Hi allemaal,
Al maanden gebruik ik KPN Box 12 en Wifi op laptop, mobiel en tablet was lange tijd goed ingesteld. Het werkte allemaal goed tot een paar weken terug. Vaak krijg ik op apparaten de melding: kan IP-adres niet ophalen en iets later is apparaat weer verbonden. Wat ik zie is dat Wifi lampje op KPN Box 12, vaak knippert. Op mobiele apparaat zie ik dan: verbonden (geen internettoegang). Melding op tablet: Kan IP-adres niet ophalen of verbonden zonder internet.
Ik vraag me af waarom gebeurt dit want niet altijd is het geval dat als lampje knippert, dat Wifi dan niet werkt. Toch gebeurt het enorm vaak dat de Wifi verbinding wegvalt. Ongeacht de afstand, of die 2 meter, 5-7 meter op dezelfde woonniveau is, als ik voor de meterkast met opendeuren sta. Het is zeer willekeurig en vandaar is probleem moeilijk te achterhalen. Ook als ik sta achter gipswand, amper 1 meter van KPN Box 12 kan verbinding wegvallen.
Alle Wifi instellingen zijn nagelopen, volgens KPN website en is precies ingesteld zoals het hoort. Heb op forum naar oplossing gezocht, maar vaak zie ik soortgelijk Wifi probleem met Experia Box 10 en daarmee word ik niet wijzer. Door in te loggen met KPN ID en thuis Wifi verbeteren, dus zgn. Wifi Manager gebruiken helpt het niet. Met [Video Handleiding] KPN Box 12 Wifi Instellen wordt het niet beter. Alles is volgens KPN Box 12 Wifi Instellen, video op YouTube ingesteld.
Voor downwards/backwards compatibiliteit en doordat ik zelf geen mobiele apparaten met ax (Wifi6) heb op KPN Box 12 volgens KPN stap-voor-stap uitleg Apparaat kan niet verbinden met Wifi 6, Wifi6 uitgeschakeld. Dat houdt in dat in Advanced > 2.4 GHz > Advanced Configuration > Wireless Mode > 802.11b+g+n, Bandwith Auto , Transmit Power 100% ingesteld staat. Voor 5GHz is ingesteld in Wireless Mode > 802.11a+n+ac, Bandwith Auto , Transmit Power 100%. Zowel voor 2.4 en 5GHz is WNN - WiFi Multimedia ingeschakeld, beide radios zijn ingeschakeld, SSID's voor beide frquenties en channels zijn ingesteld op AUTO. In Wi-Fi 2.4GHz & 5GHz gedeelte alles is ingeschakeld, UP en SSID is visible (zichtbaar). MAC Filtering Mode op KNP Box 12 is ingesteld op Allow all. Er zijn geen rare tekens in SSID naam. Eigenlijk wordt door KPN standaard toegewezen SSID gebruikt.
Mijn vragen zijn:
1. Als Wifi lampje knippert is dan KPN Box bezig met overschakelen naar een ander kanaal of wat gebeurt het dan?
2. Wat kan de oorzaak zijn dat Wifi zo vaak uitvalt?
3. Zou het kunnen dat Wifi verbinding opzettelijk verstoord kan worden en hoe kan ik dat achterhalen?
4. Wat kan ik nog meer doen dan wat ik bovenstaand heb vermeld?