Skip to main content
Antwoord

Zelf een Fritzbox aansluiten op de KPN ONT

• May 30, 2025
  • 2 reacties
  • 100 keer bekeken

058nu
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Op dit moment heb ik een Ubiquiti Edgerouter X aangesloten met daaraan gekoppeld TP Link AP’s. Nu wil ik vanwege de verouderde techniek en de leeftijd van de Edgerouter deze vervangen. Ik heb twee verschillende types van TP Link geprobeerd maar helaas krijg ik deze niet rechtstreeks aan de praat. Ik heb thuis een omvangrijk netwerk met o.a. een domoticasysteem van Homey actief (tweehonderd devices) en enkele netwerkcameras en twee switches. 

Nu lijkt het erop dat ik ben veroordeeld tot een Fritzbox. Nu is mijn vraag wordt de FRITZ!BOX 4060 WIFI-ROUTER volledig ondersteund en zijn hier instructies of upload profielen voor om alles werken te krijgen. Ik kijk ook IPTV van KPN via mijn Edgerouter en kon destijds heel gemakkelijk een config file met alle instellingen uploaden.

Graag advies en tips. Ook voor wat betreft het uitbreiden van wifi in een meshsysteem.
Ik ga liever niet huren via KPN omdat dit uiteindelijk te duur is en er maar keuze is uit één type Fritzbox

Groet F. van Huizen

Beste antwoord door Chrizziey

Zelf de 4060 hier in gebruik en perfect werkend, sluit hem aan op de KPN ONT en kies tijdens het installeren het profiel KPN. Daarna ben je direct online en kun je ook zorgeloos gebruikmaken van tv diensten. Qua mesh zou je de 3000 kunnen overwegen of de 6000. De 1200ax raad ik zelf niet aan. 

Fritzbox hoeft verder niks op ingesteld te worden, wat prettig is voor menig klant die geen experia box wil, maar ook niet alles zelf moet willen/kunnen instellen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Forum|alt.badge.img+16
  • Antwoord
  • May 30, 2025

Zelf de 4060 hier in gebruik en perfect werkend, sluit hem aan op de KPN ONT en kies tijdens het installeren het profiel KPN. Daarna ben je direct online en kun je ook zorgeloos gebruikmaken van tv diensten. Qua mesh zou je de 3000 kunnen overwegen of de 6000. De 1200ax raad ik zelf niet aan. 

Fritzbox hoeft verder niks op ingesteld te worden, wat prettig is voor menig klant die geen experia box wil, maar ook niet alles zelf moet willen/kunnen instellen.

058nu
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 1, 2025

Dankjewel Chris,

Vandaag alles aangesloten de 4060 en de 3000, verbinding met Internet was zo klaar door inderdaad het KPN profiel te kiezen. Alles draait inmiddels weer in huis. Was met zoveel domotica nog wel even een klusje maar dan heb je ook wat. Snelheid is behoorlijk verbeterd ook met de Speedtest. Dus helemaal blij en dank voor je informatie.