Skip to main content

Ik heb een glasvezelabonnement met een downloadsnelheid van 500 Mbps. Ik woon in een appartement van 86 vierkante meter. De modem staat achterin huis in de woonkamer en mijn spelcomputers staan voorin huis in de kleine slaapkamer. Het is niet mogelijk om een lan/ethernet/utp-kabel te leggen van de modem naar de spelcomputers, dus gebruik ik ze via wifi. Ik schrik alleen van de lage snelheden. Dit zijn mijn gehaalde snelheden:

 

Laptop via LAN (helemaal in orde): 

 

Laptop via WiFi naast de modem (helemaal in orde):

 

Laptop in de grote slaapkamer (redelijk in orde):

 

Smartphone in de kleine slaapkamer (redelijk in orde):

 

PS4 in de kleine slaapkamer (niet in orde)

 

Xbox One in de kleine slaapkamer (niet in orde)

 

Wie heeft er de oplossing of tips voor mij om de downloadsnelheden van 10,7 Mbps en 8.4 Mbps op respectievelijk de PS4 en Xbox One flink hoger te krijgen?

Iemand, wellicht @GeSp @wjb @Manno73 ?

 

tl;dr

Ik heb over het algemeen prima wifi met deze meeste apparaten op de meeste plekken in huis, maar erg trage wifi op consoles in een kamer die zich wat verder weg bevindt van de modem (lan-verbinding is geen optie). Met mijn 500 mbps glasvezel hoop ik wel wat beter te halen dan het teleurstellende 8 mbps dat ik nu haal op de Xbox.


Heb je getest  met de laptop op de XBox One plaats ? wat die voor een snelheid haalt


@Manno73 Ja, ook ongeveer 200-250 mbps.


Plaats eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet en meet eens de veldsterkte op die kamer.

Hoeveel dBm meet je?


Plaats eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet en meet eens de veldsterkte op die kamer.

Hoeveel dBm meet je?

 


en 2.4 ghz ?? op de laptop is het redelijk zou iets met de adapter van de XBox kunnen zijn...


en 2.4 ghz ?? op de laptop is het redelijk zou iets met de adapter van de XBox kunnen zijn...

 


-76dBm voor 5GHz is natuurlijk veel te laag voor een goede verbinding.

Ook -68dBm is laag voor een goede verbinding.

Mijn stelling is dat bij een veldsterkte lager dan -65dBm een extra wifi accesspoint geplaatst moet worden.


@wjb Is dat hetzelfde als een wifiversterker? Kan ik de Klantenservice bellen en het betreffende product krijgen?


-76dBm is natuurlijk veel te laag voor een goede verbinding.

Mijn stelling is dat bij een veldsterkte lager dan -65dBm een extra wifi accesspoint geplaatst moet worden.


Met de laptop haalt ie 200 Mb en de omgeving is schoon volgens de scanner, zou eerder een beperking  van  de wifi adapter zijn ?


Ik heb nogmaals een test gedaan met mijn performance-laptop op kleine slaapkamer (waar de Xbox staat) en kreeg 124 mbps.


Als de veldsterkte stuctureel onder de -65dBm ligt dan is het plaatsen van een wifi accesspoint toch echt aan te raden. Nog beter is natuurlijk om de PS4 bekabeld aan te sluiten.


De XBox One heeft Gb adapter; moet geen probleem zijn… toch  maar met een extra ap proberen zoals wjb al aangaf


https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/2-kpn-superwifi-puntenstartpakket/ < oke, voldoen deze?


Dat kan inderdaad.