Skip to main content

Als ik een hotspot maak van mijn telefoon lukt het niet om die te gebruiken met mijn pc en ook mijn TomTom lukt het niet. Zet ik de data op mijn telefoon om naar Vodafone dan pakken beide apparaten de verbinding wèl op. De verschillen die ik zie:

het APN-protocol bij Vodafone op IPv4 staat, bij KPN op IPv4/IPv6. Dat heb ik proberen aan te passen, maar geen effect.

KPN geeft geen gebruikersnaam en wachtwoord mee, Vodafone wel (gebruikersnaam ‘Vodafone’, wachtwoord ‘Vodafone’).

 

Heb ik voor de hotspot een gebruikersnaam en wachtwoord nodig? En welke zijn dat dan?

 

Telefoon is een FairPhone 3+

Hallo @Joost_Citroen 

 

Bij KPN hoeft er geen gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld te worden in de APN.

Het verbinden met de KPN hotspot WiFi lukt wel neem ik aan?

Als je met de KPN hotspot verbonden bent met je laptop kan je dan wel b.v. 1.1.1.1 pingen?
Dat kan je doen door een Opdracht prompt te openen en daarin ping 1.1.1.1 te doen.


Nee, de pc zegt wel verbonden te zijn maar zonder internet-toegang. Ping 1.1.1.1 levert een foutmelding op: destination cannot be reached.


Ik heb even gekeken wat de APN setting zouden moeten zijn, voor Vodafone is de MNC 04 en voor KPN 08, ook het APN-type is anders.

Dit zijn de juiste instellingen voor KPN:

APN internet
MCC 204
MNC 08
APN-type default,supl
APN-protocol IPv4/IPv6
Roamingprotocol voor APN IPv4/IPv6

 

Werkt het wel als je de MNC en APN-type op de juiste waarden instelt?


Dit zijn de default waarden die ik ook zie. Dat werkt dus niet voor mijn PC en ook nog et voor mijn. TomTom. Als ik de APN naar IPv4 ziet de PC het netwerk, maar er ontstaat geen verbinding met het internet. 


Hoi @Joost_Citroen, wat gek dat het niet lukt. Kunnen alleen jouw laptop en tomtom geen verbinding krijgen? Heb je ook andere apparaten getest?

 


Nee - maar wel ontdekt als de APN op IPv4 zet ik sowieso geen werkende dataverbinding meer heb 🤔


Start je via deze manier de hotspot
Werkt het wel als je de Vodafone simkaart uit het toestel haalt? 

En heb je het toestel eigenlijk al opnieuw opgestart? Maakt dat nog uit? Dit is misschien wel de stap om mee te beginnen. 


De hotspot aanzetten lukt prima. Ik heb de APN naar IPv4 gezet, telefoon uitgezet en na even wachten weer aan. Resultaat: geen mobiele data. APN omgezet naar IPv4/IPv6 en ik heb weer beschikking over mobiele data. Uitzetten en herstarten is dus niet de oplossing.

Als ik het zo nog eens naloop is werkt de mobiele data dus gewoon niet onder het IPv4 protocol. Onhandig.


En het verwijderen van de Vodafone simkaart? Al denk ik niet dat het uitmaakt. En kan je wel een hotspot maken op een andere laptop of iets anders dan de TomTom?


Goed idee om meer apparaten te testen. Ik kan wel een werkende hotspot maken voor een andere telefoon (Motorola). 🤔

Een dataverbinding via bluetooth met mijn TomTom komt niet tot stand. Hetzelfde geldt voor een hotspotverbinding met mijn PC (redelijk up to date Dell). Voor beide kan ik de dataverbinding met dezelfde wel delen met Vodafone.

Het enige verschil dat ik zie is dat Vodafone voor de APN het IPv4 protocol hanteert, KPN IPv4/IPv6. Als ik het protocol bij KPN om zet naar IPv4 heb ik helemaal geen dataverbinding meer. Is er een manier om tòch een werkende KPN dataverbinding met IPv4 protocol voor de APN?


Ik kan het niet verklaren. Want op het ene apparaat wel. Lijkt toch ergens mis te gaan in de connectie. APN aanpassen is niet handig, want die staat verder goed namelijk. 


Ok, bedankt voor je antwoord. Op een Duits forum over auto-navigatie leerde ik dat het omzetten van het IPv-profiel soms een oplossing is. In dit geval dus niet. Er wordt wel een verbinding gelegd tussen de apparaten maar dus zonder datatransport en zonder internetverbinding. Fingers crossed dat de Vodafone verbinding wel blijft werken. 


Ja en ik snap niet goed waarom. Omdat het met hetzelfde toestel met andere sim wel werkt. Maar ook met onze sim naar andere apparaten wel. Ergens gaat er dus iets mis. Na omzetten van het profiel ook toestel uit en weer aangezet? Dat is mijn laatste idee dat ik nog heb. 


Ja, herstarten en ook iets langer uit zetten, allemaal geprobeerd. Ik ben ook nog niet achter of het probleem nou zit in de te koppelen apparaten (de pc en de TomTom) of in de telefoon (Fairphone). Morgen ga ik mijn simkaart eens in een andere telefoon stoppen en kijken wat er gebeurt. In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken. 👍


De Simkaart in mijn oude Motorola gestopt. En dan kan ik wel een hotspot maken die een internetverbinding met mijn pc geeft. De instellingen van het toeganspunt zijn anders, met een adres voor de Mmsc , een adres voor de Mms-Proxy en Default,supl,mms als APN-type, geen APN-protocol ingesteld. 

Deze instellingen ook gebruikt op mijn FairPhone maar dat levert geen werkende gedeelde internetverbinding op. 

De oplossing kan zijn dat ik weer met twee telefoons ga lopen ipv één dual-sim apparaat. 

Ik ga de vraag ook maar eens bij FairPhone stellen. 


Je hebt leuke testjes gedaan. Dat is fijn. Alleen waarom werkt het niet op de Fairphone. Benieuwd wat zij erover zeggen. 


Ik heb het probleem voorgelegd op het Fairphone-forum. Daar kreeg ik deze reactie: The problem is simply that KPN for some reason hasn’t validated the FP3 for tethering. The best thing to do is to contact KPN support and get them to modify their policy by adding FP3 to their list of approved devices. There seems to be no reason why they shouldn’t, and you would be solving the problem for other users at the same time. Zou dit het probleem kunnen zijn?


Volgens mij is het meer iets op het toestel, maar weet ik ook niet zeker. Ik ben nog gaan zoeken en ben op dit topic van Fairphone tegengekomen. Daar staat een oplossing die je eens kunt proberen. 


Dankje, deze had ik ook gezien. Ik heb al geprobeerd om mms en dun toe te voegen aan het APN-type maar het kpn-netwerk accepteert dun niet. Blijkt dat het in hoofdletters moet - DUN accept het netwerk wel. Maar geen resultaat voor de werking van de hotspot. De sim-kaarten omwisselen kwam ook voorbij - heeft ook geen effect.  

De telefoon hacken met Android Studio lijkt de laatste optie. Hm.


Heel gek. Ik begrijp niet waarom het niet werkt. Ik wil toch nog graag eens meekijken of ik aan onze kant nog wat kan. Zou je jouw mobiel nummer aan jouw profiel willen toevoegen? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 

Ik kan niets beloven, maar hopelijk kan ik wat vinden. 


Dag Bart, Ik heb mijn profiel geupdate. Benieuwd of je nog iets kunt ontdekken. Groet, Joost


Bedankt. Ik ben even gaan schakelen met de Technische Dienst. Mijn collega geeft aan dat je geen IPv4 hebt ingesteld voor de APN, enkel een IPv6. Wat je daarom nog kan proberen is om de APN instellingen naar portalmmm.nl in te stellen. Deze heeft enkel een IPv4 adres. Dit is de laatste optie die wij nog hebben. En wat ook van belang is dat je geen VPN gebruikt. 

 


Ik was de afgelopen tijd van alles aan het proberen, de standaard instelling van het KPN toegangspunt is IPv4/IPv6, die had ik al eens omgezet naar IPv4, maar zonder effect. APN type portalmmm.nl zat nog niet tussen mijn probeersels. Geprobeerd, maar helaas, mijn pc legt wel verbinding maar er ontstaat geen toegang tot internet. Door jou op het spoor gebracht vond ik ook nog dit https://zakelijkforum.kpn.com/internet-bellen-9/wat-zijn-de-juiste-apn-instellingen-9750, maar het daar genoemde APN type portal.mmm.com inclusief overige instellingen is ook niet de oplossing. Ik geef het op. Ik schakel om naar de andere simkaart als ik mijn apparaten via de hotspot van mijn telefoon wil laten lopen. 

Toch heel hartelijk dank voor het meedenken 👍


Wij hebben daar verder ook geen invloed meer op. Hoe graag ik het ook zou willen, maar ik kan er niet meer van maken. :(

mocht je nog andere vragen krijgen, laat het dan vooral weten. 


Een laatste poging in de trein op weg naar huis en verdomd, het delen van data via de hotspot werkt. Met portalmmm.nl, IPv4, DUN toegevoegd aan het APN-type en Verificatie-type PAP. Ik kan ook weer de VPN - verbinding opzetten op mijn pc. Fotootje gemaakt van de instellingen zodat ik het later kan terughalen indien nodig.

Bart, zonder jouw hulp was ik hier niet uitgekomen. Nogmaals bedankt.

 

 

 

 

 

 

Admin edit: afbeeldingen onder spoiler gezet voor overzichtelijkheid.