Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik kwam zojuist via Google op dit topic en het beantwoordt al veel van de vragen die ik had, dank. Nu vroeg ik me af: hoe kan het dat je soms op het scherm van je smartphone, bij een inkomende oproep vanaf vaste lijn, de verkeerde plaatsnaam staat? 

Voorbeeld: ik woon in Ede, netnummer 0318. Vaak staat op mijn scherm bij een inkomende oproep van een Edenaar ‘Veenendaal’. Nu valt Veenendaal ook onder netnummer 0318, maar ik vroeg me af hoe precies de getoonde plaatsnaam wordt bepaald. Weet iemand dat?

 

Alvast hartelijk dank!

Wordt vaak (meestal) op IP bepaald. En dat is bepaalt niet erg nauwkeurig.

Volgens mijn IP woon ik in Amsterdam. Nou, dat is toch echt nog wel half uur rijden met een auto hiervandaan. Zit veel dichter bij de kust.

Dus als de wifi thuis wordt gebruikt door jou en/of de ander dan is het het dichtstbijzijnde internetknooppunt maar niet per se de exacte woonplaats.


Veel mobiele telefoons hebben een lijst van netnummers en bijbehorende plaatsnamen om zo de plaats te kunnen tonen.

Maar ja, welke van de plaatsnamen met hetzelfde netnummer neem je dan.

Als ik een telefoontje uit Ridderkerk krijg dan staat er Barneveld en bij een telefoontje uit Houten zie ik toch echt Utrecht staan.

Pas als elke plaats, zoals heel vroeger, een eigen netnummer zou hebben zou dit goed kunnen werken. Ze hebben vele jaren terug echter de netnummergebieden vergroot zodat je bij verhuizingen vaker je eigen telefoonnummer kon behouden.


Hoi @hannekelalala, welkom hier. 

Volgens mij hebben de heren jouw vraag al beantwoord. Mocht je nog verdere vragen krijgen, horen wij dat graag.