Skip to main content

toch wil ik graag een proxy server. Hoe zet ik die op?

 

NB. heb 1000 / 500 (fiber,  werkt niet naar behoren)

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Hoi @Geepstar, dat is iets wat buiten KPN om gaat. Dit is een handig artikel over wat een proxyserver is en waar je het voor kunt gebruiken. Ik zou zeggen, neem dat eens door, en bepaal dan of je inderdaad een proxyserver wilt gebruiken, of wellicht een VPN. Of dat het iets is dat niet gaat helpen voor wat jij wilt. 

Je benoemt dat je fiber niet naar behoren werkt. Wat bedoel je daar precies mee? Want ik verwacht niet dat een proxyserver daarin gaat helpen.


Het artikel dat je van Erik krijgt is eigenlijk zoals je dat vaak leest van horen zeggen. Het beschrijft eigelnlijk geen proxy. Een proxy server vult alleen iets in, waar de verbinding loopt via het HTTP (browser) protocol. Het is dus veel beperkter dan veel mensen aannemen. 

Als je het privee gebruikt kan het voor veel snelheid verhoging zorgdragen. Nadeel is dat je er goed op moet letten dat echt de laatste data telkens wordt opgehaald. Het geeft uiteraard geen enkele afscherming naar buiten toe als het een privee proxy is.  Het is dan in wezen een binnen je privee domein gedeelde cache zoals ook in alle browsers voor iedere gebruiker in jouw domein apart zit.