Skip to main content

Banken verplichten je min of meer om gebruik te maken van hun app. Op basis van een uitspraak van het Kifid mogen ze dat kennelijk zelfs verplichten (zoek op “Knab mag smartphone-app voor gebruik bankrekening verplichten").

Ik wil geen app op de smartphone die ik naar buiten neem. Gevoelskwestie, ik weet het niet.
(Gebruik nu handscanners, mijn vrouw en ik hebben verschillende banken)

Heb een 15GB KPN abonnement vrij bellen en SMS’en - Samsung S10.

Nu dacht ik aan een goedkope smartphone, alleen voor Internetbankieren thuis.

Wat zou dan de beste oplossing zijn?

Thanks.

Hallo @mw1950 ,

Deze vraag wordt wel vaker gesteld. Op deze website wordt een recente Top 10 van Budget-smartphones getoond:

https://www.unitedconsumers.com/blog/mobiel/beste-budget-smartphone-top-10.jsp

Kies er daar eentje van uit. Uiteraard kun je die keuze dan in de winkel van jouw voorkeur kopen, dat hoeft zeker niet via die website. 

 

Jouw voorkeur is verder natuurlijk heel erg persoonlijk. 

Zelf zweer ik bij iPhones en vind ik Android niet prettig. Maar er zijn ook zat mensen die een andere voorkeur hebben. 


De systeemeisen die de banken aan zo'n toestel stellen zijn meestal niet zo hoog. Is er niet iemand in uw omgeving die een oud toestel over heeft, dat die eisen voldoet? Zie hieronder:

ING app

Om de Mobiel Bankieren App te gebruiken is op dit moment minimaal besturingssysteem Android 6.0 of iOS 12.4 nodig. Meer informatie >>

Rabo app

Deze app vraagt u om minimaal Android 7.0 of iOS 11.0 nodig. Meer informatie >>

Triodos app

Triodos wil minimaal Android 6.0 zien, of anders iOS 12.0. Meer informatie >>

SNS app

Bij de SNS bank bent u verplicht minimaal iOS 12.0 te hebben, voor Android is slechts 5.0 vereist! Meer informatie >>

Regiobank app

Ook de Regiobank stelt als minimum voorwaarde iOS 12.0 of Android 5.0. Meer informatie >>

ASN app

De ASN app eist iOS 12.0 of hoger. Met Android heeft u aan 5.0 genoeg! Meer informatie >>

Moneyou app

De app van Moneyou is ter ziele en helaas niet meer te downloaden of gebruiken.

ABN AMRO app

Apple-gebruikers moeten minimaal iOS 11.0 draaien. Met een Android bent u er pas met Android 7.0 en hoger. Meer informatie >>

Bunq app

Bunq vraagt Android 5.0, iOS versie 11.3 is nodig voor een iPhone of tablet. Meer informatie >>

Knab app

Bankieren met de app van Knab? Pas op: u heeft iOS 13.0 of hoger nodig! Bij Android heeft u minimaal een toestel dat 6.0 kan draaien nodig. Meer informatie >>


Ik gebruik ook een ... "handscanner" ... wat is daar mis mee? Kan dat niet meer ofzo?


Wat bedoel je met een handscanner, @Nick83 . (oh, het inlogapparaatje van de ING scant een code, is dat het?)

@mw1950

Je noemt specifiek KNAB. Dat is een internet-bank. Dan kán je verwachten dat dat moet. Daar kun je op de website inderdaad alleen inloggen met de KNAB app op je telefoon. Verder kun je ook bankieren (als overboeken e.d.) via de app. Maar voor je laptop is ie dus ook nodig.

Banken als ING, RABO, ABNAMRO, SNS, Regiobank e.d. zullen n.m.m. nog wel een aantal jaren inloggen op de website met een “inlog apparaatje” ondersteunen.

Er is wel het e.e.a. te krijgen tot 150 euro.

https://www.belsimpel.nl/telefoon?minimum_device_price=50&maximum_device_price=150

Volgens mij heb je niet eens een mobiel abonnement nodig als je het alleen via wifi doet.

Wel een echte smartphone met volledig scherm.


Overweeg een tablet, daar heb je ook op andere momenten nog wat aan, qua prijs ook vaak interessant.

 

Kies een apparaat  die nog even mee kan qua versie support van android/IOS, anders ben je wellicht volgend jaar weer aan de beurt (= is niet een uitlopend model)


Wat bedoel je met een handscanner, @Nick83 . (oh, het inlogapparaatje van de ING scant een code, is dat het?)

Ja... RABO reader. Niks mis mee toch?

Ik ken mensen die de app niet op hun foon willen, omdat dan het kopen en betalen in webshop veel te makkelijk word. Vinden hun. Ze zijn bang dat ze dan allerlei verleidingen niet kunnen weerstaan. Dat weten ze gewoon van zichzelf, dan gaan ze dingen kopen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Met een paar tikken op je scherm heb je afgerekend, dat is veel te makkelijk zeggen ze.


Ah. Rabo, die doet het dus ook zo. Abnamro doet het anders met het apparaatje. 

Als je jezelf al niet vertrouwd.... je bent er zelf bij zou mijn vader zeggen. En je moet ook altijd nog een code intoetsen op de app. Ook voor iDeal. 

Ik ben er niet meer door gaan uitgeven. Mogelijk ook doordat je het saldo beter en makkelijker kan checken. 


Hartelijk dank voor alle reacties! 
@PeterG ABN AMRO: na inloggen (via e.dentifier) krijg je een mededeling dat het inloggen binnenkort zal wijzigen. Het zal en moet via een app.

KNAB: ik ben geen klant van KNAB maar heb wel begrepen dat je in het verleden middels een cardreader kon inloggen.
zie: Opnieuw identificeren bij Knab: veelgestelde vragen | Consumentenbond
Zoals in mijn 1e bericht: wil je gebruik maken van de diensten van Knab, dan ben je verplicht gebruik te maken van een app. Kennelijk vindt Kifid dat ze daartoe gerechtigd zijn. 
Als klant heb je dat maar te accepteren. Uiteraard heb je de keuze om naar een andere bank te gaan, maar als alle banken dit doen (alleen maar werken met een app dus), dan is het blijkbaar zo dat de klant kosten moet maken (kopen van een smartphone, hoe goedkoop ook, abonnementskosten) om bij z'n geld te komen…
Ik zou zeggen: laten de banken een eigen smartphone ontwikkelen, waarmee je uitsluitend en alleen kan Internetbankieren. Lees: je kunt er niet mee bellen en men kan er alleen maar apps van banken op installeren. Stel die gratis ter beschikking, net als nu de 'handscanners' c.,q. cardreaders.

Maar goed, dit is ‘off topic'.
Schoot mij zonet te binnen: wanneer zo'n smartphone alleen maar thuis gebruikt wordt (lees: uitsluitend voor het Internet bankieren), misschien een prepaid smartphone? Je gebruikt immers altijd WiFi.

Geen idee of ze bestaan ...

Kort en goed, als klant moet ik op zoek gaan naar een goedkope smartphone, op zoek gaan naar het goedkoopste abonnement, ik moet kosten maken…  om bij mijn rekening te komen??


Het is al genoemd, je hebt bij de meeste banken ( ik ben bij ING) voldoende aan wifi, een mobiel abbo is niet nodig. Als de app het maar doet.

dus thuis aan de wifi: een tablet gaat het ook doen, of een telefoon zonder abbo. 
 

 


@mw1950

Ik gebruikte al de app om te bankieren. En in te loggen op de site.

Maar heb nu expres even met e.dentifier en pas ingelogd en krijg GEEN melding dat het binnenkort anders zou moeten.
Wel valt me op dat met aanklikken van de gele INLOGGEN knop rechtsboven de QR code monumentaal wordt weergegeven. En daaronder klein “inloggen met e.dentifier".

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat je, net als bv bij KNAB, ook op de website alleen met de app kunt inloggen. Geen paniek.

Je kunt de bank natuurlijk ook even bellen als je vragen hebt: het nummer is 0900-9216


Hartelijk dank voor alle reacties! 
Schoot mij zonet te binnen: wanneer zo'n smartphone alleen maar thuis gebruikt wordt (lees: uitsluitend voor het Internet bankieren), misschien een prepaid smartphone? Je gebruikt immers altijd WiFi.

Geen idee of ze bestaan ...

Kort en goed, als klant moet ik op zoek gaan naar een goedkope smartphone, op zoek gaan naar het goedkoopste abonnement, ik moet kosten maken…  om bij mijn rekening te komen??

@mw1950

Zeker bestaat dat. Ik heb nog nooit een abonnement gehad op mijn mobiele telefoon. Ik gebruik al ruim 25 jaar prepaid. Koop dus ergens een goedkope smartphone (of tablet) zonder abonnement. En gebruik dan je WiFi voor internetbankieren. 

Ik zou wel een recente telefoon kopen en geen oude tweedehands. Want dan heb je de kans dat die oude tweedehands binnenkort geen updates meer krijgt. 

Zie voor een aantal suggesties mijn eerdere reactie:

https://www.unitedconsumers.com/blog/mobiel/beste-budget-smartphone-top-10.jsp

Kies er daar eentje van uit. Uiteraard kun je die keuze dan in de winkel van jouw voorkeur kopen, dat hoeft zeker niet via die website. 

 


Zelfs zonder SIM kaart kan je een smartfoon gebruiken. Je kunt hem gewoon aanzetten, alle functies zijn gewoon beschikbaar. Email ophalen, webbrowsen, dat kan gewoon allemaal op WiFi. 


Zelfs prepaid is niet nodig als je 'm alleen thuis via wifi gebruikt met apps.

Prepaid is voor verbinding buiten de deur: bellen, sms en 4G internet. Voor wifi internet is helemaal geen simkaart nodig; noch abonnement, noch prepaid.

Maar…. heb je nu helemaal geen mobiele telefoon? Ook geen GSM-metje?

Ohja, het is helemaal niet meer mogelijk om een toestel met prepaid te kopen. Dat is iets van vele jaren geleden. Je koopt een toestel naar keuze en neemt daar vervolgens, ook naar keuze, een prepaid of abonnement simkaart bij van een provider naar keuze.

Een prepaid pakket is tegenwoordig alleen een simkaartje.


Het is een Samsung A13 geworden, zonder abo, niets. Het meest simpele. Voor hetgeen ik 'm wil gebruiken, hier in huis, voldoet ‘ie prima.

Hartelijk dank voor alle reacties!


Is het ook mogelijk om een QR code scanner te downloaden op je laptop, en dan scannen met een losse webcam.


Dat gaat voor ABNAMRO niet werken, @Piet tulp .

Juist via de QR code heb je de mobiele app nodig om op de laptop via de site in te loggen. Ik doe dat al zeker 2½ jaar zo.

Ik heb nog nergens gezien dat ABNAMRO gaat stoppen met inloggen met de e-dentifier.

Mijn 84 jarige moeder gebruikt nu al een half jaar alleen maar de app! Ze vind dat veel makkelijker dan met de laptop.


Beste PeterG. Volgens de site van de ABNAMRO stoppen ze in de toekomst met de e-ditifier dus vandaar mijn vraag. Vriendelijk bedankt voor je reactie.


Volgens de site van de ABNAMRO stoppen ze in de toekomst met de e-ditifier 

Zou je daar een link van willen geven @Piet tulp . Ik zit zelf bij die bank, maar kom het zelfs niet tegen als ik op die site zoek op “e-dentifier”.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/zoeken/index.html?q=e-dentifier

Alvast dank.

Hoewel ik al 2½ jaar dus de e-dentifier niet meer gebruik...


Goedenmiddag PeterG.

Ga naar de abnamro site klik internet-mobiel aan daninternet bankieren vervolgens E.dentifier en scrol dan naar beneden naar veel gestelde vragen .

Veel succes.

Piet tulp


Zolang ze geen datum noemen lijkt het me nog geen reden om van in paniek te raken en haastig een smartfoon aan te schaffen.


Piet tulp

Was ik ook niet van plan, bedankt voor je reactie


Goedenmiddag PeterG.

Ga naar de abnamro site klik internet-mobiel aan daninternet bankieren vervolgens E.dentifier en scrol dan naar beneden naar veel gestelde vragen .

Veel succes.

Piet tulp

Gevonden. @Piet tulp . Er staat dat ie op termijn gaat verdwijnen. Wat een inkopper! Dat had ik al bedacht met de invoering van inloggen met de app zeg.

Met de ING moet je al direct na het activeren van je app op de smartphone die gebruiken ook voor inloggen op de website. ABNAMRO biedt gewoon nog beide opties. En naar mijn mening nog wel tot en met 2025 lijkt mij.

Er is nog geen datum genoemd, dus nog geen paniek. En waarom paniek? Tegen die tijd heb je echt wel een nieuwe mobiel (en dan smartphone natuurlijk) gekocht. Een Android merk of die fruitmand.

En wil je geen smartphone? Koop dan een tablet. Installeer daar de ABNAMRO app op. Kan je daarmee op de tablet bankieren of daarmee inloggen in de ABNAMRO site op je laptop.


Peter G.

Bedankt voor je reactie ik zal kijken wat ik tegen die tijd wel aanschaf.

Groet Piet tulp.


Zeer onlangs nog de app voor mijn moeder geïnstalleerd. Daar was voor koppelen met bankrekening en pas nog de e.dentifier voor nodig. Ze zullen tenminste die procedure moeten aanpassen om de e.dentifier uit te kunnen gaan faseren.

Overigens doet mijn moeder, die 84 is, nu alles met de app. Vind ze veel makkelijker dan de website.