Skip to main content

Vorige week Woensdag was de laatste Unpacked van Samsung waar de nieuwe foldables zijn aangekondigd namelijk de nieuwe Flip en de Fold.

Aan de ene kant zijn het super innovatieve toestellen maar aan de andere kant vind ik ze, met alle respect vrij simpeltjes gezien het gebrek aan concurrentie. De camera prestaties van de toestellen blijven achter in vergelijking met de S-Series (Die overigens geweldig zijn!). Dit stelt dan ook de vraag, waarom zou iemand nou juist voor een Fold gaan?

Het antwoord is simpel: Formfactor.

De Z-Fold kan je zowel als een mini-tablet en telefoon gebruiken en past ook gewoon goed in je broekzak en de S-Pen maakt de Z-Fold de meest bruikbare foldable tablet op de markt.  

De Z-Flip daarentegen is gewoon een stuk handbaarder dan een groot toestel, geweldig als je niet al te grote zakken hebt.

Waar ik mij zorgen om maak is de krasbestendigheid van het scherm. Het is inmiddels een stuk beter dan de eerste generaties maar vouwbaar blijft wel een beetje risky naar mijn mening – Maar dat is een tradeoff die je kiest als je gaat voor een foldable.

Ik zal zelf niet snel voor een foldable gaan gezien ik een goede camera en een perfect scherm belangrijker vind dan de formfactor. Daarnaast ben ik een kluns en zal een delicaat scherm mij waarschijnlijk niet overleven.

Dit haalt niet weg dat dit de beste foldables zijn die op de markt te vinden zijn en voor degene die de functionaliteit nodig hebben die alleen een foldable kan bieden zijn de nieuwe toestellen een uitkomst.

Ik loop al bijna 2 jaar rond met een Samsung Galaxy Fold 3. Mijn bevindingen:

Soort gebruiker
Om te beginnen is het misschien handig om te laten weten hoe ik mijn telefoon gebruik. Omdat dit iets is dat heel erg gaat bepalen of je er wat aan gaat hebben. Ik maak veel foto's. Maar ik hecht weinig waarde aan de hoogste kwaliteit camera. Ik heb het meer over leuke foto's uit de dierentuin die daarna naar familie worden gestuurd in de app. Ik speel geen games op mijn telefoon. Ik gebruik hem voornamelijk voor browsen, videocontent kijken, georganiseerd blijven en appen.

Kwetsbaarheid
Over het algemeen zou ik zeggen dat het reuze meevalt. Het binnenste scherm is bij mij nog puntgaaf. Wel moet ik zeggen dat ik tot op de dag vandaag voorzichtig ben. Dat betekent in mijn geval dat ik niet met mijn nagels op het scherm ben geweest. Dat ik geen S-pen gebruikt heb. En ik zorg dat ik even mijn broekzak uitschud om te voorkomen dat daar een verdwaald steentje in zit. 
Wel heb ik na nog geen 2 maanden last gehad van een dode pixel. Ik had de telefoon tijdens het fietsen in mijn broekzak. Na het fietsen bleek dat over de lichtsensor van de camera een dode pixel zat. Ik heb daarop Samsung service gebeld. Die hebben het toestel de volgende werkdag opgehaald. Hebben het toestel binnen 2 dagen gerepareerd en daarna bij me aan de deur gebracht. Alles kosteloos. Op de reparatiebon stond opvallend dat ze de batterij vervangen hebben. Dus wel iets opvallends. Maar ook super goed opgelost. Ik denk niet dat dit gelijk aangeeft dat het toestel over het algemeen kwetsbaar is. Ik denk meer dat ik in dit geval gewoon even pech heb gehad. 

Gebruiksgemak
Het toestel is wat mij betreft super in gebruik. Het voorste scherm is in principe groot genoeg om alles mee te kunnen doen. Dus je hoeft niet voor iedere handeling het toestel open te klappen. Handig als je even snel een appje wilt beantwoorden bijvoorbeeld. Het binnenste scherm is na openklappen groot genoeg om op te multitasken. Dus met mensen appen terwijl je YouTube kijkt werkt fantastisch. Je kan met de sidebar je apps combineren zodat je met 1 toets de 2 apps opent die je wilt gebruiken. En ik heb het idee dat Samsung werk heeft gemaakt van makkelijk maken van handelingen. Verder reageert het scherm erg goed en is lekker helder.

Nadelen
Voor hoe ik de telefoon gebruik heeft deze weinig nadelen. Hij was, zelfs in de aanbieding, wat duur. Ik heb voor mijn telefoon destijds €1200,00 betaald. Ook de batterij is wat aan de magere kant. Bij vol gebruik en hoge helderheid gaat de batterij rond de 6 of 7 uur mee. Wel heb ik de beschermstand aan. Daarmee laadt deze niet verder op dan 85%. Dit zorgt voor veel minder warmte en druk op de batterij tijdens het opladen. En moet de batterij op langere termijn beter houden. Die missende 15% zou voor een ander weer anderhalf uur extra gebruik zijn. Als laatste is het zo dat de telefoon nog steeds niet tegen stof en zand kan. Met andere woorden, bij een dagje strand of op een festival neem ik mijn reserve telefoon mee. 

Al met al
Al met al zou ik zeggen, als je kiest voor een Flip of Fold, kies deze dan om de eigenschappen die een “gewone” telefoon niet heeft. Het multitasken, het extra grote scherm. Of juist de kleinere vormfactor van de flip, mits gevouwen. Ik ben zelf blij dat ik toch de stap gezet heb. Het voelt nu meer dan met mijn vorige telefoon alsof ik echt alles op 1 plek heb. En de tablet waarop ik ooit Netflix keek ligt al een jaar in de kast. 

 


Fijn om te horen dat je de Fold die geweldig vindt! Het is ook een mooi toestel :-) 

Ik moet eerlijk bekennen dat de fold echt niks voor mij is, voor je het weet heb ik wat verdwaald zand/steentjes in mijn broekzak en ben ik de sjaak. Het is wel goed dat Samsung er een tikkie extra achter staat met een geweldige garantie dekking (Scherm issues worden over het algemeen vrij goed behandeld, juist gezien dit het verwachte puinpunt is). 

Fun fact: Samsung vervangt altijd de accu wanneer het scherm wordt vervangen. Dat mag trouwens ook wel voor de prijs de ze voor de schermen vragen als het buiten de garantie is :-) 

Â