Skip to main content
Vraag

Mijn nieuwe iPhone 17 heeft geen CE Markering aan de rechter zijkant

• March 20, 2026
  • 8 reacties
  • 82 keer bekeken

Deze week heb ik een nieuw mobiel abonnement bij KPN gekocht. De nieuwe iPhone 17 heeft echter geen CE markering aan de rechter zijkant. Om hem later weer te kunnen verkopen is dit een vereiste heb ik nu ontdekt (omdat mijn vorige telefoon ook geen CE markering had).

CE: Conformité Européenne. Het is een wettelijk verplichte markering voor producten die onder CE markering is een wettelijk verplichte aanduiding voor producten die onder specifieke Europese richtlijnen en verordeningen vallen. Voor mobiele telefoons is dat verplicht in EU. Dus ook in NL.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 20, 2026

Beste ​@TeamlidFred staat het ook niet op de verpakking of in de handleiding?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

De CE-markering staat bijna onzichtbaar onder het SIM-slot, je moet tegen het licht houden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 20, 2026

Beste ​@TeamlidFred staat het ook niet op de verpakking of in de handleiding?

Ha Jan, 

Apparaten die op de Europese markt worden verkocht, moeten naast het certificaat dat in de instellingen van het apparaat te zien is, ook een fysieke markering op de behuizing hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 20, 2026

De CE-markering staat bijna onzichtbaar onder het SIM-slot, je moet tegen het licht houden.

Hi TDN,

Niet op het toestel dat ik nu in mijn hand heb en ook niet op het toestel dat ik aan refurbished heb aangeboden. Ze kunnen het toestel niet accepteren omdat dit CE markering er echt niet op staat…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

Niet op het toestel dat ik nu in mijn hand heb en ook niet op het toestel dat ik aan refurbished heb aangeboden.

OK, als het niet op jouw toestel staat, dan is echt fout. Maar hier is de plek om CE markering te zoeken

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 20, 2026

Niet op het toestel dat ik nu in mijn hand heb en ook niet op het toestel dat ik aan refurbished heb aangeboden.

OK, als het niet op jouw toestel staat, dan is echt fout. Maar hier is de plek om CE markering te zoeken

Ja, ik weet het. Dat is inderdaad de plek. Ik heb het gezien op de telefoons van mijn dochter en ook van haar man. Zelf heb ik het dus niet op de nieuwe iPhone 17 die ik bij KPN heb besteld…

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 26, 2026

Op/in de iPhone zelf tenminste wb de iPhone16

• Settings
  • General
  • Legal & Regulatory
  • “Regulatory Certification”
  • Daar staat CE onder “Europe”

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

Op/in de iPhone zelf tenminste wb de iPhone16

• Settings
  • General
  • Legal & Regulatory
  • “Regulatory Certification”
  • Daar staat CE onder “Europe”

Hoi Fred, klopt hoor: in de software is de markering vermeld. Maar er blijkt een wettelijke verplichting om de markering in/op/aan de hardware op te nemen.

Sommige bedrijven die oudere toestellen opkopen eisen die marketing: “Zonder CE markering is het inderdaad zo dat we die niet inkopen.

Dat heeft ermee te maken dat bij doorverkoop onze kopers ook verwachten dat het toestel een CE-keur heeft.“