Skip to main content
Beantwoord

Gezwollen batterij, maar valt niet onder garantie

• January 23, 2026
  • 30 reacties
  • 197 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Welk punt wil je nu maken, ​@TDN?

Mijn punt is, als iemand denk dat hij beterweter is, moet hij met bewijzen komen en niet met onjuistheden en verwarring tussen richtlijnen, wetten, EU en Nederland argumenteren.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Daar ben ik het helemaal met je over eens, ​@TDN.

Ik zie in dit topic dat jij 14 dagen geleden bent begonnen met de bewering dat er na 1,5 jaar geen garantie meer zit op een batterij/iPhone in deze casus, zonder onderbouwend bewijs:

Na 1,5 jaar hebben meeste toestellen geen garantie meer voor batterij.

​Je hebt nog wel een artikel over oorzaken van een gezwollen batterij gedeeld, maar dat zegt niks over de (wettelijke) garantie. 

Vervolgens attendeer ik je erop dat deze bewering te kort door de bocht is, waar je op een citaat over fabrieksgarantie van Apple antwoord dat de garantie korter kan zijn dan 2 jaar (op een iPhone):

EU heeft een richtlijn van 2 jaren, geen wet. Maar in de Nederland geldt deze richtlijn niet, het kan langer maar ook korter dan 2 jaren.

Daarop antwoord ik dat de garantie bij een iPhone (van gemiddeld 1000 euro) zeker niet korter dan 2 jaar is. Je vraagt om bewijs, wat ik ook heb aangeleverd. 

Het enige tegenbewijs vanuit jou is een link dat het korter dan 2 jaar is bij goedkope artikelen. Dat klopt, maar is in dit geval niet relevant: het gaat om een iPhone. Ik ervaar dan ook vooral verwarring vanuit jouw kant over wetgeving of richtlijn:

Juist, maar niet een richtlijn, deze moet eerst omgezet worden in nationale recht.

Jouw tegenbewijs bevestigd overigens mijn punt zelf ook:

Er staat dus niet per product in de wet hoe lang het mee moet gaan. Soms denken mensen dat garantie standaard 2 jaar is. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan 2 jaar recht op een oplossing. Omdat het gaat om wat u mocht verwachten. Duurdere of duurzame producten horen bijvoorbeeld veel langer dan 2 jaar mee te gaan. Soms wel 6, 8 of zelfs 10 jaar. Wij kunnen geen precieze termijn voor uw product geven. U moet dit inschatten met alle eigenschappen van uw aankoop.

Conclusie blijft dat je onterecht zegt dat er na 1,5 jaar helemaal geen garantie meer zit op de batterij/iPhone. Dat KPN dus een termijn van 6 maanden aanhoudt is leuk en aardig, maar zegt niet dat TS maar pech heeft. Het heeft (met bewijslast enzovoort) zeker haken en ogen, waardoor rechtsbijstand inschakelen zeker aangeraden is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

​@ikheetjeff Omdat het te laat is, maak ik een korte samenvatting

• Je zei, dat Apple fabrieksgarantie illegaal is omdat het maar 1 jaar, ik post de passage van Apple, dat deze garantie een aanvulling tot lokale wettelijke garantie is
  • Je zei, dat een EU-wet bepaalt, dat de garantie minimaal 2 jaren is, ik zei er is geen wet maar een EU-richtlijn
  • Je zei, dat EU-garantie minimaal 2 jaren is, en voor Nederland zeker niet korter, ik zei dat wel korter mag.
  • Je zei dat zeker voor 1000,- iPhone de garantie voor dure product geldt, 1000,- is duur voor jou, maar misschien goedkoop voor iemand anders (een rechter?). Voor sommige is een telefoon niet duur, een auto, boot of huis is duur.
  • Ik vroeg bewijs dat EU-richtlijn boven Nederlandse wetten staat, je post dat stuk over voorrangsbeginsel van EU-wetten. Ik zei dat deze voorrangsbeginsel is van toepassing voor wetten, maar niet richtlijnen
  • Ik zei dat de wettelijke garantie is niet van toepassing voor verbruiksonderdelen (batterij van een iPhone), je maakt eruit een batterij/iPhone
  • Jouw zogenaamde bewijzen zijn interpretatie van andere, geen wettelijke teksten.
  • Je adviseert me om de wettelijke garantie beter te lezen... Ik zei niet dat je iets moet bestuderen; ik vroeg alleen om bewijs om je beterweterigheid te onderbouwen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Je hebt je ongelijk inmiddels al wel driedubbel bewezen en je argumenten worden zwakker, zonder bewijs, wat je juist zelf wel van een betweter verwacht. 

Je zei dat zeker voor 1000,- iPhone de garantie voor dure product geldt, 1000,- is duur voor jou, maar misschien goedkoop voor iemand anders (een rechter?). Voor sommige is een telefoon niet duur, een auto, boot of huis is duur

Voor de garantie gaat het er niet om of het voor jou duur is, maar om de verwachting die je (mede door de aankoopprijs) mag verwachten. Van een telefoon van 1000 euro mag en kan je meer (kwaliteit) verwachten dan van een telefoon van 100 euro. 

Dit is echt basisinformatie over de garantiewetgeving. Mijn advies blijft dan ook echt om beter te verdiepen, voor je hierover dingen gaat beweren.

Dat je verder bewijs van europa.eu én ACM als ‘interpretaties van andere’ en ‘geen wettelijke teksten’ ziet betekend dat ik je niet meer serieus kan nemen, sorry. Ik wens je een fijne avond, ​@TDN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

ik je niet meer serieus kan nemen

Gelukkig raakt het me niet wanneer iemand bij gebrek aan argumenten deze zin gebruikt.