Skip to main content
Vraag

Wireguard VPN vanaf de camping met TP-Link AX1500 naar huis, kan dit?

• September 8, 2026
  • 6 reacties
  • 50 keer bekeken

Ik wil een wireguard VPN verbinding maken van mijn reisrouter naar huis.

Mag deze verbinding 24/7 open staan en loop ik geen risico op verborgen kosten vanuit KPN?

Ik heb een 1gb glasvezel verbinding/

6 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 8, 2026

Heb je in de reisrouter wel een datasim met een 097-nummer?

Een 06-nummer mag hier niet voor gebruikt worden.

@IkEb 

Een reisrouter verbruikt natuurlijk data en als de data op is valt het bij KPN terug naar een superlage snelheid i.p.v. extra kosten.

rvk01
Slimmerik
  • September 8, 2026

Glasvezel thuis heeft geen limiet (ook geen fair use geloof ik). Daar kun je gewoon terrabytes verstoken.

Uiteraard zul je waarschijnlijk wel een limiet hebben met de reisrouter en het abonnement wat je daar hebt. Zelfs als je daar onbeperkt data hebt, zit er bij mobiele abonnementen wel vaak een fair use op.

Je kunt in je wireguard schermpje zien hoeveel data je verbinding verbruikt. Maar realiseer je wel dat b.v. Windows ‘s-nachts een update binnen kan halen en dan kan het hard gaan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 8, 2026

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

De reisrouter is verbonden met de camping wifi. TP-Link AX1500.

JanD
Wijsgeer
  • September 8, 2026

Dus je gebruikt daar geen simkaart in ​@IkEb ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 8, 2026

Dus je gebruikt daar geen simkaart in ​@IkEb ?

Correct, ik wil mijn camping wifi iets veiliger gaan maken in de toekomst.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2026

Het bijzondere aan Wireguard is dat het geen klassieke VPN is, maar een soort van router. Wel een router die passende sleutels eist en de data versleutelt. Er is dus geen verkeer om de VPN overeind te houden, tenzij “persistent-keepalive” geactiveerd is. Dat is om de tunnel actief te houden over een NAT verbinding. Als de verbinding alleen gestart wordt vanaf de camping is dat niet nodig. 

Dus: al zou de verbinding via 4G of 5G gaan, dan genereert een ingeschakelde Wireguard geen extra verkeer.

Wel wordt de rekening voor data  iets hoger door de overhead van sleuteluitwisseling en encryptie in vergelijking met rechtstreeks. Ik neem aan dat dit met de camping WiFi geen rol speelt.