Skip to main content

sinds een paar weken ervaar ik het probleem, dat als ik aan het bellen ben, niet kan internetten. Eerder heb ik geen last hiervan gehad en ook niet bij T-Mobile (vorige provider)

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Telefoon al opnieuw opgestart?


is dat echt een vraag? Ja veel te vaak en ook alle instellingen ge reset


KPN stopt op 31 maart 2022 met het 3G-netwerk. Neem je geen actie, dan val je automatisch terug op het 2G-netwerk kan het hiermee te maken hebben?

 


The One plus support 2G/3G en 4G. 


Ja, maar hoe oud is je simkaart?

Wat geeft je telefoon buiten de deur aan? 2G, GSM, H , H+ , LTE of 4G ?


Hoi @Shai_el, het klinkt alsof je toestel dan op 2G zit tijdens het bellen. Mogelijk is dat een instelling die je op je toestel nog aan moet/kan zetten zoals VoLTE

3G stopt. Wat betekent dit voor mij?

Als je van ons een e-mail, brief of sms hebt ontvangen, dan gebruik jij de 3G-verbinding. Jouw toestel valt dan terug op ons 2G-netwerk, tenzij het geschikt is voor 4G. De internetsnelheid van 2G is lager dan je gewend bent. Je kunt met 2G niet bellen en internetten tegelijk. Ook kun je er geen muziek en films mee streamen of navigatie gebruiken. Daarom adviseren we je om over te stappen naar 4G


@Shai_el heb je nog een oplossing kunnen vinden?


Helaas nog geen oplossing gevonden @Thomas . Het is wel raar dat ik plotseling last van heb, terwijl er geen instellingen zijn veranderd


Mogelijk is je simkaart te oud. Met mijn simkaart, uit 2005, had ik ook alleen 3G (H, H+). Dat merk je nauwelijks aangezien de snelheid met 14,4 Mb/s voor veel toepassingen (eigenlijk alle) ruim voldoende is. 

Maar 3G is uit. En met een oude simkaart kiest je toestel buiten de deur dan 2G. Daar kun mee internetten met ca. 250 Kb/s. Maar dat en bellen gaat niet tegelijk.

Loop even een telefoonwinkel binnen en laat je simkaart vernieuwen.

KPN winkel, BCC, Mediamarkt, Optie #1.

Per 1 april (geen grap) is 3G uit. Dus het kan kloppen dat je er '’plotseling'’ last van hebt.


@Shai_el had je je simkaart ook al omgeruild zoals Peter hierboven noemt? Dat kan ook via onze site


@PeterG, @Thomas Ik ga het proberen, maar mijn simkaart is van 2021, Telefoon support 2g/3g/en 4g. Het lijkt idd een grap 😉.


PS, het lijkt dus dat je met 4G ook niet tegelijk kan bellen en internetten dus?


Via 4G kan dat wel, maar dan moet VoLTE dus wel aan staan en werken. Anders schakelt je toestel over op 2G bij het bellen en dan werkt het dus niet.
Bij een simkaart uit 2021 denk ik dat het hem daar inderdaad niet in zit.

Als VoLTE ook netjes aan staat zou ik niet precies weten waar het m in zit. Kun je hiermee eens langs een winkel?


Volte staat netjes aan, met T-Mobile had ik geen issue hiermee en kon je ook zien wat de simkaart precies doet. Heeft eerlijk gezegd niets met mijn telefoon te maken (dus hoef niet naar de winkel ;-)). Op een andere forum lees ik dit:

 

"ik heb begrepen dat een deel van de VoLTE instellingen vooraf in de software wordt opgenomen door de leverancier, deze is niet zichtbaar en niet toegankelijk voor de gebruiker. Dus op het moment dat een toestel niet VoLTE geschikt is voor het KPN netwerk, dan is het toestel niet voorzien van de juiste VoLTE instellingen door de leverancier. Op het moment dat een toestel door KPN wordt geleverd, is deze getest door KPN alvorens deze wordt vrijgegeven.

 

Oftewel: alleen als een toestel door KPN geleverd is, weten we zeker dat de software geschikt is voor VoLTE.  Dus dat is helaas niet het antwoord waar ik op had gehoopt"

https://forum.simyo.nl/internet-4g-62/kan-ik-volte-bellen-aanzetten-op-mijn-oneplus-6t-43811

 

@Thomas zie link forum, heeft echt met KPN te maken ga ik van uit, want met een T-Mobile heb ik geen last gehad. 


Oftewel: alleen als een toestel door KPN geleverd is, weten we zeker dat de software geschikt is voor VoLTE.  Dus dat is helaas niet het antwoord waar ik op had gehoopt"

Die hoef je dan niet per sé bij kpn te kopen. Een geschikt model kun je ook in een andere winkel kopen.

heeft echt met KPN te maken ga ik van uit

KPN biedt VoLTE (en VoWifi) aan. Voor alle fabrikanten zijn de specificaties beschikbaar. Het is aan hen dit aan  hun software (dat gaat vaak per model) toe te voegen. Kennelijk heeft het merk The One (tot dit topic nog nooit van vernomen overigens) het voor het model Plus nog niet beschikbaar gemaakt. Het zal ook alleen in toestellen komen die ze voor Nederland verkopen natuurlijk.

Overigens komt je merk/type telefoon ook niet voor in de lijst '’geschikt voor bellen via wifi'’ bij kpn.

Tot het uitschakelen van 3G had je er geen last van; je belde via 3G en dan is internet met 14 Mb/s ook beschikbaar. Nu  gaat bellen via 2G en dan is tegelijk internetten en bellen niet mogelijk. Tenzij je thuis bent en wifi hebt neem ik aan.


Oneplus 6T, sorry van de typo.

 


Oneplus 6T

Ah, okee, @Shai_el .

Die verkoopt kpn niet zelf en kan dus niet garanderen dat dat op kpn werkt met 4G bellen (VoLTE).

En terwijl je reageerde heb ik bovenstaand ook nog dit toegevoegd. Dat blijft met OnePlus ook overeind.

“ Overigens komt je merk/type telefoon ook niet voor in de lijst '’geschikt voor bellen via wifi'’ bij kpn. “

OnePlus houdt Volte en vowifi helaas '’algemeen'’ en dus moet je per provider maar afwachten of het werkt.


Dank voor het oplossen van de Typo. Ik dacht dat een provider kiezen simpel was, maar helaas is dat niet zo 🙂. Mijn issue dus, heel erg dank voor je support. Ik zal het anders moeten oplossen.

 


@Shai_el . Ben nog even verder gaan Googlen.

OnePlus is 100 % Chinees. Komt er bij mij dus niet in.

Ik vrees dat het nog wel even duurt vooralleer ze hun toestellen aangepast hebben op ook kpn. Het speelt, zoals je aan de datum van het gelinkte topic kunt zien, al een tijd.


Hahah, I know (100% chinees), is een zeer bewuste keuze! maar ik begrijp je. Het kan zomaar backdoors bevatten of als afluister middel gebruikt worden ;-)

 

 


Ik kan nog wel even checken of VoLTE bij jouw abonnement wel ingeschakeld staat @Shai_el. (Als het goed is wel, maar je weet maar nooit)
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


@Thomas ik heb mijn klantnummer toegevoegd. Hopelijk is dit genoeg en dank voor het checken.


yes, bedankt voor je gegevens! Ik heb meteen even gekeken en zie VoLTE verder wel goed staan. Ik vermoed dat het hem dan inderdaad iets is in de combinatie zoals PeterG al noemde. 😞 ik hoop dat jouw toestel snel ondersteund wordt.


Het kan zomaar backdoors bevatten of als afluister middel gebruikt worden ;-)

Dat is helemaal niet waar ik op doel. Maar hoe dat land geleid wordt. Zelfs Covid wordt misbruikt.
Bovendien is het technisch dus '’nogal algemeen'’, waardoor je dus tegen problemen oploopt zoals waarvoor je het topic hebt gestart.

Ik verwacht geen aanpassing bij OnePlus op korte termijn. Aangezien dat probleem dus al zeker 2 à 3 jaar loopt. Sinds er VoLTE is.

Kennelijk heeft T-mobile (die itt kpn internationaal opereren) veel '’algemenere'’ VoLTE specificaties.


Helaas er zelf ook last van op mijn Samsung Tab S6, bel er een hoop mee en tijdens het bellen geen data wat erg lastig is voor me werk. Me iPhone 11 en en Samsung S20 hebben er dan weer geen last van... Volgens mij als je toestel het niet goed ondersteund is er weinig aan te doen. Heb op me Tablet ook geen instelling om bellen met VoLTE aan te zetten.