Skip to main content

Hoe hef ik de vergrendeling van mijn SIM-kaart op?

Hallo @Gallodoro , welke vergrendeling is dat? Is de simkaart geblokkeerd?

Als je 3 keer een onjuiste pincode hebt ingetoetst, wordt je toestel geblokkeerd. Je hebt dan de pukcode nodig om een nieuwe pincode in te voeren en je simkaart te ontgrendelen.

Op de KPN website (3 keer verkeerde pincode? Pukcode opvragen | KPN) staat waar je de pukcode kan vinden:

  1. MijnKPN via:  https://mijn.kpn.com/#/service/pukcode
  2. Door het invullen van een online formulier: Pukcode aanvragen | KPN

Hoi @Gallodoro, welkom bij ons op het forum! Mijn eerste vraag is ook over wat voor vergrendeling het precies gaat. Zou je daar meer over kunnen vertellen? En heb je de tips van Ruud al kunnen proberen, heeft dat geholpen?


Vergrendeling ontstaan doordat batterij (bijna) leeg was. Hersteld m.b.v. KPN-klantenservice.


Wat was dat voor een vergrendeling 🤔? Was gewoon opladen niet voldoende?
Mijn telefoonaccu is ook wel eens bijna leeg (1-2%) geweest, maar geen probleem ervaren.

Wat was precies de oplossing?


Al enkele malen eerder bij de hand gehad. Op KPN-site heb ik de oplossing niet kunnen vinden. Die bleek te zijn (ook de man van de klachtenservice heeft nogal moeten zoeken): na opladen invoeren PUK-code en daarna nieuwe inlogcode kiezen..


Ok, duidelijk. Je hebt dus m.b.v. je pukcode een nieuwe pincode voor je simkaart aangemaakt.

Lijkt dus erg veel op mijn eerdere suggestie. Alleen de oorzaak blijf ik vreemd vinden. De lege accu zou geen foute pincode moeten veroorzaken. (edit: of de simkaart vergrendelen.)


De lege accu veroorzaakt (bij mij) geen foute pincode, maar leidt tot vergrendeling van de SIM-kaart.


Al enkele malen eerder bij de hand gehad. Op KPN-site heb ik de oplossing niet kunnen vinden. Die bleek te zijn (ook de man van de klachtenservice heeft nogal moeten zoeken): na opladen invoeren PUK-code en daarna nieuwe inlogcode kiezen..

Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat voor vergrendeling dit precies was, maar ik ben blij dat het opgelost is met hulp van de telefonische collega's. 

Mocht je dit in de toekomst weer ervaren en je pukcode nodig hebben, deze kan je zelf ook vinden in de MijnKPN: Pukcode opvragen.


@Gallodoro , nog een suggestie: als het al vaker is voorgekomen zou ik de accu niet meer zo ver laten komen. Mijn telefoon begint me al te waarschuwen bij de laatste 15% dat het tijd wordt om op te laden.


Mijn telefoon waarschuwt alleen zichtbaar, niet hoorbaar. Daarom gaat het soms mis.