Skip to main content

De wifi-verbinding in mijn woning is erg wisselend. Soms enkele uren stabiel, soms geen internet mogelijk. De modem (experiabox V10) ligt recht onder mijn werkplek, er zit enkel een houten vloer tussen. De signaalsterkte is maximaal. Echter gebeurd het vaker dat de downloadsnelheid niet boven de 1Mbps uitkomt. De uploadsnelheid ligt dan rond de 20Mbps (wat maximaal is voor mijn aansluiting met paired bonding). Wisselen tussen het 2,4Ghz en het 5Ghz  wifi-netwerk bied geen oplossing. Het probleem met de wifi doet zich op meerdere mobiele toestellen gelijktijdig voor. 

Als ik via een bedrade pc een speedtest doe haal ik op hetzelfde moment een downloadsnelheid die gemiddeld boven de 70Mbps ligt en een downloadsnelheid rond de 20Mbps. 

Ik zou mijn werkplek graag bedraad aansluiten echter heeft mijn werklaptop geen UTP-poort. 

Zijn er instellingen in de experiabox die ik aan kan passen? Helaas ligt de WiFi manager van KPN er momenteel nog uit. 

 

Hoor het graag van jullie. Groeten Michiel 

Heb je de herstelknop al gebruikt?


Beste Joep, dank voor het snelle antwoord. Nee de herstelknop heb ik nog niet gebruikt. Wel heb ik de experiabox  al vaker herstart. Blijven de instellingen in de experiabox behouden bij het gebruik van de herstelknop? 


De instellingen veranderen niet. Ik was pas bij iemand waar de wifi niet goed werkte en daar heb ik ook de herstelknop gebruikt loste het probleem op en er gebeurde niets met de instellingen. Maar ik geef je geen garantie.


Beste Joep, Ik heb de herstel-knop gebruikt maar de WiFi-verbinding is slechts deels verbeterd. Op het 5Ghz netwerk haal ik op dit moment wel een redelijke snelheid. Op het 2,4Ghz netwerk lijkt er geen data-overdracht mogelijk.

Interferentie met een ander WiFi-netwerk lijkt me ook niet aan de orde. Ik zie namelijk enkel mijn eigen WiFi-netwerk. Sporadisch is het netwerk van de buren zichtbaar. 


Ik herken het probleem, na overstap vanaf Telfort. Tweede versterker lijkt inmiddels iets te helpen. Toch is wifi nog niet stabiel. Bekabelde internet is wel in orde.


@M. Verstraten Kan je inloggen in het modem om te kijken of de wifi instellingen goed staan. Anders wordt het toch resetten ben ik bang.


@E.Bosch Welke experiabox heb je?


@E.Bosch het betreft een experia box V10 (zonder een A erachter). 
 

@Joep1965 ja, ik heb de inloggegevens en zou dus instellingen kunnen wijzigen. Welke instellingen zou ik het eerste moeten bekijken? In principe heeft het tot enkele weken geleden jaren goed gedaan met de huidige instellingen. 
 

Ben benieuwd. In ieder geval dank voor jullie hulp tot zover. 


@E.Bosch Welke experiabox heb je?

Ook de V10. Het rare vind ik dat het een half jaar goed ging met 1 versterker (bij Telfort) en nu sinds ca. 2 maanden de problemen ontstonden.


@Joep1965 ik heb nog een WiFi test gedaan. Dat wil zeggen dat ik heb bekeken welke WiFi-netwerken er nog meer aanwezig zijn en op welk kanaal ze zitten. Gedaan met het programma Oka WiFi speed test. Bleek dat onze nieuwe buren op exact hetzelfde 2,4 GHz kanaal zaten met ongeveer een even sterk signaal. Er was dus een grote overlap. Ik heb m’n eigen kanaal van 11 aangepast naar 6. 
 

Voor het 5 GHz netwerk was er nagenoeg geen overlap. Daar heb ik het kanaal ongewijzigd gelaten. 
 

De netwerk-snelheid blijft via WiFi wisselend maar toch haal ik zo nu en dan de maximale snelheid van mijn abonnement.

Om toch een stabieler netwerk te hebben heb ik een USB-c netwerk-adapter aangeschaft en een bedraad netwerk aangelegd naar m’n thuiswerkplek. 


Het enige wat volgens mij zou helpen om het WiFi netwerk te verbeteren is het plaatsen van een WiFi-versterker (of de WiFi-netwerken van alle buren saboteren). Met het plaatsen van een versterker is de kans natuurlijk wel weer redelijk dat de buren meer last van mijn netwerk krijgen. 
 

Ik denk dat ik het bij mijn huidige hardware laat en geen verdere aanpassingen meer ga uitvoeren. 

Groeten Michiel