Skip to main content
Beantwoord

Zowel via Wifi als bekabeld lage snelheden met FRITZ!Box 7590 AX icm FRITZ!Repeater (1 Gbit/s)

• January 6, 2026
  • 42 reacties
  • 275 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

Ik weet hoe te splitsen maar niet hoe clients met 5 GHz die 2.4 niet zien en andersom

Gewoon de 2,4 wifi netwerk "vergeten" op apparaten die 5 GHz moeten hebben en andersom. (Op het apparaat zelf dus)

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 10, 2026

@rjobaan ,

Zoals ik al geprobeerd heb duidelijk te maken: stel, je wilt jouw telefoon uitsluitend laten verbinden met de 5 GHz band. Dan zoek je ABCD_5 op in het lijstje in jouw telefoon en tik daarop. Voer vervolgens het, door jou bedachte, wachtwoord in en tik op verbinden (of Oké of iets dergelijks) zoals je dat ook doet als je voor het eerst de Wifi hebt opgezet.

Als jouw telefoon toch nog automatisch verbindt met ABCD (op 2.4 GHz dus) dan ga je weer naar het lijstje en houd je netwerk ABCD even vast. Tik nu op "Netwerk vergeten". 

Eventueel verbind je opnieuw met ABCD_5. Jouw telefoon zal dan geen verbinding meer maken met ABCD omdat hij het wachtwoord niet (meer) kent. Zelfs als de wachtwoorden gelijk zijn.

Bij deze beschrijving ga ik ervan uit dat je al twee verschillende netwerknamen gebruikt natuurlijk. Je schrijft dat je al weet waar je dit kunt vinden.

Voor alle zekerheid kun je ook compleet nieuwe SSID's verzinnen. ABCD en ABCD_5 zijn voorbeelden. Zolang jij maar weet welk netwerk 5 GHz is en welk 2.4 GHz. 

De clients weten wel van het bestaan van de (nieuwe) netwerken. De SSID's dus, maar verbinden niet meer met de 'verkeerde'. Net zoals jouw telefoon niet spontaan verbindt met de Wifi van de buren. Ook al ziet de telefoon ze wel. Hij kent de wachtwoorden van de buren niet.

Let nog wel op een ding: zet, als het niet al zo staat, een vinkje in iets dat lijkt op "Automatisch opnieuw verbinden". Anders moet je dat steeds handmatig doen als je thuiskomt met je telefoon.

Bovenstaande doe je ook met de andere clients. Je kunt dus naar keuze 2.4 of 5 GHz gebruiken.

​@rvk01 Ik ken de betreffende Fritz!box niet. Evenmin als de Box 12. Sterker nog: ik gebruik uitsluitend mijn eigen Asus router. De Box 10 die ik wel heb, is voor als er overhoopt eens een storing is.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

​@rvk01 Ik ken de betreffende Fritz!box niet. Evenmin als de Box 12. Sterker nog: ik gebruik uitsluitend mijn eigen Asus router. De Box 10 die ik wel heb, is voor als er overhoopt eens een storing is.

Oeps, ja, we hebben het hier over de Fritzbox (even vergeten). Bij de box 12 kon ik het al niet vinden maar bij de Fritzbox kun je 100% zeker de naam voor 5Ghz wel apart aanpassen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Wat een gedoe met 'vergeten’, het is niet de bedoeling dat men naar buiten in de tuin geen ontvang meer voor 5Ghz heeft en moet opnieuw het wachtwoord voor 2,4Ghz invoeren.

Windows
Android

Voor linux gaat ook met voorkeurband ….

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 10, 2026

Dat zit niet op mijn stokoude Androïd telefoon. 

Bereik heb ik zelfs nog twee huizen verder en dus ook in de tuin. Geen 2.4 GHz nodig. Maar dat kan elders anders zijn.

Windows ken ik niet meer en op onze Linux systemen gebruiken we in principe uitsluitend UTP. 

Wat jij schrijft ​@TDN snijdt wel hout natuurlijk. Ik kende dat niet en ik weet ook niet hoe goed dat werkt. Bovendien weet ik niet wat ​@rjobaan gebruikt. Afgezien van een Samsung telefoon. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Dat zit niet op mijn stokoude Androïd telefoon. 

De zat nog op stokoude Android (voor versie 9, denk ik). Voor recente versie heb je een App nodig, ik gebruik dit https://play.google.com/store/apps/details?id=de.erichambuch.forcewifi5

Linux systemen gebruiken we in principe uitsluitend UTP. 

Bij Linux kan men eenvoudig realiseren met 2 aparte Wifi, verbonden met dezelfde SSID, een voor 5Ghz, de andere voor 2,4Ghz en bij automatisch verbinden het 5Ghz netwerk een hogere prioriteit geven dan 2,4Ghz.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 10, 2026

Aha, dan is die van mij (en ook die van mijn vrouw) dus eigenlijk niet zo oud. Zeven jaar bijna. Naar ik meende is dat "stokoud". Wat jij aangeeft staat er niet, of niet eenvoudig te vinden, bij.

Zoals ik het heb gedaan is zoals ik beschreven heb en garandeert dat onze telefoons altijd alleen maar met 5 GHz verbinden. Tenslotte was roaming ook al moeilijk destijds. Mijn telefoon (een nog eerdere) bleef bijna altijd plakken op het zwakke(re) AP. Ook als ik naast een andere stond. Dat gaat nu beter.

En ja, ik vind dat Wifi alleen handig is voor beweeglijke apparaten zoals telefoons en tablets. Hoewel Wifi tegenwoordig best rap kan zijn kies ik voor mijn PC's en laptops voor bekabeld. Tenzij de laptop eens gebruikt wordt op een andere plek in huis.

Uiteraard is iedereen vrij om dat anders te doen en/of over te denken. 

• Auteur
  • Helper
  • January 11, 2026

Wat een gedoe met 'vergeten’, het is niet de bedoeling dat men naar buiten in de tuin geen ontvang meer voor 5Ghz heeft en moet opnieuw het wachtwoord voor 2,4Ghz invoeren.

Windows
Android

Voor linux gaat ook met voorkeurband ….

Ik zal eens kijken of ik die instellingen kan vinden

Op mijn Oppo Reno 8 niet ..staat alleen auto connect to best wifi.. ik ga er dan vanuit dat telefoon zelf kiest tussen 2.4 en 5

• Auteur
  • Helper
  • January 11, 2026

Als ik het ga splitsen betekent dat ik alle apparaten opnieuw moet verbinden weer?

En is het ook zo als ik eenmaal alles verbonden heb en dat ssid op hide zet ze nog wel verbonden blijven?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Als ik het ga splitsen betekent dat ik alle apparaten opnieuw moet verbinden weer?

Nee, niet splitsen maar voor 2 banden dezelfde SSID gebruiken. Bij verschillende SSIDs werkt mesh niet, en jouw apparaat verbindt altijd met de sterkste band (netwerk). Bij dezelfde SSID grijpt mesh in, als jouw apparaat het mesh protocol van router ondersteunt, verbindt hij met de band met de hoogste datenrate.

En is het ook zo als ik eenmaal alles verbonden heb en dat ssid op hide zet ze nog wel verbonden blijven?

Hide mag, deze status heeft alleen invloed bij zoeken naar nieuwe wifi netwerken, bij bekende netwerken werden ze ook gevonden met of zonder zichtbaar te zijn.

Ik zal eens kijken of ik die instellingen kan vinden

Op mijn Oppo Reno 8 niet ..staat alleen auto connect to best wifi..

Ga naar Google Appstore en zoek naar ForceWifi5

ik ga er dan vanuit dat telefoon zelf kiest tussen 2.4 en 5

Zelfs kiezen betekent de band met sterkste zendsterkte, als jouw telefoon niet direct in omgeving van router of repeater is, is de 2,4Ghz band meestaal sterker.

• Auteur
  • Helper
  • January 11, 2026

Ik zie dat mijn Oppo vaak switched tussen de 2,4 GHz met 20mwh ( moet ik dit nog naar andere bandwidth overzetten? ) en de 5 GHz

Even uitzoeken hoe die app werkt hoor. Wat raadt je aan als minimale dB waarde om over te stappen?

Waarom doet hij dat dan?

Zou ik dan toch repeaters die 1200ax moeten bij kopen om alles stabielere te maken en die oude 1750 weg?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 11, 2026

Ik zie dat mijn Oppo vaak switched tussen de 2,4 GHz met 20mwh ( moet ik dit nog naar andere bandwidth overzetten? ) en de 5 GHz

Even uitzoeken hoe die app werkt hoor. Wat raadt je aan als minimale dB waarde om over te stappen?

Waarom doet hij dat dan?

Bij ForceWifi5 kan je de minimale signaalsterkte instellen, als je deze stapsgewijs hoger zet tot jouw telefoon niet meer heen en weer tussen 2 banden springen. Dit komt doordat de meeting van signaalsterkte is niet precies genoeg bij jouw telefoon

Zou ik dan toch repeaters die 1200ax moeten bij kopen om alles stabielere te maken en die oude 1750 weg?

Aangezien je een 7590ax heeft, is 1200ax beter omdat hij ook Wifi6 van router ondersteunt. De oude 1750 ondersteunt alleen Wifi5 (dus Wifi4 bij 2,4Ghz) en is met afstand langzamer.

• Auteur
  • Helper
  • January 12, 2026

uhm wat mloet ik nu doen ene zegt splitsen en de ander zegt niet..

en wat betreft extra repeaters?

ik zie wel dat in woonkamer ondanks die force5 telefoon nog 2.4 pakt en dat komt omdat 5ghz niet zichtbaar is…. dus nog een repeater in woonkamer dan??

ik heb nog geen eens in de tuin gekeken?

kan zo’n repeater ook buiten in een schuur eigenlijk?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

uhm wat mloet ik nu doen ene zegt splitsen en de ander zegt niet..

Splitsen heeft alleen zin voor vaste apparaten, b.v. Desktop, TV of TV-ontvangers. Voor mobiele apparaten zoals telefoons en laptops is snelle overgeven tussen verschillende Accesspoints belangrijk, hier komt het voordeel van Mesh netwerk. Met splitsen heb je 2 aparte wifi netwerk dus geen Mesh meer, zonder splitsen heb je een wifi netwerk, en Mesh kan helpen apparaten tussen Accesspoints te overgeven en band steering (overgeven tussen 2 banden van 1 Accesspoint)

en wat betreft extra repeaters?

Extra repeaters van dezelfde merk (Fritz) zijn onderdelen van het Mesh netwerk.

ik zie wel dat in woonkamer ondanks die force5 telefoon nog 2.4 pakt en dat komt omdat 5ghz niet zichtbaar is…. dus nog een repeater in woonkamer dan??

Ja

ik heb nog geen eens in de tuin gekeken?

kan zo’n repeater ook buiten in een schuur eigenlijk?

Ja, maar je kan hem beter aansluiten met een LAN kabel, of een Repeater aan de buitenkant van de muur (of aan de binnenkant van de raam) zetten.

• Auteur
  • Helper
  • January 12, 2026

Oke dus extra repeaters.

En wat betreft die power lines?

Wat is verschil tussen die twee

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

En wat betreft die power lines?

Powerlines werken enigszins als 2 zender/ontvanger in dezelfde groep zitten (dus afgeraden als b.v schuur en woonkamer in verschillende groepen in de meterkast aangesloten zijn). Maar powerlines zijn relatief gevoelig voor schommeling in stroomnetwerk (b.v. bij in/uitschakelen van zonnepanelen, opladen van e-autos..), als je kan leven met af en toe korte onderbreking van paar ms, dan is bruikbaar. Maar ook bepaalde apparaten veroorzaken continue storing (ruis) in stroomnetwerk, b.v. led-lampje met dimmer, deze storing resulteert niet direct in een onderbreking maar wel verlaging van de al niet te hoge snelheid van powerlines.

Wat is verschil tussen die twee

Powerlines hebben mindere latentie maar wifi's zijn betrouwbaarder (goede strategische plaatsing is belangrijk). Wifi van huidige generatie is zelfs sneller dan powerlines.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 14, 2026

@rjobaan 

Fijn dat je de oplossing gevonden hebt. 

Zojuist las ik jouw startpost nog eens door en daar viel mij toch iets op wat ik in eerste instantie over de kop heb gezien danwel ben vergeten. En dat is het volgende:

als ik in fritzbox 7590AX kijk zie ik dan er 1 Gbit/s binnenkomt

Type of connection staat op KPN glasvezel

Bekabeld is zelfde….ook laag

Die 7590AX is toch jouw master router schrijf je? Als je daar bekabeld al geen hoge snelheid op hebt, hoe gaat het dan verderop in jouw netwerk? Als ik het goed begrijp gaat daar, op die 7590AX al iets niet goed.

Toch even benieuwd of ik dat goed begrijp.