Ik heb sinds een aantal maanden twee experia wifi versterkers in huis. Sinsdien heb ik de volgende twee problemen.
Ik heb last van verbroken netwerk verbindingen op verschillende apparaten. Niet noodzakelijkerwijs allemaal tegelijk. Verbinding wordt heel kort verbroken en daarna direct hersteld. Dit is vooral een probleem bij het thuiswerken aangezien de verbinding met het bedrijfsnetwerk wordt verbroken met alle gevolgen vandien. Ook beeldbellen is lastig als dit gebeurt.
Verder loopt de televisie vast als dit gebeurt terwijl netflix gestreamed wordt, deze moet dan opnieuw opgestart worden.
Het gebeurt sporadisch, een aantal keer per dag. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken.
Tweede probleem betreft mijn Sonos systeem. Als de sonos speaker verbinding maakt met de 2e versterker (niet rechtstreeks verbonden met de modem) valt de connectie met de app regelmatig weg. Dit lijkt met name te gebeuren als de app (telefoon) van het signaal van de eerste versterker overspringt naar de tweede versterker. De verbinding kan dan niet hersteld worden zonder de betreffende speaker opnieuw op te starten. De speaker blijft wel gewoon streamen. Andere speakers in het netwerk kunnen nog wel gewoon bediend worden.
Mijn systeem bestaat uit een glasvezel aansluiting met experia V10a met 2x experia versterker. 1e versterker hangt in de meterkast direct na de modem, de tweede versterker is bekabeld aangesloten en hangt op zolder. Signaal sterkte is overal voldoende en speedtest geeft overal goede signalen.
Verder is er een raspberryPI4 (HASS.IO) bedraad aangesloten op de modem alle andere apparatuur is draadloos.
Op de tweede LAN poort van de tweede versterker is de omvormer van de zonnepanelen aangesloten.
Andere apparatuur bestaat uit sonos systeem, laptops, televisie, tablets, telefoons, stofzuiger etc.
Verder draaien er 13 shelly switches (home automation systeem) communicatie over mqtt. Dit systeem draait nog niet zo lang, het probleem met wegvallende verbinding was er al voor de home automation, ook zonnepanelen zijn zeer recent aangesloten.
Alle devices die lokaal met de home assistenten verbonden zijn draaien op static IP via DHCP binding van de experia.
De beide versterkers zenden op kanaal 2. de buren zenden op kanaal 1. andere kanalen zijn relatief leeg.
De KPN helpdesk via de chat komt er niet uit en heeft mij doorverwezen naar dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.