Goedemiddag,
Voor de snelle lezers: samenvatting onderaan!
Normaal ben ik niet zo’n klager en ben door de jaren heen dik tevreden geweest over KPN, maar het onderstaande moet mij toch echt even van het hart want dit kan echt niet!!
Op 29 maart 2021 valt mijn iPhone 11 spontaan uit. Bij het terug aanzetten komt hij steeds tot het appeltje en valt daarna weer uit. Dit blijft zich herhalen. Hij zit dus in een zogenaamde ‘bootloop’. Ik meld mijn toestel aan voor garantie door te bellen naar KPN. Mijn toestel is op dat moment bijna exact 1,5 jaar oud (aankoopdatum: 27-09-2019). Er wordt gemeld dat ik maar 1 jaar garantie heb op mijn toestel, omdat ik hem zakelijk heb aangekocht. Apple geeft namelijk maar 1 jaar fabrieksgarantie op zijn telefoons. Voor particulieren heeft het Europese Hof bepaald dat bedrijven tenminste 2 jaar garantie moeten geven op de producten die zij verkopen. KPN neemt bij particulieren dus het 2e jaar voor eigen rekening, maar dat is voor zakelijke klanten dus helaas niet het geval. Dit vind ik al uiterst bijzonder want je zou zeggen dat je zakelijke klanten (die doorgaans een hogere telefoonrekening hebben dan een particulier) graag extra wilt koesteren, maar het ergste komt nog!!
Nadat mij verteld is dat het waarschijnlijk maar een software-probleem is (uiteraard met enig voorbehoud geeft de dame aan de telefoon aan) wat ze eenvoudig kunnen verhelpen en daar (ook buiten de garantie) geen kosten voor in rekening zullen brengen, besluit ik de telefoon op te laten halen voor reparatie.
Op 7 april krijg ik vervolgens een mail met de prijsopgave voor de reparatie: €468,75 incl. BTW, want het toestel kan niet meer gerepareerd worden en moet volledig vervangen worden voor een nieuwe!?! Dezelfde dag geef ik door dat ik wil ‘afzien van de reparatie en het apparaat ongerepareerd terug ontvangen’. Vandaag (20-04-21) heb ik het toestel terug retour ontvangen en besluit toch zelf nog eens even op internet te kijken of er geen opties zijn om de telefoon terug aan de gang te krijgen en kom op de volgende website: https://www.iculture.nl/tips/dfu-mode-inschakelen-iphone-ipad/ Ik volg de handleiding die daar staat aangegeven door een bepaalde knoppencombinatie in de juiste volgorde in te drukken, zet de telefoon daarmee in herstelmodus en voilà...15 minuten later draait mijn iPhone 11 weer als een zonnetje!!
Ik vermoed dat bij Teleplan iemand wel zin had in een eenvoudig te repareren telefoon die in de boeken afgeschreven wordt en vervolgens via Marktplaats verkocht kan worden voor een extra zakcentje. Alleen jammer dat ik ervoor koos om mijn toestel ongerepareerd retour te ontvangen en de onderzoekskosten te betalen. Dat hadden ze vast niet helemaal verwacht aangezien mijn toestel bij Teleplan gemarkeerd bleek te staan als ‘retour verzonden’ terwijl ik hem nog helemaal niet had. Vandaar dat het 13 dagen geduurd heeft voor ik hem ook echt terug in huis had!
Samengevat:
- Te horen krijg dat ik als zakelijke klant slechts 1 jaar garantie op mijn iPhone krijg bij KPN, terwijl een particuliere klant wel 2 jaar een beroep op zijn garantie kan doen.
- Vervolgens te horen krijg dat ik hem op kan sturen en het waarschijnlijk met een software-herstel is opgelost. Daarna de prijsopgave krijg dat hij toch niet meer te herstellen is, maar volledig vervangen moet worden tegen de volle prijs van €468,75.
- Hem vervolgens zelf binnen 15 minuten terug aan de praat heb door de telefoon te resetten (WAT VOOR EEN REPARATEUR TOCH ECHT BASISKENNIS MOET ZIJN!!!)
maakt dat ik nu in één klap al mijn vertrouwen in KPN ben verloren! Ik moet toch net iets te hard werken voor mijn geld om zomaar even bijna €500 aan iemand weg te geven voor iets wat helemaal niet nodig is!
Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met KPN / Teleplan? Klik dan eens op bovenstaande link en hou je geld lekker in je zak!
Ik ben benieuwd naar de reactie van KPN, maar dat moet wel een hele goede zijn wil ik klant blijven. Want wat is een zakelijke relatie zonder vertrouwen??