Skip to main content

Ik heb een Iphone XS toestel via KPN. Deze had ik met een KPN abo + verzekering. Het toestel is een keer stuk gegaan en ik heb een direct een nieuwe ontvangen, echt top service die verzekering. Echter blijkt nu achteraf dat het toestel dat ik heb gekregen uit de verzekering een simlock heeft. Daar kom ik dus net pas achter, niet tijdens de levering want toen ging er nog een KPN sim in. 

Meerdere keren met KPN gebeld. Die zegt niets te kunnen omdat er geen toestellen met simlock geleverd worden (hoewel ik er dus wel 1 in mijn hand heb op dit moment). KPN heeft mij doorverwezen naar Apple, maar Apple wijst mij terug naar KPN. KPN heeft mij doorverwezen  naar de KPN shop, ik ben daar geweest en die zegt ook niets te kunnen en verwijst mij terug.

 

Zojuist nogmaals gebeld, maar ben behoorlijk teleurgesteld dat KPN mij niet kan en/of wilt helpen. Naar mijn mening is KPN hier verantwoordelijk voor. 

 

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Kunt u een foto of schermafdruk plaatsen waaruit die sim-lock blijkt?


Dat kan, ik weet niet of het uit maakt maar ik heb bepaalde nummer even verborgen gemaakt.

 

Het imei nummer heb ik ook op imei.net gechecked en die zegt ook locked.

 

 


Nog een toevoeging:

 

 


En hier het screenshot van imei.net

 

 


Simlock is er al meer dan 15 jaar niet meer. En was er bij kpn alleen bij toestel in prepaid pakket. Heel raar dit.

Al naar een fysieke Apple Store geweest?


Het toestel had oorspronkelijk (vermoed ik) geen simlock, het probleem ligt bij de verzekering denk ik. Maar ik heb geen idee wie dat is, alles verliep via KPN.

 

Er is toch maar 1 fysieke Apple store en dat is in Amsterdam toch? Ik woon niet echt in de buurt :)

 

De Apple website geeft verder aan dat je contact moet opnemen met de provider. 


Er zijn er wel meer. Echter wel maar 3:  Haarlem centrum, Amsterdam en den haag.

Euh, wil je er nu een andere provider in stoppen?

"Daar kom ik dus net pas achter, niet tijdens de levering want toen ging er nog een KPN sim in."


Ik heb de telefoon verkocht aan een collega 2 jaar geleden en heb zelf nu een iphone 12 pro (zonder simlock :P). Hij had toen nog KPN maar wilt nu overstappen naar een andere provider. Dat gaat nu niet en nu komt hij bij mij :)

 

Ik zal de Apple store bellen. Maar ongeacht of zij het kunnen fixen, dit is toch gewoon verantwoordelijkheid van KPN lijkt mij?


Geen idee. Helaas kan kpn ook niet unlocken. Die service is in 2020 gestopt. Officieel worden telefoons sinds 2005 ook niet meer met simlock verkocht. Smartphones al helemaal niet. Het is dus wel vreemd. 

Enige hoop nu nog de Apple Store. 


En toch heb ik van KPN een toestel met een simlock :)


Ja, dat is wel vreemd. 

Overigens niet kpn zelf.


Ja, heel vreemd. 


@alexvo hier op forum een gelijke ervaring zie deze link. Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kan. 


Echt heel vreemd. 

Toen de iPhone Xs uitkwam, september 2018, was simlock allang afgeschaft. 


Zoals de topic starter vermoed dat vanuit de verzekeraar dit er op gezet is. Net zoals in mijn vorige post welke een link zit naar een eerder geval. Ook verzekeringswerk. 


Ik vermoed ook dat het probleem bij de verzekering ligt; maar die is door KPN geregeld. Ik weet niet wie dat zijn. Ik vind het behoorlijk klantonvriendelijk dat KPN het niet uit zichzelf oppakt en het afsluit met we kunnen niets doen. 

Ik ben zo’n 15 jaar trouwe klant met altijd het duurde abo. Ik voel me niet geholpen door KPN en ik overweeg, nu mijn contract eindigt, ook over te stappen naar een andere provider. 
 

ik ga nog een poging doen het juridisch af te dwingen via mijn rechtsbijstandverzekering. Jammer dat het zo moet.


 

ik ga nog een poging doen het juridisch af te dwingen via mijn rechtsbijstandverzekering. Jammer dat het zo moet.

Als je dit tegen KPN wilt opzetten om de lock te verwijderen, geef ik je toch een zeer kleine kans. KPN ondersteunt geen simlock meer, en dat maken ze ook hard duidelijk.

En wat is de moeite om naar een Apple store te gaan? Als ik jouw was had ik dat vandaag gewoon gedaan. 

En heb je ook al gedacht om KPN te bellen omdat je 'een onbruikbaar toestel' hebt gekregen? Of ging het je alleen maar om de lock?


Apple verwijst mij naar KPN.

 

ik zal de store in Amsterdam nog eens bellen. Maar de moeite; ik woon er niet echt in de buurt.


En als je KPN belt omdat je een 'onbruikbaar toestel' hebt, zonder het verhaal aan te snijden over het verwijderen van een sim-lock? Dan zou je toch verwachten dat ze een nieuwe moeten leveren?


Ik heb aangegeven dat het toestel onbruikbaar is. Maar de garantie is verlopen zeggen ze dan. 


Ze zijn gewoon verplicht om een nieuwe te leveren. Dit kan je wmb beschouwen als een DOA levering. 


Ze zijn gewoon verplicht om een nieuwe te leveren. Dit kan je wmb beschouwen als een DOA levering. 

Dat kan alleen direct na levering en niet jaren erna…


Heb je al gekeken of je contact kan leggen met de verzekering?


Ze zijn gewoon verplicht om een nieuwe te leveren. Dit kan je wmb beschouwen als een DOA levering. 

Dat kan alleen direct na levering en niet jaren erna…

Dit betwijfel ik sterk. Wat nu als het vervangende apparaat helemaal niet had gefunctioneerd door een defect? "Los het zelf maar op?"

Ook DOA's zouden in dit geval moeten gelden. 

En die verzekering is vanuit KPN geregeld. Dus KPN moet het lekker regelen met hun verzekering, en een nieuwe sturen waarbij de ander teruggestuurd wordt.


Volgens mij is er ook in de wet vastgelegd dat je een bepaalde tijd mag verwachten voor het gebruik wat veel meer is dan 2 jaar. Een simlock is verboden en daarmee is het product nu onbruikbaar. Ik heb zo’n vermoeden dat KPN gewoon een nieuw toestel moet leveren.

 

De verzekering ging via KPN en ik heb begrepen dat ze nu met een andere partij werken. Ik snap niet dat KPN het niet gewoon oppakt.  


 

De verzekering ging via KPN en ik heb begrepen dat ze nu met een andere partij werken. Ik snap niet dat KPN het niet gewoon oppakt.  

Niet persoonlijk bedoeld, maar dat is omdat je de simlock mallemolen in duikt. KPN doet daar niks meer mee. Als je het ombuigt naar een 'onbruikbaar toestel' geef ik je meer kans.