Skip to main content
Beantwoord

Wifi valt regelmatig weg op Box 12 en FritzBox 4060 aansluiten was niet gelukt

• February 8, 2026
  • 6 reacties
  • 63 keer bekeken

JanMaartenV
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Sinds enige weken valt mijn wifi regelmatig weg van KPN box 12.

Na stekker eruit en na paar minuten er weer in werkt het weer.

KPN helpdesk om raad gevraagd, ze hebben een signaal test op afstand gedaan en geen bijzonderheden kunnen ontdekken. 

Ze konden wel inzien dat ik enkele (4 Netgear POI) switch had aangesloten.

Ook zagen ze 37 apparaten die verbinding hadden.

Dat klopt wel, te weten PC, Printer, Nas, 5 ip cams incl doorbell, 8 Shelly klikaan klikuit stekkers, mobiels en tablads, wifi oven, wifi afwasmachine en zo meer.

Advies van KPN, 2 SuperWifi 2.0 bedraad aansluiten (in de Netgear) voor een betere dekking.

Een jaar terug zat ik bij Ziggo kabel, met mijn eigen Fritzbox4060 met een Fritz Repeater 1200.

Toen had ik de 8 Shelly schakelstekkers nog niet, maar nooit problemen gehad bij de Ziggo opstelling.

Wat kan ik nu nog doen om geen uitval meer te ondervinden ?

Graag had ik mijn Fritzbox4060 op de KPN ONTglasvezelkastje willen houden, maar is wellicht door mijn kennis niet gelukt te installeren bij de overstap van Ziggo naar KPN.

Op internet las ik toen ook, dat de Fritz 4060 niet zomaar op de KPN ONT past, en heb het toen maar bij KPN box 12 gelaten.

Is er iemand die mij de juiste tips en tricks kan geven zodat ik een stabiel netwerk kan hebben ? 

Alvast dank, grt. Joop.

Beste antwoord door Thomas van KPN

ik had de link al gedeeld in mijn vorige reactie, op FRITZ!Box bij KPN | KPN Community en FRITZ!Box via KPN | KPN Community staat eigenlijk alles wat je nodig hebt. Mocht je specifiek ergens tegenaan lopen dan kun je hier op de community terecht met je vragen. Ikzelf heb er weinig verstand van maar de community weet hier aardig wat over.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 8, 2026

de Fritzbox aansluiten moet geen probleem zijn. de Fritzbox4060 heeft een Blauwe WAN poort. deze moet je aansluiten op de KPN ONT (Glasvezel kastje). hierna moet je in de Fritzbox even de Wizard opnieuw doorlopen om KPN te kiezen als Provider. hierna zou het gewoon zonder problemen moeten werken.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@JanMaartenV, welkom op  onze community! Ik zie dat Joey al goed meedenkt. Dit moet goed op te lossen zijn. Kom je er zo uit? We hebben ook een handig topic hierover:

JanMaartenV
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Hoi ​@Thomas van KPN dank voor je antwoord. Waar kan ik die handige topic vinden om deze eens zorgvuldig door te nemen !

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 11, 2026

ik had de link al gedeeld in mijn vorige reactie, op FRITZ!Box bij KPN | KPN Community en FRITZ!Box via KPN | KPN Community staat eigenlijk alles wat je nodig hebt. Mocht je specifiek ergens tegenaan lopen dan kun je hier op de community terecht met je vragen. Ikzelf heb er weinig verstand van maar de community weet hier aardig wat over.

JanMaartenV
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2026

Dank allen voor het meedenken. Het is mij gelukt met de adviezen van hier, beetje Chat-gpt en beetje Googlen.  Het lastigste was (voor mij) IPv4 en IPv6, MTU, DHCPv6, VLAN ID 6  juist ingesteld te krijgen. Wifi ging vanzelf, Chat gaf de tip het KPN Wifi SSID en WW hetzelfe in te stellen in de Fritz zodat je huidige wifi apparaten zo overgingen naar de Fritz.  En nu maar hopen dat alles online blijft. Mocht er iemand nog een waardevolle tip hebben, die bruikbaar is, sta ik open voor. Nogmaals dank allen.

JanMaartenV
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Ik heb nog één vraag, Is het ook mogelijk om mijn huidige 2 KPN super wifi 2.0 te gebruiken als b.v. accespoint / extra wifi in de (diepe) achtertuin ? Dat wil ik bedraad uitvoeren met een CAT 6 UTP kabel. Is dat simpel inpluggen in een Switch ?

Resumé,  KPN super wifi 2.0  aan mijn Fritzbox 4060 ?