Skip to main content

Zo stel je KPN TV in op Unifi Dream Router

• July 17, 2023
  • 41 reacties
  • 7364 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

41 reacties

• Helper
  • June 25, 2025

Dankjewel, ​@joey92 , maar dan snap ik niet zo goed wat ik nu dan verkeerd doe. Want het werkt wel, maar alleen het reine KPN appje (zo noem ik het maar) blijft hangen. Ik pak een zender en na 2 sec. Freeze.  Bij alle kpn zenders. Opgeslagen opnames gaan prima, Flix & Co ook.  Ik snap ook niet zo goed wat ik verder moet of kan instellen. Vind dat ook niet zo goed op het internet voor vandaag de dag dan. Staat (nog) niet zo goed beschreven. Moet ik een Vlan speciaal voor de nix aanmaken (6)?  En,, waar zit dus instelling multi/Uni cast op de box? Misschien is dat het wrl gewoon. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

@Flipje-SR 

dit stil staand beeld is ondanks dat je wel het script hebt uitgevoerd van Fabian? 

instelling van Multicast naar Unicast kun je vinden onder, Instellingen > Beeld > bovenste optie, hier kun je kiezen tussen Multicast of Unicast.

• Helper
  • June 25, 2025

@joey92 Nee, nee, ik had nu eindelijk gehoopt dat het zonder poespas kon. Ik heb heel lang moeten wachten op mijn VLAN inrichting door die Arris boxen. Tien de TV+ box kwam was ik er gelijk bij. Ik dacht echt geen gefod meer nu. Maar schetst mijn stomme verbazing dat, KPN er toch weer wat speciaals mee moest doen.  Dus nee, ik ben aan het opzetten/configureren/testen en ik struikel gelijk al op het TV gebeuren.  De UDM us nog helemaal clean verder, wel vlans en wifi maar nig niet ingezet. 

• Helper
  • June 25, 2025

@joey92 Je schreef dat de beeld kwaliteit achteruit zou gaan, geldt dat dan alleen voor de zenders van kpn? Of ook voor Netflix en Co?

Kan trouwens alleen in de ochtend testen hoor 🤓

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

@Flipje-SR 

nee dit geldt voor de 10 meest populaire tv zenders, NPO 1,2,3 RTL 4,5,7 enz…. de apps enzo gaan altijd via het internet en niet via het TV Vlan4.

maar je kunt het een keer uitproberen door de TV+ box om te zetten van Multicast naar Unicast. als je weinig of geen verschil ziet, dan lekker op Unicast laten staan en je UDM aansluiten.

• Helper
  • June 25, 2025

@joey92 

Maar, moet ik een Vlan aanmaken voor die TVboxen? (4) Of bedoel jij de vlan ingeven bij de pppoe instelling, 

Want nu heb ik hem achter een fritzbox hangen op een LAN poort in exposed host. Ik had begrepen dat dat zou kunnen, in ieder geval in de transitie naar de nieuwe netwerken. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

@Flipje-SR 

nee die vlan hoef je nergens zelf aan te maken. als je dat script van Fabian gebruikt, doet dit script dat voor je.

• Helper
  • June 25, 2025

@joey92 Ja oké, maar wilde het eerst graag zonder script proberen, we kijken toch niet veel npo en Co. Dys daarom was mijn vraag hoe dat zit achter de Fritzbox met de UDM. Zie ook in mijn instellingen op de wan poort dit trouwens, werkt dat niet?  Zij screenshot

nshot

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

@Flipje-SR 

nee die hoef je niet aan te zetten.

eigenlijk moet het gewoon zo werken zoals je het nu ingesteld hebt. alleen wel even die TV+ box instellen op Unicast, anders gaat het niet werken.

• Helper
  • June 25, 2025

@joey92 Achter de Fritzbox aan de lanpoort? Echt? Dus dat is niet 1 van mijn problemen dat het niet werkt.

Fritzbox (exposed host)  >  UDM-SE. > TV+ box moet kunnen werken? 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

moet gewoon kunnen werken, mits die dus wel op Unicast staat.

• Helper
  • June 25, 2025

@joey92 Heel erg bedankt, morgen gelijk proberen. Ik laar het hier nog weten. Fijne, avond

• Helper
  • June 27, 2025

@joey92 

Het werkt! Zonder slag of stoot of geks doen.  Gewoon ontvanger op Unicast en verder niets..  Bedankt hoor,. 👍

Hans

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

@joey92 

Het werkt! Zonder slag of stoot of geks doen.  Gewoon ontvanger op Unicast en verder niets..  Bedankt hoor,. 👍

Hans

Hoi Hans,

Ik heb nu ook een ucg ultra.
Maar begrijp ik het niet goed dat jij de TV+ boxen werkend hebt zonder een apart vlan voor IPTV?

Hoe is de kwaliteit en de zapsnelheid?
En had je hiervoor wel gewoon via kpn-modem / iptv vlan en merk je verschillen?

Anders wil ik ook liever nieuwe tv+ kastjes ;)

Groet ray

• Helper
  • July 9, 2025

Hoi Ray, 

Ik kan je alleen maar vertellen dat het voor ons prima werkt mits je de KPN TV+ box (dat is dus die met Android) op unicast zet. Ik met niet echt if zelfs helemaal geen kwaliteit verlies, en zappen gaat ook gewoon snel. 

Ik heb juist gewacht met de Unifi totdat ik de KPNTV+ boxjes had. En toen pas overgegaan. 

Voor wat ik nu heb, werkt heel goed. 

Hans

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

Hoi Ray, 

Ik kan je alleen maar vertellen dat het voor ons prima werkt mits je de KPN TV+ box (dat is dus die met Android) op unicast zet. Ik met niet echt if zelfs helemaal geen kwaliteit verlies, en zappen gaat ook gewoon snel. 

Ik heb juist gewacht met de Unifi totdat ik de KPNTV+ boxjes had. En toen pas overgegaan. 

Voor wat ik nu heb, werkt heel goed. 

Hans

Ik heb nu die oude Arris settops. Dat werkt nu icm met vlan op de edgerouter 4. 
maar ik heb de ultra nu thuis en moet dus ff die nie tv boxjes regelen ;)

die ultra werkt mooier en simpeler icm andere UniFi spullen dan de edgerouter. 

thanx voor antwoord.