Skip to main content
Heb de wifi-check gedaan, er werden problemen gevonden en de instellingen zijn aangepast. Daarna halveerde de wifi-snelheid. Wel wordt een setje AP's aangeboden voor 120 euro. Lekkere manier van bijverkoop. Graag de oude instellingen herstellen, 80% snelheid is in ieder geval beter dan 40%...

Ik gebruik alleen de door KPN geleverde Experia-box, verder geen eigen hardware.
*schopje omhoog*
Hoi @TimB111, *Schopje omhoog* helpt op het forum niet, maar uiteraard kun je wel een reactie van ons verwachten. Je hebt de WiFi-Check gedaan via onze WiFi tuner tool, maar daarna halveerde de WiFi-snelheid. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat bedoel je met AP's? Werd er een KPN Experia WiFi set aangeboden? Hoeveel Mbit/s komt eruit de speedtest van de WiFituner? Zou je daarnaast ook jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf)


Hoi @TimB111, *Schopje omhoog* helpt op het forum niet, maar uiteraard kun je wel een reactie van ons verwachten. Je hebt de WiFi-Check gedaan via onze WiFi tuner tool, maar daarna halveerde de WiFi-snelheid. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat bedoel je met AP's? Werd er een KPN Experia WiFi set aangeboden? Hoeveel Mbit/s komt eruit de speedtest van de WiFituner? Zou je daarnaast ook jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf)



Bedankt voor je reactie. Ik heb de gegevens ingevuld.



Bij de eerste test was de snelheid rond de 80Mb/s. De Wifituner gaf aan dat er verbeterde instellingen mogelijk waren en voerde dat uit. Daarna zakte de snelheid naar net geen 40Mb/s. Heb de test nog een keer gedaan, weer werden er instellingen veranderd, maar de snelheid bleef het zelfde. Bekabeld haal ik nagenoeg de afgenomen 100Mb/s, dus dat is prima.



Met de AP's bedoel ik inderdaad de set access points.
Het lijkt erop dat de WiFi tuner je WiFi kanaal heeft gewijzigd naar een kanaal die voor jou niet het meest optimale is. Heb je een Android apparaat in huis? Dan kan je de WiFi Analyzer app installeren om te kijken welk kanaal het meest rustige en dus het meest optimale is. De WiFi Analyzer app is daarnaast ook beschikbaar voor Windows 10 (PC, Mobiel, Hololens en Hub). Aan de hand van deze informatie kun je jouw WiFi kanaal ook zelf wijzigen. Dit kan je met de Servicetool of handmatig door in te loggen op de Experia Box. Hopelijk haal je daarna weer de snelheid zoals voorheen.
Ik heb geen Android-apparaten in huis en mijn Windows-PC heeft geen wifi. Verder alleen iPhones en iPads in huis.

Kan je de oude instellingen niet terug zetten? Ik mag hopen dat die opgeslagen worden voor ze veranderd worden.
Hoi @TimB111, De instellingen worden niet opgeslagen voor het kanaal wordt aangepast. Het gaat in principe over het WiFi kanaal en er zijn maar een beperkt aantal kanalen. Je kunt het beste een aantal WiFi kanalen testen. Meer informatie over het aanpassen van je WiFi kanaal lees je hier.
Hoi @TimB111, De instellingen worden niet opgeslagen voor het kanaal wordt aangepast. Het gaat in principe over het WiFi kanaal en er zijn maar een beperkt aantal kanalen. Je kunt het beste een aantal WiFi kanalen testen. Meer informatie over het aanpassen van je WiFi kanaal lees je hier.



Dus nu moet ik zelf aan de gang om een fout van jullie te herstellen? Dat is niet erg klantvriendelijk.

Misschien maar even kijken hoe de concurrentie hier mee omgaat.



Tevens een tip voor de ontwikkelafdeling die verantwoordelijk is voor de wifi-tuner: nooit aanpassingen doen bij klanten die je niet terug kunt draaien. Altijd een backup maken voor je dingen gaat veranderen, dat is ongeveer de eerste les in systeem/netwerkbeheer. Dat dat hier nagelaten is, wekt geen vertrouwen.
@TimB111, Het is niet klantonvriendelijk bedoeld. Ik kan het kanaal ook aanpassen naar een ander kanaal, maar dit wordt dan een ander willekeurig kanaal en ik weet niet of je in huis verbetering ervaart. Vandaar dat ik je uitleg hoe je dit het beste zelf kan doen.
@TimB111, Het is niet klantonvriendelijk bedoeld. Ik kan het kanaal ook aanpassen naar een ander kanaal, maar dit wordt dan een ander willekeurig kanaal en ik weet niet of je in huis verbetering ervaart. Vandaar dat ik je uitleg hoe je dit het beste zelf kan doen.



Het zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn, maar het resultaat is dat ik zelf moet gaan zoeken naar een oplossing voor een door jullie gecreëerd probleem. Dat is klantonvriendelijk. Als de wifi-tool geen backup maakt of zelfs maar de doorgevoerde wijzigingen kenbaar maakt en geen mogelijkheid biedt om deze terug te draaien zou die tool nooit uitgerold mogen worden. Reden genoeg voor mij om over te stappen naar een provider die zijn zaakjes hopelijk beter voor elkaar heeft. Dit mag niet gebeuren, dit is amateuristisch.
Blijkbaar heeft Marina haar eigen antwoord als 'Beste antwoord' gemarkeerd en heb ik geen mogelijkheid om dat terug te draaien. Er wordt in dat antwoord geen oplossing aangedragen, maar medegedeeld dat ik het zelf uit moet zoeken. Dat is blijkbaar uitstekende service in de ogen van KPN. Wat een bedrijf.
Met dank aan Apple die apps als WiFi Analyzer niet toestaat op iOS omdat het voor apps niet toegestaan om wifi data uit te lezen.

Met zo'n app had je je de moeite kunnen besparen want dan was het een fluitje van een cent geweest om het beste kanaal vast te stellen.



Ik ben het overigens wel met je eens dat het een enorm zwaktebod is om tot de conclusie te komen dat de WiFi tuner niet tot de meest optimale instellingen is gekomen en het feitelijk daarbij te laten.
Met dank aan Apple die apps als WiFi Analyzer niet toestaat op iOS omdat het voor apps niet toegestaan om wifi data uit te lezen.

Met zo'n app had je je de moeite kunnen besparen want dan was het een fluitje van een cent geweest om het beste kanaal vast te stellen.



Ik ben het overigens wel met je eens dat het een enorm zwaktebod is om tot de conclusie te komen dat de WiFi tuner niet tot de meest optimale instellingen is gekomen en het feitelijk daarbij te laten.




Dat is met een iPhone ook wel mogelijk, dat is het probleem niet. Ik ben enigszins bekend met de materie en zat op een prima kanaal. Waarom de wifi-tuner er dan voor kiest om een 'slechter' kanaal in te stellen is me niet duidelijk. Maar nu blijkt dat er geen manier is om terug te gaan naar de oude instellingen en de aanpassingen niet getoond worden is het me wel duidelijk dat die tool niet geschikt is voor gebruik. Daar kom je bij geen enkele werkgever mee weg, bizar dat het hier het geval is.
Natuurlijk is er wel een manier om terug te gaan naar het oude kanaal en dat is door in te loggen op de Experia Box en daar handmatig het kanaal in te stellen.

Als je ook nog een zwarte Experia WiFi hebt of een witte KPN WiFi "versterker" dan zal je ook daar moeten inloggen en handmatig het kanaal moeten instellen.
Natuurlijk is er wel een manier om terug te gaan naar het oude kanaal en dat is door in te loggen op de Experia Box en daar handmatig het kanaal in te stellen.

Als je ook nog een zwarte Experia WiFi hebt of een witte KPN WiFi "versterker" dan zal je ook daar moeten inloggen en handmatig het kanaal moeten instellen.




Er is een manier om het op te lossen, dat zeker. Ik heb het over de tool die aanpassingen doet die niet automatisch teruggedraaid kunnen worden in het geval het niet werkt. Nu moet ik als klant zelf aan de slag om het op te lossen. Dat is voor mij geen probleem, ik weet hoe het werkt, maar dat is een serieuze tekortkoming van de tool. Dat support me vervolgens met droge ogen zegt dat ik het zelf moet gaan oplossen is van de zotte. Dat is geen support. Vervolgens zelf dat gebrek aan klantvriendelijkheid als beste antwoord markeren doet daar nog een schepje bovenop. Gelukkig is overstappen tegenwoordig een fluitje van een cent.
... maar dat is een serieuze tekortkoming van de tool.

Helaas heeft zo ongeveer elke tool/app van KPN serieuze tekortkomingen.

Eigenlijk ken ik geen enkele KPN tool of app de vloeiend functioneert en/of dermate compleet is dat je alles binnen de app kunt regelen en niet toch nog een uitstapje naar een website moet maken voor bepaalde zaken.

De iTV app ... nog lang niet volwassen.

De WiFi/Fon app ... stekker eruit, werkte niet.

De mijnKPN app ... behoorlijk goed, maar nog niet compleet.
Hoi @TimB111, Wanneer je jouw vraag hier stelt, helpen we je graag. Dat ik je adviseer om je WiFi kanaal zelf opnieuw in te stellen was nogmaals niet klantonvriendelijk bedoeld. Vanaf hier kan ik jouw WiFi kanaal aanpassen, maar het is niet gezegd dat het met het aanpassen van bijvoorbeeld kanaal 2 naar 8 is opgelost. Daarom is het makkelijker om dit zelf te doen. Natuurlijk had ik het probleem opgelost vanaf hier als ik de mogelijkheid had om te zien welk WiFi kanaal voor jou het meest optimale is, maar met problemen rondom WiFi is dat niet altijd het geval.


Reageer