhankelijk bent van één individuele medewerker zonder mogelijkheid om zijn (niet) geboden oplossing of gedrag intern ter discussie te kunnen stellen vind ik verbazingwekkend en teleurstellend.


Gek dat mijn collega's dit aan hebben gegeven. Ik heb deze signalen over de V10A namelijk niet zo meegekregen, maar dat is een andere discussie. 

De richtlijnen wat de SuperWifi punten betreft hebben niet veel ruimte. Die zijn namelijk online en bij ons hetzelfde: Nieuwe klanten kunnen deze gratis als een vorm van welkomstkorting krijgen, voor bestaande klanten zijn ze alleen met een actiekorting te verkrijgen. Ik verwacht dat je bij een andere collega hetzelfde antwoord zou hebben gekregen, al zou deze hopelijk klantvriendelijker zijn geweest. Wel erg dat je geen fijn gevoel aan het gesprek met mijn collega over hebt gehouden. Dat betreur ik oprecht, want het is wel de bedoeling dat jij je gehoord voelt. Bij het sluiten van de eerste klacht zonder contact geeft dit ook niet echt dat beeld, dus ik begrijp dat het contact met ons zeker soepeler had kunnen verlopen.

Ik hoop dat ik daarin wel wat kan betekenen, want ik weet hoe ontzettend frustrerend slechte wifi kan zijn. Het lijkt me dus met name goed dat we ons focussen op wat er mogelijk is bij jou binnen onze ondersteuning waarmee je wel een werkend wifi signaal krijgt. Je gaf aan dat je de Experia Wifi niet bekabeld aan kon sluiten, kun je dit toelichten? Dan kan ik met je meedenken. 

 


Dat is inderdaad een andere discussie en daarvan zijn genoeg andere berichten hier op het forum te vinden.

De discussie gaat wat mij betreft ook niet meer over het verstrekken van SuperWifi punten. Daar heb ik vrede mee, maar wel over de klachtafhandeling van KPN in het algemeen en de betreffende medewerkers in het bijzonder.

Ik kan het daar niet bekabeld aansluiten, omdat er bij de bouw van het huis helaas geen rekening mee is gehouden om (extra) bekabeling daar naartoe te leggen. De enige manieren zijn de “Belgische methode” over de muur, maar dat ziet er niet uit, of een gat laten boren in de verdiepingsvloer in combinatie met sleuven frezen en weer herstellen in muren. Die kosten en moeite vind ik niet in verhouding staan tot het doel (een goede internet verbinding), zeker aangezien er alternatieven beschikbaar zouden zijn. Ik was dan ook blij met de toezegging in de KPN campagne destijds nadat de ontvangst op die verdieping nog minder was geworden door vervanging van V10 door V10A (verder geen wijziging in infrastructuur). Helaas bleek er een voorbehoud te zijn dat niet werd gemaakt in de promotiecampagne waardoor de geboden oplossing geen oplossing voor mijn probleem is.

Dat ik er niet bekabeld aan kan sluiten is uiteraard niet de schuld van KPN, zoals hierboven terecht is aangegeven, maar wanneer goede WiFi in het gehele huis wordt beloofd en dat kan niet worden nagekomen dan vind ik dat KPN wel te verwijten.


De goede wifi werd kosteloos beloofd onder een aantal voorwaarden, al kan ik me zeker voorstellen dat je die niet meteen meekrijgt bij de communicatie die hierover uitgegaan is. Bekabeld is inderdaad de enige manier om de Experia Wifi aan te sluiten. Je kunt de verbinding echter ook via het stroomnetwerk laten lopen, al is dit niet iets wat we aanraden omdat een rechtstreekse bekabelde verbinding toch het beste is. Hiervoor kun je een draadloze verbindingsset gebruiken. Zo hoef je niet te boren en is de Belgische methode ook niet nodig. Hij is dan ‘bekabeld’ op deze adapters aangesloten. Deze set is niet gratis, maar wel goedkoper dan de SuperWifi punten. Mocht deze niet helpen met het verbeteren van het signaal via de Experia Wifi, dan kun je hem altijd nog retour sturen, je hebt 14 dagen bedenktijd. :slight_smile:  Misschien is dit een idee? Op dit topic kun je daarnaast nog een hoop wifi tips en trucs vinden. Wellicht is het daarmee ook al mogelijk om de wifi bij jou thuis te verbeteren. 


Bedankt voor het meedenken!

Echter is de Experia Wifi nu al bekabeld aangesloten via DVS1200 adapters, wat terecht niet wordt aangeraden, want dat levert geen snelle, stabiele verbinding op. Bovendien moet die verbinding worden gedeeld, want op een andere locatie is huis waar ik ook niet bekabeld naartoe kan had ik die verbinding al in gebruik voor “bekabeld” internet naar een pc. Nu dus een DVS1200 centraal in de meterkast bij en rechtstreeks aangesloten op de V10A en op twee locaties in huis een DVS1200 ten behoeve van een “bekabelde” verbinding.


Ah kijk! Goed om te weten dat je al een DVS gebruikt. :smile: Zit de DVS direct op het stopcontact aangesloten op alle locaties zonder stekker in het stopcontact ernaast? Volgens deze plaatjes zegmaar:


Mocht dat allemaal kloppen, zou je dan de tips uit dit topic op willen volgen? Die helpen je bij het handmatig instellen van de DVS en ik hoop dat dit helpt bij het verbeteren van het signaal. Laat je de resultaten weten? :slight_smile:


Het zou fijn zijn geweest als dit een verbetering op zou leveren, maar de DVS adapters zitten alle 3 rechtstreeks in een eigen wandcontactdoos en het DVS "netwerk” heeft al een encryption key.

Zover ik weet heb ik alles al gedaan om voor een optimale verbinding te zorgen, maar ik leer graag bij dus opper vooral nog meer mogelijkheden voor me.


Keurig, dan zal het hem daar niet in zitten. :ok_hand_tone1: Werkt de wifi wel goed op het moment dat je de PC die op de andere DVS is aangesloten loskoppelt? Ik zie dat je 100 Mbit/s kunt halen met je abonnement. Via de wifi zal je niet snel aan de 100 komen, maar welke snelheid haal je dan wel? Hoe merk je precies dat het instabiel is en is dit overal in huis en op alle apparaten? Of op bepaalde plekken/apparaten? Dan kijk ik of ik nog wat mogelijkheden kan vinden. :grin:


Het maakt niet uit of de PC op de andere DVS is aangesloten. Ik mag blij zijn als ik daar 30 Mbps haal en ervaar instabiliteit doordat bijvoorbeeld websites of streaming opeens trager reageren of zelfs helemaal niet / stil staan. Als je meet (KPN Speedtest) dan krijg je ook significant verschillende resultaten. Dat is alleen op de locatie waar ik het probleem heb (waar ik dus niet bekabeld aan kan sluiten) en met diverse apparaten daar.

NB. Met behulp van Wifi Manager is eerder ook wifi gecontroleerd en geoptimaliseerd.


Via de wifi zal je niet snel aan de 100 komen, maar welke snelheid haal je dan wel?

Waarom zou je via wifi niet snel aan 100 komen?

Snelheden van 200Mbps of zelfs 500Mbps zijn ook gewoon via wifi haalbaar.

Als je meet (KPN Speedtest) dan krijg je ook significant verschillende resultaten. 

Installeer eens de Devolo cockpit en meet de snelheid tussen de adapters.

Hoeveel Mbps meet je?

Doe dit overigens een paar keer.


Dank je voor het meedenken :thumbsup_tone1:

Heb ik standaard al geïnstalleerd :wink:

Vanaf de meterkast naar de ene adapter ± 400 Mbit/s redelijk constant en naar de andere adapter waar ik het probleem heb ± 150 Mbit/s variërend tussen ± 100 Mbit/s en 200 Mbit/s.


Doe die meting vanavond nog eens als er van allerlei apparaten aan staan.

150Mbps duidt in ieder geval op een minder goede verbinding en je zult niet gek op moeten kijken als de werkelijke snelheid maar de helft tot tweederde van de weergegeven snelheid is en wellicht zelf nog lager. Storingen op het netwerk zorgen regelmatig voor hertransmissies van de data waardoor de throughput lager wordt. Je geeft dat eigenlijk zelf ook al aan met die lagere uitkomst van speedtest en instabiliteit.

Sluit die PC ook eens aan op die ander adapter (met 400Mbps) en doe daar ook eens een speedtest. Haal je daar wel de snelheid van jouw abonnement?


Ik heb het afgelopen jaar regelmatig gemeten m.b.v. Devolo Cockpit en speedtest. Dat heb ik gedaan op verschillende dagen en momenten op een dag met steeds ongeveer hetzelfde resultaat. Het verwisselen van PC maakt niet uit en het verwisselen van adapters ook niet, zelfs niet of ik een DVS650 of DVS1200 op die locatie plaats.


Dus ala je die PC aansluit op de adapter waar je 400Mbps meet, dan haal je met speedtest niet hogere snelheden als via die adapter van 150Mbps.

Welke snelheid haal je dan vanaf een bekabeld aangesloten PC?


Reageer