Skip to main content

Toen ik de experiabox v10a van Telfort net had, had ik regelmatig last van haperende WiFi. Daarom, en omdat Telfort volgens een telefonisch medewerker destijds aangaf geen WiFi-garantie te geven (wel garantie op bekabeld internet), ben ik mij op internet gaan verdiepen in wat de verschillende instellingen in de experiabox bij 2.4 en 5 GHz betekenen, en of dat het wijzigen van deze instellingen zou kunnen helpen.

Na het uitproberen van het wijzigen van een aantal instellingen, en uiteindelijk de instellingen op de juiste manier ingesteld te hebben, heb ik tegenwoordig nog maar weinig last van haperende WiFi. (Even afkloppen. :wink: )

Hierbij hoe ik de experiabox v10a bij mij ingesteld heb. 2.4 GHz en 5GHz heb ik precies hetzelfde ingesteld, op de bandbreedte na. Deze heb ik bij 2.4 op 20 MHz gezet, bij 5 op 40 MHz. De uitleg is compleet met schermafbeeldingen, en snelkoppelingen met extra uitleg over de instellingen:

(P.S.: Ik heb een vraag gesteld, bij ‘Internet’ of dat de experiabox v10a bij mij thuis wel up to date is. Misschien kan jij mij daarbij helpen.)

Instellingen:

Bandwidth: 2.4= 20 MHz, 5= 40 MHz.

IGMP Snooping: Enable.

Nitro QAM: Disable.

Airtime Fairness: Disable.

Tx power adjustment: 90%.

A-MPDU: ON.

A-MSDU: OFF.

 

Nitro QAM

 

Airtime Fairness

 

Tx Power Adjustment

 

A-MSDU

 


 

 

Ook niet onbelangrijk:
Eerder genoemde instellingen wijzigen/ uitschakelen kan, lijkt mij, mogelijk ook het WiFi-signaal verbeteren indien je een andere Experiabox/ modemrouter hebt.


Hallo @LEDje ,

Het is wel belandrijk om de configuratie van WiFi op router en client te laten matchen. Niet allen de routerconfiguratie aan te passen. Blijkbaar heb je al veel artikelen door geworsteld. De bandbreedte zou je nog voor 2.4 GHz op 20/40 MHz kunnen zetten en voor 5 GHz op 20/40/80 MHz kunnen zetten. Op de client kun je de adapter nog op preffered network speed op 5 GHz kunnen zetten, maar dat is afhankelijk van de WiFinetwerkadapter en afstand tot het modem. 5GHz band zal niet zover komen als de 2.4 Ghz. Met een wifi analyzer kun je een geschikt kanaal vinden voor de 2.4 GHz, de 5 GHz band is meestal geen probleem.

De firmware versie is nog wel een Telfort versie, Er zitten verschillen in VLANS , modem communicatie enz. Men is al sinds maart bezig met het overzetten. Ik neem aan dat je nog een mailtje krijgt.

Groet Bart

 


Beste @Bart_2020 ,

Bedankt voor je reactie, en de tips. Ik ga het even rustig doorlezen, en erover nadenken.

Mogelijk geef ik je nog een reactie terug, daar moet ik nog even over nadenken.

Groetjes, LEDje