Skip to main content

In het nieuws gaat het bericht rond over valse berichten met een link in het kader van bezorging pakketjes op telefoons met Android besturing. Door een samenloop van omstandigheden heb ik op de link geklikt maar GEEN gegevens gedeeld en de link ook direct weer gesloten en het sms-bericht gesloten en verwijderd.

Ik heb geen telefoon met Android maar een Iphone. Contact met de bank geeft aan (dat had ik al gedaan bankierapp verwijderen) en vervolgens telefoon professioneel laten opschonen door KPN (daar heb ik mijn abonnement). De bank zegt terugzetten naar fabrieksinstellingen is niet voldoende. Ik hoor graag wat nu te doen.

 

 

Hallo @Dille ,

Jij hebt jouw IPhone al volledig teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dan is jouw telefoon schoon. 
Wat je nog zou kunnen doen is om het telefoonnummer wat jou een bericht heeft gestuurd, te blokkeren via jouw menu. 
 

Je zou ook nog KPN Veilig kunnen installeren, maar op een IPhone is dat niet persé nodig. 
 

En let de komende weken goed op wat betreft binnenkomende telefoontjes of berichtjes. 
 


Beste Noordzee,

Je zegt dus dat meer dan terugzetten naar fabrieksinstellingen niet nodig is ondanks dat de bank dat wel beweert. Ik heb het nummer van die sms niet meer want dat bericht heb ik verwijderd.


Jouw IPhone is nu weer standaard. ( Ik neem aan dat je de instelling “Herstel alle instellingen “ hebt uitgevoerd….) 

Dus dan kan er toch niets meer misgaan? 


Hoi @Dille, welkom op het forum. Wat Noordzee zegt klopt helemaal, jouw telefoon is nu weer helemaal vers. 

Daarnaast hebben die valse sms'jes over pakketten (vooralsnog) ook alleen effect op Android telefoons, die malware kan zich niet installeren op een iPhone. Het inkomende verkeer in de gaten houden kan nooit kwaad, klik geen links aan van afzenders die je niet vertrouwt en als er overduidelijke typefouten in staan. Ik heb zelf (ook op een iPhone) ook een aantal van zulke berichten gekregen, de typefouten vallen op.

We hebben hier ook een algemeen topic over gemaakt, met alle informatie over deze malware: Flubot malware op Android toestellen.


Beste Jasper,

Ook jij dank voor je reactie. Volgens de bank was het allemaal niet voldoende maar ik vertrouw op jullie en las ook in de app van RTL nieuws dat de malware zich (nog) niet op Iphone kan installeren.

Â