Skip to main content

Na jarenlang probleemloos Apple iMessage / Berichten te hebben gebruikt (via KPN postpaid) werkt deze functie sinds een paar dagen onverwacht niet meer. Elke poging iMessage vervolgens te heractiveren geeft foutmeldingen en lukt niet.

Geen enkele bekende oplossing helpt: esim vervangen door een fysieke simkaart, simkaart in een andere iPhone, herstellen van de netwerkinstellingen, toestel uit- en weer aanzetten, 24 uur wachten...helaas.

Apple Care weet het ook niet meer: Ze geven aan dat er vanuit de telefoon niet eens activaties zijn aangevraagd (terwijl dat moet ongemerkt op de achtergrond gebeuren bij het inschakelen van iMessage). Ligt de oorzaak bij KPN?

Simkaarten/nummers van andere aanbieders (Simyo, Vodafone) geven geen problemen en activatie was een kwestie van een paar seconden.

Wie kan me op weg helpen of heeft vergelijkbare problemen?

Hoi @S.V.D., dat is een gek probleem. iMessage zou moeten kunnen werken als er een internetverbinding actief is, veel meer heeft dat bij mijn weten niet nodig. Heb je wel een mobiele internet of Wifi verbinding? Heb je beide opties geprobeerd?

Ik kwam deze pagina ook nog tegen bij de Apple hulppagina's, ik vermoed dat je die al had geprobeerd maar voor de zekerheid: Als u op uw iPhone, iPad of iPod touch geen berichten kunt versturen of ontvangen | Apple Help.


Het werkt nog steeds niet. Ook niet met bovenstaande tips. Af en toe lukt de activatie wel en kan ik iMessage gebruiken maar na een tijdje komen de foutmeldingen gewoon weer terug. 


Wat voor foutmeldingen zijn dat precies, kan je daar een screenshot van delen en heb je die ook met Apple gedeeld?

Het is bij mijn weten niet iets wat wij kunnen blokkeren. Het enige wat het echt nodig heeft is een internetverbinding, verder niets.


De foutmelding is ‘activation unsuccessful’ maar het topic mag gesloten worden. Ik ga over twee weken overstappen naar een andere provider omdat ik niet meer tevreden ben over KPN: ik heb te veel last van administratieve problemen (kortingen niet goed berekend, portering contractvrij nummer geweigerd, aanvraag verlenging van een ander contractvrij nummer afgewezen). Ach ja, ander topic.


Voor iMessage zijn onze mogelijkheden beperkt doordat dat geen dienst van ons is. Voor de andere dingen die je noemt zouden we met je mee kunnen kijken maar als je al besloten hebt om over te stappen os de vraag ook of we daarin nog iets voor je kunnen doen. Mochten we daarbij mee kunnen kijken, roep gerust.