Skip to main content
Vraag

Zigbee huisautomatiseringsnetwerk stoort met aan- en uitzetten van de TV+ Box

• April 24, 2026
  • 3 reacties
  • 38 keer bekeken

Zigbee en de KPN box.

In huis hebben we een zigbee netwerk actief voor huis-automatisering. Kern van dat netwerk is een Zigbee2MQTT omgeving.  Hierop meerdere componeneten waaronder schakelaar om lamp te bedienen. Deze gaf vaak storing. Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk ontdekte ik dat de storing kwam en ging met het aan- en uitschakelen van de KPN box. Hoe kan dat? Heb Wi-Fi en andere servicesvan de KPN Box al uitgezet maar toch blijft deze storen. 

Heeft iemand een idee of oplossing daarvaar beschikbaar.

3 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2026

Zit de kpn tv box met kabel op dat Zigbee netwerk? Of buitenom direct op een poort van de Experiabox?

Welke tv ontvanger heb je?

Als Zigbee switches geen IGMP Snooping hebben klapt het hele netwerk dicht met de multicast streams van kpn tv.

Indien je de TV+ ontvanger DIW7022 hebt zet videomodus dan eens op unicast. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Wille002. Welkom op de community! Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met Zigbee en een Zigbee2MQTT omgeving, dus ik kan je daar inhoudelijk niet goed bij helpen. Heeft het antwoord van PeterG je al verder geholpen? 

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 10, 2026

Ik weet niet of u inmiddels al een oplossing hebt gevonden, maar…

Zigbee en Wifi zijn twee aparte protocollen en de KPN modems zijn niet voorzien van het Zigbee protocol (u bent dus in het bezit van een Zigbee hub).

Zowel Zigbee als Wifi maken beiden gebruik van 2.4 Ghz.

Wanneer uw Zigbee hub en uw, via Wifi aangesloten, KPN+ box gebruik maken van een overlappend kanaal, kan dat uw storing verklaren.

Ik zou, als ik u was, eens kijken of het kiezen van een ander Zigbee kanaal de oplossing is.