Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik foto's van oude Nokia afhalen zonder Google programma's?

• June 7, 2025
  • 54 reacties
  • 514 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

54 reacties

Jan-paul Courlander
Topper

Maar als je zeker wil zijn dat jouw foto’s nergens op internet belanden raad ik je aan om een polaroidcamera ofzo te overwegen. Bij de Hema weet je ook niet wat er achter de schermen gebeurt bij het afdrukken.

die polariod camera die heb ik tja dat risico is niet 100% te vermijden, ik wel eens computer crash gehad en alle foto,s bestanden data die op internet stonden waren foetsie nooit meer terug kunnen halen dus ben heel erg huiverig om internet te gebruiken.  

Leen59
Wijsgeer
  • June 9, 2025

Met de huidige clouddiensten is dat risico erg klein. Als je meer zekerheid wil hebben kan je ook nog thuis een externe back-upschijf gebruiken, maar dat is uiteraard weer extra moeite en kosten. Het is helemaal aan jou.

• June 9, 2025

Zonder Windows, Google, Apple etc staat de wereld stil. Terug naar de postduif is niet echt een optie.

Het is niet anders.

Dat is onzin. Er zijn plenty mogelijkheden. Ik noemde al Synchting. ​@Doman laat ook nog een mogelijkheid zien. En als er een SD kaart in zit, dan staan de foto's hoogstwaarschijnlijk daar op. Dan kan je die met een adapter rechtstreeks in de usb poort van een pc steken.

Jan-paul Courlander
Topper

Zonder Windows, Google, Apple etc staat de wereld stil. Terug naar de postduif is niet echt een optie.

Het is niet anders.

Dat is onzin. Er zijn plenty mogelijkheden. Ik noemde al Synchting. ​@Doman laat ook nog een mogelijkheid zien. En als er een SD kaart in zit, dan staan de foto's hoogstwaarschijnlijk daar op. Dan kan je die met een adapter rechtstreeks in de usb poort van een pc steken.

Of er een SD kaart in zit weet ik niet meer ik heb deze nokia al aantal jaren.

• June 9, 2025

= reactie op Marlon ==
Helemaal mee eens, dat moet kunnen, op de een of andere manier.
Al een andere kabel geprobeerd ?
Of ga  je licht eens opsteken bij een repaircafe oid.

Het is niet anders.

Psja, nou ik kan prima zonder al deze clubs.
Maar wat een vergelijking  . . !

Dit onderschrijf ik helemaal :
https://appdwang.nl/

Jan-paul Courlander
Topper

= reactie op Marlon ==
Helemaal mee eens, dat moet kunnen, op de een of andere manier.
Al een andere kabel geprobeerd ?
Of ga  je licht eens opsteken bij een repaircafe oid.

Het is niet anders.

Psja, nou ik kan prima zonder al deze clubs.
Maar wat een vergelijking  . . !

Dit onderschrijf ik helemaal :
https://appdwang.nl/

schrik niet dit heb ik meteen gevraagd na eerste kpn winkel gevraagd die hadden geen antwoord toen repair winkel gevraag wisten niks, ook computer winkel gevraagd ook zij weten niet hoe dit op te lossen.
Ik vind het bizar dat je wel camera op je mobiel zit maar als je foto,s er af wil halen kan dit niet, dan alleen via programma,s en niemand ook producent weet niet hoe dit op te lossen, ik heb HMD Nokia in Finland gemaild, die kwamen met schamper oplossing van usb stick, ik vraag me af wat jullie met je foto,s doen gooi je dit weg ??? die foto,s wil je toch bewaren voor later, dit wil je toch in je foto album doen, of ben ik nou zo ouderwets    

• June 9, 2025

Waarom heb je dit topic eigenlijk gemaakt? Want er worden je verschillende oplossingen aangeboden. Maar je doet niks.

• June 9, 2025

schrik niet dit heb ik meteen gevraagd na eerste kpn winkel gevraagd die hadden geen antwoord toen repair winkel gevraag wisten niks, ook computer winkel gevraagd ook zij weten niet hoe dit op te lossen.

Die hebben er gewoon geen zin in om hier tijd in te steken. Want die krijgen hun salaris zonder dat ze jouw helpen ook wel. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 9, 2025

'’past niet'’  ik zeg dat omdat ik met geweld de USB stick  erin zou moeten duwen anders valt het er uit, ja het kan zijn dat deze imput versleten is, heb ook al moeite met opladen dus ja dit is mogelijk.  

Ja, in dit soort situaties nooit geforceerd eindeloos gaan proberen!
Daardoor heb ik al heel veel USB poorten bij phones/apparaten zien sneuvelen.

mijn collega,s hebben samsung zij zeggen de 2 toestellen naast elkaar te kunnen leggen en dan wordt automatisch dit overgezet alleen Nokia heeft dit niet.

ja dat weet ik wel alleen wil ik dat eigenlijk niet helemaal niks via Google programma,s of windows maar dat schijnt blijkbaar onmogelijk te zijn. 

Tja , zonder software/programma’s gaat er helemaal niets gebeuren natuurlijk.
Maar kijk dan eens naar het open source alternatief LocalSend?
LocalSend: Deel bestanden met apparaten in de buurt
Dat lijkt me de een goede, en vooral eenvoudige, oplossing in jouw geval.
Zelf hier ook nog even getest op diverse Android en Windows apparaten. 🙂

LocalSend Android

LocalSend Windows

• June 9, 2025

Ik heb het even gevraagd aan een gebruiker van een G* “telefoon”.
Kabeltje naar computer, dat werkt gewoon.

Wel bizar dat niemand je kan/wil helpen.

( ​@Jan-paul Courlander , reageren zonder het complete voorgaande bericht aan te halen kan ook )

Jan-paul Courlander
Topper

Waarom heb je dit topic eigenlijk gemaakt? Want er worden je verschillende oplossingen aangeboden. Maar je doet niks.

omdat ik al reeks van pogingen heb geprobeert vele lukken niet en net app bekeken van LocalSend deze is niet veilig vele apps van Googleplay zijn niet 100% betrouwbaar ik gebruik deze heel weinig of helemaal niet, ik probeer alles maar vele lukken niet. 

Deze nokia is oud heeft defect programma,s dus veel kan niet meer. dit maakt het niet makkelijker op, dat besef ik, herinstallatie zou ik dit terug naar finland moeten sturen kosten zijn te hoog daarvoor. en waarschijnlijk hier niet eens mogelijk en daar in Finland ook niet meer garantie is al lang verstreken.
bankapp kan bijvoorbeeld niet meer NCF prorgramma is defect dit zal ook gelden  voor veel apps op Google play    

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 9, 2025

omdat ik al reeks van pogingen heb geprobeerd vele lukken niet en net app bekeken van LocalSend deze is niet veilig vele apps van Googleplay zijn niet 100% betrouwbaar ik gebruik deze heel weinig of helemaal niet, ik probeer alles maar vele lukken niet.

Tja, als ik het hele topic zo al weer doorlees snap ik ook wel dat de andere partijen je niet verder kunnen/willen helpen.
Hier op het forum zijn wel er ook wel klaar mee zo onderhand denk ik zo?

Als er een probleem is met je USB verbinding of instellingen waardoor een kabel/SD/stick mogelijkheid niet werkt voor je moet je de WiFi optie gebruiken,  zolang je phone nog werkt tenminste.
Dat doe ik zelf ook regelmatig bij apparaten waar nog gegevens af gehaald moeten worden.
Als je helemaal niets (meer) vertrouwd houd het gewoon op natuurlijk.
En dat Localsend is ook direct te downloaden van hun site als APK bestand zonder playstore:

LocalSend: Downloaden voor offline gebruik (Android)

omdat ik al reeks van pogingen heb geprobeerd vele lukken niet en net app bekeken van herinstallatie zou ik dit terug naar finland moeten sturen kosten zijn te hoog daarvoor. 

Als je de telefoon gaat opsturen/laat repareren/recoveren door andere partijen kunnen deze natuurlijk ook bij je gegevens/data.

Jan-paul Courlander
Topper

omdat ik al reeks van pogingen heb geprobeerd vele lukken niet en net app bekeken van LocalSend deze is niet veilig vele apps van Googleplay zijn niet 100% betrouwbaar ik gebruik deze heel weinig of helemaal niet, ik probeer alles maar vele lukken niet.

Tja, als ik het hele topic zo al weer doorlees snap ik ook wel dat de andere partijen je niet verder kunnen/willen helpen.

Als er een probleem is met je USB verbinding of instellingen waardoor een kabel/SD/stick mogelijkheid niet werkt voor je moet je de WiFi optie gebruiken,  zolang je phone nog werkt tenminste.
Dat doe ik zelf ook regelmatig bij apparaten waar nog gegevens af gehaald moeten worden.
En dat Localsend is ook direct te downloaden van hun site als APK bestand zonder playstore:

omdat ik al reeks van pogingen heb geprobeerd vele lukken niet en net app bekeken van herinstallatie zou ik dit terug naar finland moeten sturen kosten zijn te hoog daarvoor. 

Als je de telefoon gaat opsturen/laat repareren/recoveren door andere partijen kunnen deze natuurlijk ook bij je gegevens/data.

die wantrouwen heb ik sinds computer crash gehad heb aanal jaren geleden toen ben ik alles kwijt geraakt al mijn bestanden en foto,s wachtwoorden website,s zoals tripadvisor alles was weg nooit meer terug gevonden omdat nieuwe computer moest kopen, sindsdien ben ik huiverig om internet dit nog te gebruiken hiervoor. 
En bij nieuwe Nokia zeker weten geen foto,s meer die ik wil bewaren ik ga terug naar oude foto toestel die kan ik tenminste laten afdrukken  

Jan-paul Courlander
Topper

Ja en kosten zijn zodanig dat dit niet meer de moeite waard is voor reparatie. 
Binnen garantie was dit wel optie geweest dat zit nu niet meer in.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

Dan stonden je foto's en bestanden op je laptop zelf. En als je browser niet aan een account was gekoppeld dan waren die wachtwoorden ook alleen in de browser op de laptop opgeslagen. Tja, als het dan crasht.... ben je alles kwijt.

Mijn vorige laptop was gekoppeld aan cloud diensten. Kon met de nieuwe laptop zo verder toen de oude ermee stopte.

Via de cloud is het niet weg als de computer stuk gaat.

Via Google Foto's kun je het eenvoudigst de foto's naar je laptop krijgen. 

Google Foto's als tussenstap dus. En gelijk ook back-up. 

• June 9, 2025

Als een computer niet meer opstart dan werkt de schijf in de meeste gevallen nog wel.
Die dan aan andere computer hangen en dan uitlezen / kopiëren.

( achterafgeklets, jammer jammer ( heb je de computer of schijf nog ? ) )

NB bij SSD “schijven” gaat de hulp elektronica nogal eens stuk (niet het geheugen zelf ) dat is wel op te lossen, met SMD spullen dan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology

Jan-paul Courlander
Topper

nee beeldscherm toen plofte op zwart letterlijk deed daarna niks meer ben toen naar computer winkel gegaan maar zij zeiden, ….Laat maar zitten dit heeft geen nut, later bij BCC zeiden ze dat je de adapter niet hele nacht in stopcontact moeten laten, die fout heb ik toen gemaakt helaas. 
Batterijen waren doorgebrand, daarmee ook chips waren kapot niet meer te herstellen.  

• June 9, 2025

nee beeldscherm toen plofte op zwart letterlijk deed daarna niks meer ben toen naar computer winkel gegaan maar zij zeiden, ….Laat maar zitten dit heeft geen nut, later bij

In dat geval is het wel zeker dat de harde schijf nog gewoon werkt.

BCC zeiden ze dat je de adapter niet hele nacht in stopcontact moeten laten,

Klets, daar zit al jaren een BMS in, net als de stortbak, die stopt ook als die vol is.
Maar er zal een cel kapot zijn gegaan, dat gebeur(de) nog al eens bij bepaalde typen.
Doodeng, als je er niet bij bent.
Dus dat klinkt wat tegenstrijdig, maar alles wat aan staat is een risico.

( de computer is ondertussen al naar de eeuwige jachtvelden veronderstel ik )
Dan toch voor meelezers.

Ik reageer misschien wat fel  maar er wordt zoveel “gemakkelijke” onzin verkocht op dit gebied.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@Jan-paul Courlander. Welkom op de KPN Community. Er is al een mooie levendige discussie ontstaan om een oplossing te proberen te vinden voor jouw vraagstuk. Waarvoor dank iedereen. Er zijn veel dingen mogelijk, maar je bent er nog wat huiverig voor om sommige (moderne) oplossingen te proberen begrijp ik. 

Wat ik nog niet duidelijk langs heb zien komen, is om een SD-kaart in je Nokia 7.2 te plaatsen en dan via de bestandsbeheer app je foto's daarheen verplaatsen. Vervolgens haal je de SD-kaart weer uit je Nokia en schuif je deze in je laptop. De meeste laptops hebben daar wel ingang voor. Dan kun je via de verkenner weer bij je foto's komen. Of je kunt de SD-kaart in je camera doen en dan via de kabel alsnog de foto's over zetten. 

Als dat niet lukt, dan wil ik de vaak genoemde Google Foto's optie nog een keer aanraden. Dan kan je laptop of telefoon 100x crashen, je foto's blijven gewoon bewaard in de Google cloud. Dat is juist een hele veilige en handige optie (die ik zelf ook gebruik). 

Hopelijk lukt het je toch om je foto's over te zetten. Laat het maar weten of je er toch nog wat hulp bij nodig hebt. 

Jan-paul Courlander
Topper

nee beeldscherm toen plofte op zwart letterlijk deed daarna niks meer ben toen naar computer winkel gegaan maar zij zeiden, ….Laat maar zitten dit heeft geen nut, later bij

In dat geval is het wel zeker dat de harde schijf nog gewoon werkt.

BCC zeiden ze dat je de adapter niet hele nacht in stopcontact moeten laten,

Klets, daar zit al jaren een BMS in, net als de stortbak, die stopt ook als die vol is.
Maar er zal een cel kapot zijn gegaan, dat gebeur(de) nog al eens bij bepaalde typen.
Doodeng, als je er niet bij bent.
Dus dat klinkt wat tegenstrijdig, maar alles wat aan staat is een risico.

( de computer is ondertussen al naar de eeuwige jachtvelden veronderstel ik )
Dan toch voor meelezers.

Ik reageer misschien wat fel  maar er wordt zoveel “gemakkelijke” onzin verkocht op dit gebied.

ja die compueter is inderdaad al in computer hemel beland 

Jan-paul Courlander
Topper

Hey ​@Jan-paul Courlander. Welkom op de KPN Community. Er is al een mooie levendige discussie ontstaan om een oplossing te proberen te vinden voor jouw vraagstuk. Waarvoor dank iedereen. Er zijn veel dingen mogelijk, maar je bent er nog wat huiverig voor om sommige (moderne) oplossingen te proberen begrijp ik. 

Wat ik nog niet duidelijk langs heb zien komen, is om een SD-kaart in je Nokia 7.2 te plaatsen en dan via de bestandsbeheer app je foto's daarheen verplaatsen. Vervolgens haal je de SD-kaart weer uit je Nokia en schuif je deze in je laptop. De meeste laptops hebben daar wel ingang voor. Dan kun je via de verkenner weer bij je foto's komen. Of je kunt de SD-kaart in je camera doen en dan via de kabel alsnog de foto's over zetten. 

Als dat niet lukt, dan wil ik de vaak genoemde Google Foto's optie nog een keer aanraden. Dan kan je laptop of telefoon 100x crashen, je foto's blijven gewoon bewaard in de Google cloud. Dat is juist een hele veilige en handige optie (die ik zelf ook gebruik). 

Hopelijk lukt het je toch om je foto's over te zetten. Laat het maar weten of je er toch nog wat hulp bij nodig hebt. 

Kijk dit heb ik ook nog niet langs zien komen, dit is serieus optie misschien wel beste keus eindelijk concreet oplossing ik denk dat hiermee oplossing is gevonden met inderdaad die SD kan ik dit in me fototoestel stoppen dat gaat wel lukken.

Hier heb ik zelf eigenlijk geen seconden aan gedacht  

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 10, 2025

Kijk dit heb ik ook nog niet langs zien komen, dit is serieus optie misschien wel beste keus eindelijk concreet oplossing ik denk dat hiermee oplossing is gevonden met inderdaad die SD kan ik dit in me fototoestel stoppen dat gaat wel lukken.

Ja, wie weet?
Maar afgaande op dit hele topic kan er toch nog veel fout gaan natuurlijk. 😏

Let dan in ieder geval op het volgende bij gebruik van SD kaarten en Android.
Controleer of de SD kaart is/wordt ingesteld als draagbare (portable) opslag of als interne opslag.
Als de SD kaart is/wordt geconfigureerd als interne opslag kan je er geen gegevens mee uitwisselen.

Google (AI): android sd-kaart portable of interne opslag

Een SD-kaart kan op een Android apparaat zowel als draagbare (extern) als interne opslag worden gebruikt. Bij draagbare opslag kan de SD-kaart tussen apparaten worden verplaatst en gebruikt voor het opslaan van bestanden zoals foto's en video's. Bij interne opslag wordt de SD-kaart geformatteerd om te fungeren als een uitbreiding van de interne opslag van de telefoon en kan je apps en hun gegevens erop installeren, maar de SD-kaart kan dan niet tussen apparaten worden verplaatst. 

Google (AI):  android sd-kaart portable of interne opslag controleren

Om te controleren of je SD-kaart als draagbare (portable) of interne opslag is ingesteld, kun je naar Instellingen > Opslag gaan. Daar zie je een overzicht van je totale en beschikbare opslagruimte, inclusief die van de SD-kaart. Je kunt ook Files by Google gebruiken, waar je de beschikbare opslagruimte op je telefoon en SD-kaart kunt zien.

Hier zijn de stappen om te controleren:

Instellingen: Ga naar Instellingen op je Android-apparaat
Opslag: Zoek en open Opslag of Apparaatonderhoud > Opslag.
Overzicht: Bekijk de beschikbare opslagruimte op je telefoon en SD-kaart. Je zult zien dat de SD-kaart wordt weergegeven als aparte opslagruimte als deze als draagbare opslag is ingesteld.
Als interne opslag: Als je de SD-kaart gebruikt als interne opslag, zal deze worden opgenomen in de totale interne opslagruimte van je telefoon en niet apart worden weergegeven.
Files by Google: Open Files by Google op je Android-apparaat.
Opschonen: Selecteer de optie "Opschonen".
Gebruikte apparaten: Je zult zien dat je telefoon en SD-kaart worden weergegeven als aparte opslagruimte.

Leen59
Wijsgeer
  • June 10, 2025

De SD kaart is dagen geleden al benoemd…

• June 10, 2025

De SD kaart is dagen geleden al benoemd…

Ja inderdaad... 

Jan-paul Courlander
Topper

Ja, wie weet?
Maar afgaande op dit hele topic kan er toch nog veel fout gaan natuurlijk. 😏

Let dan in ieder geval op het volgende bij gebruik van SD kaarten en Android.
Controleer of de SD kaart is/wordt ingesteld als draagbare (portable) opslag of als interne opslag.
Als de SD kaart is/wordt geconfigureerd als interne opslag kan je er geen gegevens mee uitwisselen.

Google (AI): android sd-kaart portable of interne opslag

Een SD-kaart kan op een Android apparaat zowel als draagbare (extern) als interne opslag worden gebruikt. Bij draagbare opslag kan de SD-kaart tussen apparaten worden verplaatst en gebruikt voor het opslaan van bestanden zoals foto's en video's. Bij interne opslag wordt de SD-kaart geformatteerd om te fungeren als een uitbreiding van de interne opslag van de telefoon en kan je apps en hun gegevens erop installeren, maar de SD-kaart kan dan niet tussen apparaten worden verplaatst. 

Google (AI):  android sd-kaart portable of interne opslag controleren

Om te controleren of je SD-kaart als draagbare (portable) of interne opslag is ingesteld, kun je naar Instellingen > Opslag gaan. Daar zie je een overzicht van je totale en beschikbare opslagruimte, inclusief die van de SD-kaart. Je kunt ook Files by Google gebruiken, waar je de beschikbare opslagruimte op je telefoon en SD-kaart kunt zien.

Hier zijn de stappen om te controleren:

Instellingen: Ga naar Instellingen op je Android-apparaat
Opslag: Zoek en open Opslag of Apparaatonderhoud > Opslag.
Overzicht: Bekijk de beschikbare opslagruimte op je telefoon en SD-kaart. Je zult zien dat de SD-kaart wordt weergegeven als aparte opslagruimte als deze als draagbare opslag is ingesteld.
Als interne opslag: Als je de SD-kaart gebruikt als interne opslag, zal deze worden opgenomen in de totale interne opslagruimte van je telefoon en niet apart worden weergegeven.
Files by Google: Open Files by Google op je Android-apparaat.
Opschonen: Selecteer de optie "Opschonen".
Gebruikte apparaten: Je zult zien dat je telefoon en SD-kaart worden weergegeven als aparte opslagruimte.

Tot slot.

Ik heb geheugenkaartje gekocht en foto,s er op gezet, alleen kwam ik er achter dat dit niet overgezet kan worden op nieuwe nokia XR21 die mogelijkheid niet heeft, Nokia heeft een zwakte punt en dat is dit, ja je kan foto,s maken maar er af halen is gewoon niet mogelijk, overzetten ook geprobeerd maar dit lukte ook niet, ergens had ik vreemde voor gevoel had dus alles op Facebook gezet, NEE dit was niet de bedoeling maar zag geen andere oplossing, ik heb dus nu geheugenkaartje waar ik naar opzoek moet hoe dit op te lossen. 

Eind conclusie nokia is een Chevrolet cameron onder mobieltjes veel beleving en power maar geen luxe snufjes en Samsung is meer Roll Roys / Bentley onder mobieltje geen beleving maar wel luxe ingesteld en erg duur.  

Wil niet zeggen dat Nokia slecht is maar wel beperkt in technisch kunde.
Ieder geval vriendelijk bedankt voor hulp en geduld we weten nu wat wel en wat niet kan met nokia