Skip to main content

Ik overweeg het Zyxel VMG4005-B50 modem aan te schaffen om in full bridge te gebruiken. Ik kan nergens vinden of dit modem met RFC4638 om kan gaan. Werken PPPoE verbindingen van 1508 bytes, waarmee de opgezette tunnel packets van 1500 bytes ondersteunt en dus niet beperkt is tot 1492 bytes?

Hoor het graag als iemand deze informatie heeft :grinning:


Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid + topic verplaatst naar juiste board

Ik weet dat er abonnees zijn die een Zyxel VMG4005-B50 gebruiken i.c.m. een EdgeRouter voorzien van exact dezelfde configuratie als voor glasvezelverbindingen. De MTU size voor de pppoe verbinding wordt daarbij door mijn configuratiescripts op 1500 bytes ingesteld.. Ik heb nog niet vernomen dat dat problemen geeft dus ja, die Zyxel lijkt dat te ondersteunen.

WAN poort 1512 bytes, vlan 6 1508 bytes en pppoe 1500 bytes.

 

 


Die gedachte had ik ook al, fijn dat mijn gedachtengang waarschijnlijk klopt. Ik acht de kans ook groot gezien de custom KPN firmware. Het is helaas nergens opgenomen in de documentatie.

Mochten er nog mensen zijn die bovenstaande setup draaiend hebben en uit eigen ervaring kunnen bevestigen, dan hoor ik dat graag :smiley:


Ik acht de kans ook groot gezien de custom KPN firmware.

Je kunt gewoon de standaard uitvoering gebruiken, er hoeft geen custom KPN firmware op te staan.


Goedendag,

Sorry ik weet dat dit topic al 4 maanden oud is echter ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik wil zo`n zyxel een bonded vdsl lijn laten bridgen naar een pfsense firewall appliance.
Echter ik krijg het maar niet voor elkaar.

Standaard staat dit modem al in bridge en ik vul alleen de vci en vpi settings in.
de ppoe wil ik laten afhandelen via de pfsense firewall.

Ik doe vast iets verkeerd.

Ik krijg wel een linesync en zie in de status beide lijnen ook actief staan maar vanaf dan blijft het stil.
via een eerdere 1 ader vdsl had ik dit zo aan de gang met een simpel TP-link modempje maar die ondersteunt helaas geen bonding.

iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

 


Heb je de firewall ip4 en ip6 uitgezet op de vmg?

in ik heb vci en vpi niet gevuld. 


Nee die heb ik niet uitegezet is dat nodig voor een correcte bridge functionaliteit?
Ik dacht dat de firewall alleen maar in nat modus gebruikt word?

VCI en VPI heb ik van de provider doorgekregen dat die ingevuld moet zijn.
in dit geval is dat een infopact lijn wat dan eigelijk weer een kpn lijn is.


Ja, firewalls moeten uit. 
die waarde vci vpi was ik me niet van bewust, en bij mij werkt het zonder. 


Even voor mijn beeldvorming als ik dus de firewall uitzet en ik laat hem op bridge staan dan zou ik als er een kabel in de lan poort zit van dit modem via pfsense een ppoe verbinding moeten kunnen opbouwen.

Ik zie namelijk ook opties staan van standaard gateway e.d moeten die uit blijven?
 

 


Ik kan niet alles overzien, bij mij gaat de LAN poort naar de WAN poort van de fritzbox die handelt alles verder af op het KPN profiel. 
 

heb zelf letterlijk factory reset gedaan, wachtwoord van Admin aangepast en de firewalls uit, en dan werkt het. 
niets met gateways oid. 


okee thanks en zo zou het ook moeten werken volgens mij.
Ik ga er nog eens mee bezig