Skip to main content
Vraag

Windows 11 laptop ziet WD My Cloud EX2 Ultra NAS en andere pc niet meer – Windows 10 wel

• February 1, 2026
  • 11 reacties
  • 52 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik ben hier nog vrij nieuw, dus alvast excuses als dit niet in de juiste categorie staat.

Ik heb een netwerkprobleem bij een klant waar ik zelf niet helemaal uitkom en ik hoop dat iemand hier mee kan denken.

Situatie

De klant gebruikt een WD My Cloud EX2 Ultra NAS.
Tot voor kort werkte alles normaal, maar sinds kort kan de hoofd-laptop de NAS niet meer bereiken.

Opvallend is:

• De oude laptop (Windows 10) ziet de NAS en werkt gewoon zoals altijd

• De hoofd-laptop (Windows 11, HP EliteBook 450 G6) ziet:

• de NAS niet meer

• en zelfs de oude laptop niet meer via wifi of ethernet

Dit doet mij vermoeden dat het probleem lokaal op de Windows 11-laptop zit, niet in het netwerk of de NAS.

Extra observatie

De Windows 11 laptop start naar mijn gevoel ook trager op dan normaal.
Dat kan aan zware software liggen, dus mogelijk staat dat los van dit probleem – maar ik noem het toch even.

Wat ik zoek

Ik ben vooral hardware-gericht en wil dit probleem graag begrijpen en netjes oplossen, niet via “probeer dit en kijk of het werkt”.

Een herinstallatie van Windows is hier geen optie, omdat er veel bedrijfsspecifieke software op staat.

Ik sta open voor gerichte stappen zoals:

• controleren / aanpassen van Windows netwerk- en SMB-instellingen

• aan/uit zetten van Windows-componenten

• services controleren

Maar alleen als duidelijk is:

1. Wat we aanpassen

2. Waarom

3. Hoe ik het weer kan terugzetten als het niet helpt

Ik wil voorkomen dat ik straks 4 uur kwijt ben aan het herstellen van willekeurige wijzigingen.

Samenvatting

• NAS: WD My Cloud EX2 Ultra

• Werkt wel: oude laptop (Windows 10)

• Werkt niet: hoofd-laptop (Windows 11, HP EliteBook 450 G6)

• Hoofd-laptop ziet ook de andere pc niet meer

• Netwerk zelf lijkt dus in orde

Alle tips om dit gestructureerd te onderzoeken zijn welkom 🙏

Alvast bedankt!

11 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

@JordyJG Waarschijnlijk staat jouw netwerk in Windows 11 op openbaar. Deze moet op particulier netwerk omgesteld worden. Bovendien moet netwerkdetectie en bestands- en printerdeling toegestaan worden.

• February 2, 2026

Welke ip adressen hebben de verschillende apparaten? Begint alles met "192.168.2."?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 2, 2026

Netwerk staat op privé netwerk, er komen geen 2 overlappende ip adressen voor

• February 2, 2026

Weet je zeker dat alles met "192.168.2." begint?

Als je inlogt op de Experiabox of KPN Box, zie je dan alle apparaten staan in het netwerkoverzicht?

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Dit een bekend probleem met Windows 11: hier exact hetzelfde. Laptop met Windows 10 toont in het netwerkoverzicht alle apparaten die aangesloten zijn inclusief de NAS (Synology), de nieuwe PC met Windows 11 Pro ook, behalve dan NAS. 

Je kunt wel netwerkverbindingen maken naar gedeelde mappen op de NAS. 

• February 2, 2026

Is de nas wel volledig geupdate? Hoe oud is de laatste update?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Als dit een bekend probleem is met Windows 11 zoals aangegeven door ​@Berteman ben ik bang dat er een update van Windows 11 nodig zal zijn om dit op te lossen ​@JordyJG 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 4, 2026

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Dit een bekend probleem met Windows 11: hier exact hetzelfde. Laptop met Windows 10 toont in het netwerkoverzicht alle apparaten die aangesloten zijn inclusief de NAS (Synology), de nieuwe PC met Windows 11 Pro ook, behalve dan NAS. 

Synology NAS, geen probleem met Windows 10 Home, Windows 10 Pro, Windows 11 Home, Windows 11 Pro.

• February 4, 2026

Volgens mij heeft Windows 11 de ondersteuning voor SMBv2 laten vallen. Als je dan een NAS hebt die daar mee werkt, dan word die niet gezien.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Volgens mij heeft Windows 11 de ondersteuning voor SMBv2 laten vallen.

Get-SmbServerConfiguration | Select EnableSMB2Protocol

EnableSMB2Protocol
------------------
True