Skip to main content

Ik heb KPN glasvezel (H369A) met 2 super wifi punten.

De wifi punten staan op de begane grond en 1e etage beide via netwerk kabel aangesloten direct op de modem. Het wifi is overal in huis goed, en handover van de ene naar de andere gaat ook goed.

Toch hebben we meerdere keren per dag last van wifi problemen:

Voorbeeld 1:

  • we zitten met 4 man in de woonkamer, enkele meters van het wifi punt af, we zijn allemaal aan het gamen / netflixen / etc. en plots heeft 1 iemand geen internet meer. De wifi is dan nog verbonden, maar voor een seconde of 20 heeft diegene dan geen verbinding meer. Zonder iets te doen lost dit zich vanzelf op, alleen is dit erg irritant als je midden in de online spel of gesprek zit. Dit gebeurd enkele keren per dag, ook zie ik bijvoorbeeld dat mijn Google Hub soms even geen wifi heeft. Ik heb geen verschil gezien in 5G en 2.4G, ik heb beide frequenties aanstaan om oudere apparaten te kunnen ondersteunen.
  • Soms valt het wifi signaal zelf weg, als ik dan (later) inlog in de wifi punten dan zie ik dat ze tegelijkertijd zijn herstart! Ik heb de ledjes uitgzet, maar soms zie ik de blauwe ledjes knipperen, ik denk te begrijpen dat dit te maken heeft met een sw upgrade echter blijft hij altijd op de zelfde / laatste (1.00.09v3) versie staan.
  • De tv en de game pc zijn via ethernet kabel aangesloten en hebben dit probleem niet. Ik neem aan dat het dus ergens mis gaat met wifi of routering. 

Via de helpdesk kunnen ze me niet verder helpen dan de modem herstarten, de wifi punten laten herstarten of mij de wifi punten factory reset te geven. Dit werkt helaas allemaal niet. Wel gek trouwens als ik de wifi punten factory reset geef het wachtwoord wel herteld is maar hij nog wel mijn wifi naam en wachtwoord e.d. weet, klinkt niet echt als een factory reset.

Ik begrijp ook dat ik alleen 2e / 3e lijn support kan krijgen via dit forum. Dus bij deze :-) 

 

Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @adewilt wat is je abo snelheid en wat is je gemeten snelheid bij een snelheidstest bekabeld gemeten met 1 computer rechtstreeks aan de modem?

 


Dag JanD,

 

Ik heb een 100/100 verbinding. Als er niets aan de hand is dan haal ik die prima zowel op wifi als bedraad, de upload is zelfs vaak een stukje hoger.

Zojuist direct op de modem (bedraad) 120.92Mb down en 145.42Mb up met 1ms ping.

 

vg,

Andreas


Goedenavond @adewilt. Welkom op het forum!
Ik heb hier zo geen kant en klare oorzaak en oplossing voor maar we denken natuurlijk graag altijd even mee!
Kun je toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt? Wat voor netwerkapparatuur gebruik je verder? Denk bijvoorbeeld aan sonos-bridges of pi-hole's.
Staat het Wifi wel uit op je experiabox V10?


Dag Thomas,

 

Het wifi staat inderdaad uit op de Experiabox. Wel jammer trouwens, want toen ik een jaartje geleden overstapte naar KPN werd me verteld dat de Experiabox op kort termijn ook in het Mesh wifi netwerk opgenomen zou worden. Helaas is dit nog niet het geval.

Ik heb enkele systemen in huis bedraad, zoals de TV (KPN) een game PC, een Raspberry Pi (geen PiHole), de Philips Hue Bridge en de twee super wifi punten.

We hebben daarnaast een handje vol telefoons op het wifi, wat laptops nu met thuiswerken, een Google Home Hub, een Google Home Mini, een Google Deurbel en soms een tablet en Nintendo Switch. Ik heb één wifi naam met zowel 2.4Ghz als 5Ghz. De meeste apparaten verbinden met 5Ghz maar enkele oudere met 2.4Ghz.

vg,

Andreas


Bedankt voor de toelichting @adewilt, dit zijn op zich geen rare dingen. 
Toch lijkt hier ergens iets roet in het eten te gooien. Inhoudelijk kan ik je daar helaas niet bijzonder goed mee helpen maar ik kan je in ieder geval adviseren het eens te proberen (stuk voor stuk) de apparaten eens een dag(deel) ontkoppeld te laten om te kijken welke het probleem veroorzaakt. 


Aangezien de problemen niet structureel zijn en steeds op een ander apparaat zou ik het liever anders aanpakken. Ik heb weinig verstand van de router en superwifi punten, maar die geven aardig wat logfiles. Zouden we daar niet beter mee aan de slag kunnen?


Die zou je hier kunnen plaatsen, misschien dat de community hier raad mee weet!


Wel gek trouwens als ik de wifi punten factory reset geef het wachtwoord wel herteld is maar hij nog wel mijn wifi naam en wachtwoord e.d. weet, klinkt niet echt als een factory reset.

Ik weet 't niet zeker voor SuperWiFi's (SW) maar bij de iets oudere zwarte ExperiaWiFi's (EW) worden die opgehaald uit de V10, ook bij een factory reset.

 

Wel jammer trouwens, want toen ik een jaartje geleden overstapte naar KPN werd me verteld dat de Experiabox op kort termijn ook in het Mesh wifi netwerk opgenomen zou worden. Helaas is dit nog niet het geval.

Dat gaat ook niet gebeuren bij de V10, helaas. De V10a doet 't wel met de EW's (van de SW's weet ik het niet) en bij de Box12 is het - voor zover ik weet - ook  nog niet geregeld, al staat het daar - volgens mij - wel op de planning.