Skip to main content

Kunnen op de Experia Box V10A, WPA2 en WPS tegelijkertijd gebruikt worden? 
(WPA2 voor mijn thuisnetwerk en WPS voor de zonnepanelenleverancier)

Ja. Dat kan.

Maar WPA2 en WPS zijn 2 verschillende dingen. WPA2 is een versleutelmethode voor WiFi. WPS is een manier om een apparaat met WiFi te verbinden. 


Dank voor uw reactie Nick83. Mijn zonnepanelenleverancier wil WPS toegang zodat zij de werking van de panelen online kunnen meten en beheren. Als ik voor hun WPS activeer, beïnvloedt dat dan mijn WPA2 thuisnetwerk? Of staat dat los van elkaar?


WPA2 en WPS staan los van elkaar. WPS is alleen van toepassing bij de eerste keer verbinding maken. Daarna zou u het weer uit kunnen zetten.


Er word hopelijk toch geen WPA bedoeld in plaats van WPS?

WPA is een verouderde versleutelingsmethode. De voorganger van WPA2. En die zou echt niet meer gebruikt moeten worden. Want die is zo lek als een mandje.


WPS is gezien de huidige maatstaven, een eenvoudige, maar zeer onveilige verbindingstechniek @Dianndus 

WPS gewoon niet activeren of juist uitschakelen binnen de modem.

Als je dan toch per se WPS wilt toepassen, zeker geen derden hier gebruik van laten maken.

Zie onderstaand artikel:

https://www.root.nl/nl/blog/hoe-kan-je-je-wifi-het-beste-beveiligen/#:~:text=Hoewel%20dit%20handig%20is%2C%20kan,te%20krijgen%20tot%20je%20netwerk.


Even de zonnepanelen verbinding laten maken is helemaal geen probleem. Daarna indien gewenst weer uitschakelen. 


Beste N.N. en Nick83,

Dank voor uw reacties. De verbinding met de zonnepanelenleverancier moet continu zijn ivm het meten van de energieproductie en bewaking van de werking van de panelen. Daarvoor is de WPS verbinding nodig.  Als ik die WPS toesta, blijft mijn thuisnetwerk dan veilig werken via WPA2 met wachtwoord?


Beste N.N. en Nick83,

Dank voor uw reacties. De verbinding met de zonnepanelenleverancier moet continu zijn ivm het meten van de energieproductie en bewaking van de werking van de panelen. Daarvoor is de WPS verbinding nodig.  Als ik die WPS toesta, blijft mijn thuisnetwerk dan veilig werken via WPA2 met wachtwoord?

Dat moet u voor u zelf beoordelen. Ik zeg: ja. Maar vervolgens komt er iemand anders met een linkje waarin beweert word dat het onveilig is. Tja wat is het dan?

Maar nogmaals: WPS is alleen nodig bij de eerste keer verbinding maken. Daarna kan het weer uitgezet worden. Dus twijfelt u, zet het dan gewoon weer uit als de monteur weg is. De verbinding zal gewoon blijven werken.


Beste Nick83, ik zal het maar proberen. In elk geval dank voor uw hulp. Vriendelijke groet.


Ik heb nog niet eerder gelezen dat een zonnepaneelleverancier 24/7  zonnepanelen moet monitoren @Dianndus , ik zou dat eens navragen bij de vakorganisatie waar erkende zonnepaneel-leveranciers bij aangesloten moeten zijn. Is jouw leverancier daar niet bij aangesloten, zou ik helemaal wantrouwig worden.

https://www.sgze.nl/leveranciers/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_ebLiJOIhwMVdj4GAB31ZAZOEAAYAiAAEgJuXvD_BwE

Wat ik wel weet dat er een goede verbinding moet zijn met de energieleverancier.

 


Die dingen zijn gewoon aangesloten op WiFi en zenden allemaal gegevens door naar website van fabrikant. De klant kan inloggen op die website om te zien wat zn panelen produceren. Of de app gebruiken. De leverancier kan ook inloggen op inloggen op die website. Dat is volgens mij bij alle merken zonnepanelen zo. 


Het klopt wat Nick83 zegt.  Een continue verbinding met de website van de zonnepanelenleverancier is nodig en nuttig.

Wat ik mij afvraag is of die twee protocollen WPS en WPA2 gelijktijdig actief kunnen zijn en gescheiden, onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

opm: Om verbinding via WPS mogelijk te maken moet eerst op de Experia Box V10A de WPS knop ingedrukt worden en binnen enkele seconden een knop op de “aansluitbox/gateway” van de zonnepanelenleverancier. In principe kan dan alleen die “aansluitbox” via WPS communiceren.

 

 


opm: Om verbinding via WPS mogelijk te maken moet eerst op de Experia Box V10A de WPS knop ingedrukt worden en binnen enkele seconden een knop op de “aansluitbox/gateway” van de zonnepanelenleverancier.

Inderdaad. Zodra de WPS knop ingedrukt word is WPS gedurende 5 tot 10 seconden ofzo actief. Daarna stopt het weer. In die 5 tot 10 seconden kan een ander apparaat koppelen. Zo kunt u bijvoorbeeld ook een nieuwe laptop of smartfoon koppelen. Dan hoeft u het WiFi wachtwoord niet in te voeren.

Maar stel u heeft visite. En de KPN Box staat bij u in de woonkamer. Of een WiFi versterker. Dan kan die visite ook even op de WPS knop drukken en hun mobiel met uw WiFi verbinden. Dat kunnen ze ff stiekem doen als u niet kijkt. En dat wilt u wellicht helemaal niet.

In dat geval is het beter om WPS in de Experiabox/KPN Box uit te zetten. Dan werkt dat niet meer.

WPS is een manier om een nieuw apparaat te koppelen zonder het WiFi wachtwoord in te voeren. Meer is WPS niet.


Beste Nick83,

Deze toelichting is een hele geruststelling.  De KPN box staat gewoon in de meterkast. 

Nogmaals dank en vriendelijke groet.


Beste Nick83, deze toelichting is een hele geruststelling.

Nogmaals dank en vriendelijke groet.


Reageer