Skip to main content
Antwoord

Wisselen van zenders gaat traag met TP-link router AXE75

• November 3, 2025
  • 8 reacties
  • 72 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik gebruik een eigen router, nl. TP-link AXE75 en sinds ik deze router gebruik gaat het wisselen van tv zenders erg traag. Het duurt enkele seconden voordat het beeld verschijnt.

De Tv zit aangesloten via een kabel rechtstreeks aan de tp-link router. De instellingen in de router zijn - - - IPTV VLAN vinkje staat aan

• IPTV 802.1Q Tag vinkje staat aan
  • IPTV VLAN-id staat op nummer 4
  • IPTV VLAN prioriteit staat op nummer 5
  • IPTV Multicast VLAN vinkje staat uit
  • IMGP-proxy vinkje staat aan
  • IGMP-snooping vinkje staat aan
  • IGMP-versie is V3

Weet iemand wat er aan de hand is en hoe het wisselen van zender sneller kan?

Beste antwoord door ikheetjeff

Hoi ​@Michielmichielmichiel, welkom op de KPN Community! Ik begrijp helemaal dat je het maximale uit je KPN TV+ wilt halen in combinatie met een TP-Link AXE75.

De DIW7022 (kleine box) en VSB3918 (Soundbox) ontvangen een video stream via multicast. Als je de router rechtstreeks aan je ONT aansluit, moet je router deze pakketjes aanvragen vanuit VLAN 4. Niet alle routers ondersteunen dat. 

Ik heb even gekeken, maar kan zo niet terugzien of de TP-Link AXE75 dat ondersteunt. De kans is daarom groot dat dit niet standaard wordt ondersteunt. 

Je hebt in dit geval drie opties:

1. Je kijkt voor een andere router, die dit wel ondersteunt. 
  2. Je sluit de KPN Box 12 (router van KPN aan) en daarachter de  TP-link AXE75. Je zet deze in DMZ en je wifi op de KPN Box 12 uit. Op die manier loopt alles via je eigen router, maar stuurt de KPN Box 12 ook de multicast pakketjes door. Het is dan wel zaak dat je router hier ook goed mee om kan gaan. Kans is alleen wel groter.
  3. Je gebruikt de KPN Box 12 en TP-link AXE75 als Access Point (wifipunt).  

En als je dit allemaal niet wilt, zou je inderdaad ook via unicast kunnen kijken zoals ​@Frans123 al voorstelt. Echter lever je dan wel iets in op de beeldkwaliteit, wat ergens ook jammer is natuurlijk. 

Als toevoeging op Frans kan je de Box op unicast zetten via Instellingen > Beeld > Videomodus. Op deze manier probeert jouw TV+ Box niet eerst te zoeken naar multicast en valt ‘ie daarna terug op unicast (wat de vertraging veroorzaakt). 

8 reacties

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 4, 2025

Welke KPN TV box heb je? 

In de KPN TV + box ga je naar instellingen toe en bij beeld moet je van mullticast naar unicast omzetten. 

En bij unicast zap je wat sneller. 

Probeer dat een keer uit. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 4, 2025

Hoi ​@Michielmichielmichiel, welkom op de KPN Community! Ik begrijp helemaal dat je het maximale uit je KPN TV+ wilt halen in combinatie met een TP-Link AXE75.

De DIW7022 (kleine box) en VSB3918 (Soundbox) ontvangen een video stream via multicast. Als je de router rechtstreeks aan je ONT aansluit, moet je router deze pakketjes aanvragen vanuit VLAN 4. Niet alle routers ondersteunen dat. 

Ik heb even gekeken, maar kan zo niet terugzien of de TP-Link AXE75 dat ondersteunt. De kans is daarom groot dat dit niet standaard wordt ondersteunt. 

Je hebt in dit geval drie opties:

1. Je kijkt voor een andere router, die dit wel ondersteunt. 
  2. Je sluit de KPN Box 12 (router van KPN aan) en daarachter de  TP-link AXE75. Je zet deze in DMZ en je wifi op de KPN Box 12 uit. Op die manier loopt alles via je eigen router, maar stuurt de KPN Box 12 ook de multicast pakketjes door. Het is dan wel zaak dat je router hier ook goed mee om kan gaan. Kans is alleen wel groter.
  3. Je gebruikt de KPN Box 12 en TP-link AXE75 als Access Point (wifipunt).  

En als je dit allemaal niet wilt, zou je inderdaad ook via unicast kunnen kijken zoals ​@Frans123 al voorstelt. Echter lever je dan wel iets in op de beeldkwaliteit, wat ergens ook jammer is natuurlijk. 

Als toevoeging op Frans kan je de Box op unicast zetten via Instellingen > Beeld > Videomodus. Op deze manier probeert jouw TV+ Box niet eerst te zoeken naar multicast en valt ‘ie daarna terug op unicast (wat de vertraging veroorzaakt). 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Michielmichielmichiel, welkom op onze community! Langzaam zappen is niet fijn TV kijken! Ik heb hier vanuit KPN niet veel aan toe te voegen maar ik zie dat Jeff en Frans al goed meedenken. Kom je hiermee verder? We denken graag even mee!

Forum|alt.badge.img

Ik heb inmiddels contact gehad met Tp-link en zij hebben meegekeken naar het probleem. Ze zijn bezig met een update die dit probleem vermoedelijk op gaat lossen. Binnen 3 a 4 werkdagen zou ik de nieuwe firmware toegestuurd krijgen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

Dat is fantastisch nieuws ​@Michielmichielmichiel! Hebben ze ook gezegd wat er precies aan de hand is? Ondersteunen ze dit wel en is er alleen een bug? 

Mijn ervaring is dat TP-Link best traag is met nieuwe functies uitrollen. Dus ben erg benieuwd wat ze jou hebben gezegd. 

Forum|alt.badge.img

Ik heb contact gehad met TP-link en zij hebben meegekeken, maar plots viel de verbinding weg en kon ik, wegens een andere afspraak, het gesprek met hen niet afmaken. Zij gaven nog wel het volgende aan (zie hieronder). Iemand enig idee of dit oplosbaar is of dat ik beter een andere router kan aanschaffen.

We examined the captured packets and found a significant amount of packet loss, with no multicast traffic present. The traffic between the TV and the KPN streaming server is exclusively unicast TCP traffic, which may indeed cause signal delays during channel switching.

During the remote session, we attempted to configure LAN4 as the IPTV port, but based on the packet analysis, the TV is not receiving the IP address assigned by the ISP. If the IPTV can be properly configured, the channel switching issue should be resolved when multicast streaming is implemented through IPTV or when data is forwarded without involving the TP-Link router. Therefore, we would like to confirm the following points:

1. How are your network devices connected? Is the AXE75 connected directly to the ISP modem, or are there other devices or routers in between?

2. Please reconfirm the specific configuration requirements for the IPTV VLAN and IPTV multicast VLAN with your IPTV provider. How was the previous router configured to ensure the TV worked properly?

• November 26, 2025

@Michielmichielmichiel heb je al naar de unicast optie gekeken? ​@Frans123 en ook ​@ikheetjeff  stelde dat voor maar je reageert er helemaal niet op.

Forum|alt.badge.img

Bedankt inderdaad. Die heb ik uitgevoerd, maar de beeldkwaliteit werd er wel veel slechter van. Toch maar naar de Fritzbox vermoed ik.