Skip to main content

Mijn iPhone 11 pro is vanuit het niets op een soort van ‘fotonegatief’ gegaan. Alles wat wit hoort is zwart en andersom. De kleuren lijken op negatieven van ‘ouderwetse’ foto’s.. emoticons zijn allemaal blauw. 
als je een app sluit dan flitst het scherm. 
alles al geprobeerd, opnieuw opstarten, terug naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw installeren niks werkt. 
toestelschade zegt doodleuk stuur maar op voor reparatie zonder leentoestel maar dan ben je je telefoon 10 dagen kwijt! No way! 
iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

@LonnekeR 

Mijn eerste gedachte is dat “Donkere modus” is ingeschakeld, maar dat zou door terugzetten naar fabrieksinstellingen opgelost moeten zijn.

Kijk voor de zekerheid toch eens in de instellingen en dan Beeldscherm en helderheid.
Staat bij weergave “Licht” of “Donker” ?


Het maakt niet uit in welke stand hij staat 🤷🏻‍♀️ Hoewel in donkere modus de emoticons wel normaal zijn, maar dat is dan ook echt het enige 


Nog wat gevonden, staat aangepaste weergave misschien aan?

Aangepaste weergave in iOS

• Open 'Instellingen'
• Navigeer naar 'Algemeen'
• Kies voor 'Toegankelijkheid'
• Open 'Aangepaste weergave'
• Tik op 'Keer kleuren om'
• Schakel de optie 'Slim omgekeerd' in / uit


Het lijkt mij dat dit 2 verschillende oorzaken kan hebben. Bij de 1e oorzaak heb ik 2 verschillende, mogelijke, oplossingen voor je:

  1. Oorzaak vanuit de software:
  • De instelling ‘keer kleuren om’ is om 1 of andere reden ingeschakeld. En dan bedoel ik specifiek de instelling: ‘Klassiek omgekeerd’. Deze instelling vind je via de instellingen-app —> toegankelijkheid —> weergave en tekstgrootte. Staat deze instelling daar aan? Zet hem dan uit, ben benieuwd of dat dat helpt.
  • Mocht bovenstaande niet helpen, en je hebt je iPhone al teruggezet naar fabrieksinstellingen geef je aan, dan zou je de software van het besturingssysteem van je iPhone kunnen vervangen door een nieuwe, schone, versie vanuit Apple. Dit kun je doen door je iPhone te koppelen met het kabeltje aan een Windows-laptop of desktop of een macOS-laptop of desktop. Vervolgens bij Windows via het programma iTunes, en bij macOS via de Finder, je iPhone ‘herstellen’ zoals dat wordt genoemd.
  1. Oorzaak vanuit de hardware:
  • Mocht het ‘herstellen’ van je iPhone niet helpen. Dan zou het kunnen zijn dat het beeldscherm, of een onderdeel dat het beeldscherm aanstuurt, fysiek defect is. Mij lijkt dat er dan niks anders op zit dan toch je iPhone op te sturen. Heeft iemand in je omgeving misschien een smartphone die je zolang zou mogen lenen en gebruiken?

Ik ben benieuwd of dat ik je hiermee geholpen heb, en vooral of dat het aan de instelling ‘keer kleuren om’ lag.

Ik had bij de uitleg over herstellen van je iPhone website’s willen toevoegen met uitleg, echter het valt mij niet mee om de juiste informatie te vinden op de website van Apple en iCulture. Mocht het nodig zijn, dan hoop ik dat je daar zelf uitkomt, dan wel dat iemand anders je de juiste informatie kan geven.


Super bedankt voor deze tips!! Inderdaad stond kleuren omgekeerd aan🥴 

nooit geweten dat deze optie bestond, ben ook maar een vrouw🙈 

ik heb nu weer normaal beeld gelukkig. 
nogmaals bedankt!


Graag gedaan @LonnekeR .
Kan gebeuren, alleen vreemd dat terugzetten naar fabrieksinstelling het niet had verholpen.


@LonnekeR Wat fijn om te lezen dat het opgelost is!

En je stelt: ‘ben ook maar een vrouw’. Dit heeft naar mijn mening niks te maken met dat je een vrouw bent. Iedereen heeft sterke en wat minder sterke kanten, ongeacht of je een vrouw of een man bent. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je je minder sterke kanten niet kan verbeteren. Zo wist ik eerst niks van iPhones en iPads, maar pluis ik, sinds ik een iPhone en iPad heb, het eerst zoveel mogelijk zelf uit via internet wanneer ik een probleem heb met mijn iPhone of iPad. O ja, ben trouwens een man, maar wat maakt dat nou uit. :wink:
 

@RBxx Je was net wat sneller met reageren, dat vind ik uiteraard niet erg. Ik was rustig bezig een reactie te typen voor LonnekeR, toen jij je reactie plaatste. HAHA! Vervolgens heb ik toch maar mijn reactie geplaatst, vond het een beetje zonde van mijn type-werk. (Ik noem mezelf ook wel een diesel, heb vaak even de tijd nodig. :slight_smile: )

Wat betreft dat het terugzetten naar fabrieksinstellingen niet geholpen had; misschien dat LonnekeR daarna een reservekopie had teruggezet, met daarin de instellingen zoals ze waren voor het terugzetten op fabrieksinstellingen? Hoe het ook zij, het is opgelost!


@LEDje heb je helemaal gelijk in! Ieder zijn ding 🙃 

@RBxx indd reservekopie gemaakt en terug gezet dus dat verklaart alles. 
 

blijft dan alleen toch de vraag.. hoe kan het dat hij opeens vanuit het niets op die stand ging terwijl ik aan het appen ben🧐 

hoe dan ook ik ben weer een blij mens🥳


Weet iemand ook hoe het kan dat deze functie bij te pas en te onpas aan schiet?

Ik weet nu hoe ik het kan simpel kan terugzetten maar ik vind het erg irritant dat hij zonder dat ik bij de instellingen ben geweest dit toch geregeld aan staat?

is er ergens een een bepaalde combinatie waardoor deze geactiveerd wordt?

Ik las ergens dat destijds de functie geactiveerd kon worden door 3x de zijknop in te drukken. Dit heb ik getest, maar dan vershcijnt bij mij de Camera met de optie tot inzoomen en het instellen van de helderheid.

Ik heb een IPhone 11.

thx

Koen


Beste @dekoen ,
 

Ik denk aan 2 mogelijke oorzaken, en daarvoor heb ik 3 bijbehorende oplossingen. Ik hoop dat 1 van de oplossingen helpen voor je. En dan hoop ik vooral de 1e oplossing, want de 2e en 3e zijn een stuk meer werk.

 

  1. Wanneer je driemaal op de zijknop drukt, activeer je denk ik de zogeheten ‘activeringsknop’. Aan deze virtuele knop kun je meerdere verschillende snelle handelingen toevoegen, waaronder kleuren omkeren. Zou je eens bij de instellingen van je iPhone kunnen kijken, bij de instellingen voor de ‘activeringsknop’? Deze instellingen vind je op deze manier: Instellingen —> Toegankelijkheid —> Helemaal onderaan bij toegankelijkheid, bij het kopje ‘Algemeen’ staat ‘activeringsknop’. Staat daar ‘Vraag’? Zo ja, klik dan op het balkje ‘activeringsknop’, en kijk of er vinkjes staan bij ‘Klassiek omgekeerd’ òf ‘Slim omgekeerd’ en haal de vinkjes weg door erop te drukken.
  2. Helpt mijn 1e oplossing niet, dan kan het zijn dat er iets hapert in de software van je iPhone. Daarvoor heb ik de volgende 2 mogelijke oplossingen voor je. Het kan zijn dat ook met deze 2 oplossingen het probleem niet opgelost lijkt. Maar grote kans dat wanneer je daarna de 1e oplossing doet, dat dat dan wel werkt.
  1. Je iPhone terugzetten op fabrieksinstellingen: Daarbij eerst een reservekopie maken van de instellingen en je gegevens in iCloud. Vervolgens je iPhone terugzetten op fabrieksinstellingen. Daarna de reservekopie terugzetten op je iPhone.
  1. Mocht de 1e 2 oplossingen niet helpen, dan heb ik nog een wat ingewikkeldere oplossing voor je. Namelijk het besturingssysteem van je iPhone ‘herstellen’ met het programma ‘iTunes’ op een Windows-computer. Òf bij een Apple MAC-computer, wanneer ik het goed heb via ‘Finder’. Hierbij sluit je je iPhone met de bijbehorende kabel aan op de betreffende PC. Ook hierbij eerst even een reservekopie maken, en na ‘herstellen’ zet je de reservekopie terug op je iPhone. Mocht je geen computer of laptop hebben, dan dien je aan iemand in je omgeving te vragen of je die van diegene daarvoor mag gebruiken. —> Voordeel van deze oplossing is dat je hiermee foutjes eruit haalt die in het besturingssysteem van je iPhone zijn geslopen, dit door updates die niet helemaal goed verwerkt zijn. Ik loop hier zo nu en dan ook tegenaan op mijn iPad en iPhone, en dan helpt dit bijna altijd.

Succes hiermee. Ik hoop dat ik je hiermee goed heb kunnen helpen, en dat het probleem dan opgelost is!


Nog 3 pagina’s met handige informatie van de website van Apple, mocht het nodig zijn:

Fabrieksinstellingen van je iPhone herstellen zonder computer.

 

Fabrieksinstellingen van je iPhone herstellen mèt een Apple-computer.

 

iTunes installeren op een Windows-computer


Hoi @dekoen ,

Aangezien ik nog geen reactie van je heb gezien, ben ik benieuwd of je wat aan mijn aangedragen oplossingen hebt gehad. Zo niet ook prima, misschien dat iemand anders je dan wel kan helpen op dit forum.