Skip to main content

Hallo,

Ik heb een nieuwe Experiabox v12 ontvangen omdat de oude v10 niet meer goed werkte, KPN kon de modem niet meer bereiken.
Inmiddels heb ik ook een Superwifi 2 punt gehuurd, de woning heeft op papier nu goede wifi dekking.
Ook heb ik de internet snelheid laten verhogen tot 1gbit/s.

Via ethernet meet ik een snelheid van 910 Mbps, maar als ik meet via mijn telefoon dan kom ik een enkele keer tot 200 Mbps maar meestal tot slechts 15 of minder Mbps, waardoor devices niet bereikbaar zijn, ik meet het op een afstand van 1 meter van de router of Superwifi punt.
Tijdens het meten zijn er geen verdere activiteiten op het netwerk.

Ik heb de router en het glasvezelkastje meerdere keren gereset, geen resultaat.
Ik kan geen verklaring vinden voor het extreem dwarrelen van de Wifi snelheid.

Alle hulp wordt gewaardeerd, dank!

Goedemorgen ​@PietKei , bedankt voorjouw bericht en welkom hierop de KPN Community!

Dat is inderdaad geen beste snelheid die je via de wifi haalt dus goed dat je hier een topic voor hebt aangemaakt. Wat voor snelheid haal je trouwens zonder het Super wifi punt 2 aangesloten en dus alleen gebruik maakt van de wifi van de Box 12? En heb je ook de KPN Wifi Manager al eens doorlopen?

En waar heb je het Super Wifi 2 punt precies geplaatst? Het beste is om deze centraal in huis op een open plek in een open ruimte te plaatsen. Begrijp ik het ook goed dat je 1 Super Wifi 2 punt hebt gehuurd of gaat het toch om meerdere?

Welk merk en type telefoon gebruik je? Ondersteund die WiFi 6?

Welk merk en type telefoon gebruik je? Ondersteund die WiFi 6?

Ik gebruik een Samsung S21, die ondersteund WiFi 6.

Goedemorgen ​@PietKei , bedankt voorjouw bericht en welkom hierop de KPN Community!

Dat is inderdaad geen beste snelheid die je via de wifi haalt dus goed dat je hier een topic voor hebt aangemaakt. Wat voor snelheid haal je trouwens zonder het Super wifi punt 2 aangesloten en dus alleen gebruik maakt van de wifi van de Box 12? En heb je ook de KPN Wifi Manager al eens doorlopen?

En waar heb je het Super Wifi 2 punt precies geplaatst? Het beste is om deze centraal in huis op een open plek in een open ruimte te plaatsen. Begrijp ik het ook goed dat je 1 Super Wifi 2 punt hebt gehuurd of gaat het toch om meerdere?

@Jan van KPN Dank voor je reactie!

Ik heb 1 Superwifi 2 punt bedraad aangesloten op de 1e etage.
De v12 dient als master. (Ik heb dus 1 SW 2 punt)

Meet ik met de 5 ghz band naast de v12 dan haal ik een Wifi snelheid van ongeveer 275 Mbps.
Meet ik met de 2.4 ghz band naast de v12 dan wordt de snelheid niet eens gemeten.

Naast het superwifi punt momenteel 20 Mbps, terwijl een uur geleden de snelheid ongeveer 260 Mbps was. Ik doe de metingen terwijl er bijna geen activiteit op het netwerk is.

Wat mij opvalt: Ik meet, staande naast het SW punt een snelheid van ongeveer 260 Mbps, ik heb het SW uitgeschakeld en daarna weer aangezet, de snelheid is dan slechts 20 Mbps.

Werkt de router wel goed als master in combinatie met het SW punt?
Misschien een tweede SW punt huren en als master laten dienen?

Ik heb zojuist De KPN Wifi Manager gestart, na dat de internetsnelheid en modem zijn gecontroleerd volgt deze melding:

Je hebt op dit moment geen verbinding met het internet

Laten we eerst proberen om je weer online te krijgen. Daarna gaan we je helpen om je thuisnetwerk beter te maken, zodat je overal in huis wifi hebt waar je het nodig hebt.

Ik kom dus niet verder.

Bedankt voor de toelichting ​@PietKei!

Heb je het Super wifi 2 punt ook al eens een zogenaamde schone installatie gegeven? Ik zou zeker aanraden om dat eens te proberen en dit doe je als volgt;

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

In veel situaties helpt dit en ik hoop uiteraard dat dit bij jou ook het geval gaat zijn. Zo niet, laat het hier dan vooral weten zodat we verder met je mee kunnen denken. Voor directe ondersteuning kun je trouwens ook altijd een belafspraak inplannen met onze Helpdesk.

@Jan van KPN Dank voor je reactie.

Jouw advies geldt dit ook voor 1 SW punt, zodat de v12 router als master dient?

Yes, dat zou gewoon ook moeten werken!

Yes, dat zou gewoon ook moeten werken!

@Jan van KPN Dank je 👍

Ik gaf eerder aan dat KPN Wifi manager na het controleren van de internet snelheid en modem meldt dat de router niet online is en dat de wifi manager niet verder gaat.

Wat betekent dit?

Durf ik niet meteen te zeggen ​@PietKei.

Via welke browser probeer je de KPN Wifi Manager te doorlopen? Ik zou het in eerste instantie eens in een andere browser proberen en kijken of je daarmee nog steeds dezelfde melding te zien krijgt. 

Durf ik niet meteen te zeggen ​@PietKei.

Via welke browser probeer je de KPN Wifi Manager te doorlopen? Ik zou het in eerste instantie eens in een andere browser proberen en kijken of je daarmee nog steeds dezelfde melding te zien krijgt. 

@Jan van KPN Dank je!

Ik heb het geprobeerd met 3 browsers, blijft het zelfde.

Reageer