Skip to main content
Beantwoord

Wifi naam verandert steeds na update, kan ik een eigen modem gebruiken?

• 9 augustus 2025
  • 4 reacties
  • 32 keer bekeken

CodeAsm
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal, ik weet hoe ik de wifi naam moet wijzigen. en dit is al de tweede keer nadat KPN een update naar mijn experia box heeft gestuurd dat mijn wifinaam veranderd is 

Mijn belangrijkste wifi is de 2.4 GHz, die had de naam wifios bijvoorbeeld. de 5GHz kwam later, dus noemde we die hier wifios 5GHz.

zie hier het iritante gedoe waarbij KPN dus in jullie wijsheid de gegevens van mijn bestaande 2.4GHz wifi wegpleuren en de naam van de 5GHz kopieren. dit is niet hoe ze stonden en ook niet hoe ik het wil hebben. 

2 vragen: Kunnen jullie dit de eerst volgende keer beter testen en deze instellingen beter overnemen?

vraag2: Als ik een eigen modem/router neem, niet via jullie extra kosten abbo, maar gewoon een eigen modem instaleer, werkt mijn vaste telefoon dan nog? ik neem aan dat ik SIP gegevens nodig heb voor het nieuwe apparaat en een wachtwoord moet laten genereren https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur 20220163_KPN_VastBellen_Specificaties_v20220127.pdf spreekt over VLANs, die moet ik ook instellen denk ik. wij hebben geen IPTV, want stom kastje terwijl mijn tv dat prima zelf zou kunnen. vraag 2b zou zijn, IPTV kijken via mn smart tv?

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@CodeAsm, balen dat jouw wifi gegevens niet opgeslagen blijven na een update. Dit zou namelijk wel moeten. Het kan helpen om eens een reset te doen. Ja, je moet dan eenmalig alles opnieuw instellen. Maar vaak wil dit helpen om in het vervolg jouw wifi gegevens te behouden bij een volgende update.

Wil je toch liever jouw eigen modem gebruiken? Dat kan hoor. Dit valt onder Vrije Modemkeuze. Als je op de link klikt, kom je in een topic waarin wij je uitleggen hoe dit werkt. Daar staat ook waar je op moet letten.

Als laatste dan nog het tv kijken via de Smart TV: ja, dat kan met onze KPN TV+ app voor Android TV. Je hebt dan inderdaad een TV abonnement nodig, maar die bieden we tegenwoordig ook aan zonder tv-box. TV kijken via de Smart TV is niet helemaal hetzelfde als via de tv-box. De een vindt de tv-box prettiger, de ander kan prima met alleen de app. Wat voor jou werkt, is aan jou om uit te zoeken.

Bekijk origineel

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10397 reacties
  • 9 augustus 2025

Beste ​@CodeAsm om via een KPN app tv te kunnen kijken heb je minimaal een tv-abo bij KPN nodig.

Zie onderstaande link over eigen modems:

https://community.kpn.com/kennisbank-modems-en-instellingen-169

Kies dan onderaan hoofdstuk vrije modem keuze en FritzBox

CodeAsm
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 augustus 2025
JanD schreef:

Beste ​@CodeAsm om via een KPN app tv te kunnen kijken heb je minimaal een tv-abo bij KPN nodig.

Zie onderstaande link over eigen modems:

https://community.kpn.com/kennisbank-modems-en-instellingen-169

Kies dan onderaan hoofdstuj vrije modem keuze en FritzBox

Is de kwaliteit dan hetzelfde als via zon kastje dat je van KPN krijgt? ik begrijp idd dat ik wel een tv abo nodig heb dan.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8599 reacties
  • Antwoord
  • 12 augustus 2025

Hallo ​@CodeAsm, balen dat jouw wifi gegevens niet opgeslagen blijven na een update. Dit zou namelijk wel moeten. Het kan helpen om eens een reset te doen. Ja, je moet dan eenmalig alles opnieuw instellen. Maar vaak wil dit helpen om in het vervolg jouw wifi gegevens te behouden bij een volgende update.

Wil je toch liever jouw eigen modem gebruiken? Dat kan hoor. Dit valt onder Vrije Modemkeuze. Als je op de link klikt, kom je in een topic waarin wij je uitleggen hoe dit werkt. Daar staat ook waar je op moet letten.

Als laatste dan nog het tv kijken via de Smart TV: ja, dat kan met onze KPN TV+ app voor Android TV. Je hebt dan inderdaad een TV abonnement nodig, maar die bieden we tegenwoordig ook aan zonder tv-box. TV kijken via de Smart TV is niet helemaal hetzelfde als via de tv-box. De een vindt de tv-box prettiger, de ander kan prima met alleen de app. Wat voor jou werkt, is aan jou om uit te zoeken.

CodeAsm
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 12 augustus 2025

Dank aan beide voor julle andwoord
@Denise van KPN een reset zou idd vervelend zijn, maar na de vorige update ook de nodige firewall dingen moeten aanpassen. ik zal het overwegen, want ik kan dan ook eens goed vastleggen wat ik allemaal zo heb aangepast. handig voor een eigen modem instellen. 

Mocht dit ergens worden vastgelegd of getest worden. de wifigegevens worden dus deels opgeslagen. de naam van de 5GHz wifi word dus wel overgenomen, samen met het wachtwoord. en wat jullie een extra wifi netwerk noemen, kreeg ook wel het juiste wachtwoord, de naam was alleen verwarrend verkeerd.Het was kennelijk gebaseerd op de naam van het hoofdnetwerk + “ExtraWiF” of iets in de naam.Het lijkt me een script dat jullie structuur van extra wifi aanmaken vanuit gaat. in plaats van bestaande extra netwerk namen te kopieren, lijkt het overschreven te worden. misschien gebaseerd op de eerste keer dat jullie “extra” wifi netwerken introduceerde?

Gedoe, ik reset hem binnenkort en met een tikkeltje kleine hoop kijk ik een volgende update tegemoet. 

Reageer