Skip to main content

Gisteren op een externe schijf MacOS 11 Big Sur Bèta geïnstalleerd.
Ziet er goed uit, alles werkt ook onder Big Sur inclusief Adobe Photoshop.
Het voordeel van installeren op een externe schijf is dat je Catalina nog  even bewaard, want een Bèta is een niet afgemaakt besturingsysteem en heb je dus kans dat sommige programma's niet of niet goed werken.
Het nadeel van een externe schijf is dat het via usb gaat, wel USB3, maar mijn schijf gaat niet verder dan USB2, dus dat is al een stuk trager, en omdat mijn iMac zelf een SSD schijf heeft is het snelheidsverschil wel erg groot.
Als binnenkort de publieke Bèta verschijnt dan ga ik waarschijnlijk geheel over op Big Sur.

iOS 14 is nu bij mij aan het downloaden. Op mijn Mac staat nu Safari 14.

 

bron : appletips.nl 

 

Safari 14 downloaden

Je kunt nu alvast Safari 14 downloaden op je Mac. Voor macOS Mojave en Catalina kan dit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Software-updates. Safari 14 is onderdeel van Big Sur, maar kan ook gebruikt worden onder macOS Mojave of nieuwer. De nieuwe browser bevat onder meer een vernieuwde startpagina en verbeterd privacy opties. 

iOS 14 of iPadOS 14 downloaden op iPhone of iPad

De update is eenvoudig te downloaden en te installeren vanaf het apparaat zelf. Dit doe je via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Software-update.

 


Ik gebruik al een paar weken de Beta van Big Sur en dat bevalt me prima, wat me minder bevalt is Safari 14. Je bent een hoop links kwijt, en dat vernieuwde startscherm is 2 keer niks. Verder geen klachten.


Dat van die links in Safari 14 begrijp ik niet. En dat startscherm? Ik heb al mijn vaste websites in de leeslijst staan. Die staat standaard open aan de linkerzijde van mijn scherm.    

Vroeger (lang geleden) bij Windows gebruikte ik een favorietenlijst, bij Safari dus de leeslijst. 

 


Vanochtend de upgrade naar MacOS Big Sur gedaan. Dat duurde zo'n drie uur. Pfffffffff

Het eerste wat ik daarna heb gedaan was het wijzigen van het achtergrondscherm. Gelukkig vond ik al snel de beschikbare Big Sur kustlijn. Veel beter dan dat vreselijk paars/roze kleurenpalet wat standaard is bij Big Sur. 

Nu is de Mac nog bezig met de updates van allerlei ander programma's. 

 


Reageer