Skip to main content

Goedemorgen, afgelopen weekend ben ik over gegaan van mijn Samsung S10e naar een S22. Ik kan alleen beller-id en spambeveiliging niet meer aanzetten bij mijn instellingen. De optie blijft grijs en niet aan te klikken.

Op mijn S10e werkte het prima maar nu dus niet te gebruiken. Via Samsung membersupport alvast alles geprobeerd wat ze konden bedenken. Kompleet verse installatie nogmaals gedaan om smart switch fouten uit te sluiten, geen verschil helaas. Netwerk instellingen resetten geen verschil. Werk met Android 13 december patch van Samsung dus helemaal bij de tijd.

Samsung verwijst me nu naar KPN of daar niet iets verkeerd staat ingesteld. Ik heb nog een telfort simkaart wellicht zijn die settings niet meer juist voor in de nieuwe telefoon?

Mijn 2e kpn simkaart van mijn defensie toestel heeft het zelfde probleem in de S22 maar doet het in de S10e van Defensie ook prima met beller-id.

Hopelijk kunt u mij helpen deze hele fijne service weer werkend te krijgen op mijn S22.

Groet Marc

@Marc Van Elzelingen-Zanen heb je op de Samsung site nog gekeken. Site Samsung
Het kan ook nog liggen aan je carrier settings  

 


Dit heb ik inderdaad al talloze keren geprobeerd maar doet echt helemaal niets.

Wat zou ik bij 'carrier settings' zelf kunnen controleren of is dat puur aan KPN om te doen?


@Marc Van Elzelingen-Zanen heb je misschien je S22 in het buitenland gekocht? het 
 

Wanneer je googled op “caller id spam protection samsung cannot enable” kom je veel meer gevallen tegen van mensen die dit ervaren. Een duidelijke oplossing kom ik nog niet tegen. 


@Marc Van Elzelingen-Zanen heb je misschien je S22 in het buitenland gekocht? het 
 

Wanneer je googled op “caller id spam protection samsung cannot enable” kom je veel meer gevallen tegen van mensen die dit ervaren. Een duidelijke oplossing kom ik nog niet tegen. 

Nope bij Coolblue gekocht, telefoon is Nederlands dit al bevestigd door Samsung medewerker. Ik hoop dat er snel iemand van KPN reageert anders gaan we ze vrijdag maar bellen als ik weer thuis ben.


Vandaag bij de kpn winkel geweest en een nieuwe Simkaart gehaald. Dat heeft helaas ook niets geholpen voor de instelling beller-id en spambeveiliging. De optie blijft uitgegrijsd.

Daarna in Haarlem bij Fixxer ofzo geweest een officieel samsung service/reparatie punt maar ook daar zijn we niet wijzer geworden helaas.

Wel nemen ze de vraag mee terug richting samsung engineering. Ze verwachten dat het probleem toch in de provider, kpn dus, software ligt. Net als voorheen dat VOIP(wifi) bellen met niet alle toestellen en providers gepaard ging.

Gr. Marc


Mijn 2e kpn simkaart van mijn defensie toestel heeft het zelfde probleem in de S22 maar doet het in de S10e van Defensie ook prima met beller-id.

Hopelijk kunt u mij helpen deze hele fijne service weer werkend te krijgen op mijn S22.

Het lijkt toestel specifiek, @Marc Van Elzelingen-Zanen .  

Hebben we het over het nummer dat eindigt op 014?


Mijn 2e kpn simkaart van mijn defensie toestel heeft het zelfde probleem in de S22 maar doet het in de S10e van Defensie ook prima met beller-id.

Hopelijk kunt u mij helpen deze hele fijne service weer werkend te krijgen op mijn S22.

Het lijkt toestel specifiek, @Marc Van Elzelingen-Zanen .  

Hebben we het over het nummer dat eindigt op 014?

Dat klopt helemaal Erwin.


Het vreemde is dat wanneer ik op advies van andere Samsungcommunity gebruikers de app Google Telefoon installeer en instel als standaard app voor bellen dat het dan wel aan staat in die app. 

Nu werkt google natuurlijk met een andere (eigen??) service dan samsung die met Hiya samenwerkt. 

Ik zou alleen liever met de stock app van samsung telefoon werken aangezien ik niet zo ben van extra apps installeren op zulke 'kritieke' functies in het kader van privacy etcetera.

 

Bij Samsung blijft men aangeven dat het met mijn KPN "carrier settings" te maken moet hebben aangezien andere providers en klanten geen probleem bekend hebben gesteld.

Wellicht helpt deze aanvulling voor de KPN helpdesk om te bezien of er ergens in hun mogelijke instellingen iets niet samenwerkt met de service beller-id en spambeveiliging  van Samsung (Hiya).

Groet Marc


Ik heb met handen en voeten een ticket kunnen maken voor onze netwerkdienst.

Zijn gaan jou hierover bellen voor nader onderzoek.  (mits ze het ticket niet sluiten omdat het bij voorbaat geen KPN issue is, dat kan ik zelf niet beoordelen).

Als jij eind volgende week nog niks gehoord hebt, geef je mij dan hier even een seintje?


@Erwin_ ik wacht het belletje af en koppel hier terug wat men kan vertellen.


Vandaag contact gehad met KPN klantenservice, helaas geen oplossing maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Dit probleem moet echt bij Samsung zitten. Nog getest of terugschakelen naar 4G nog verschil maakte maar helaas. Nu binnenkort naar Samsung store in Breda is kijken of ik daar mijn Simkaart in een andere S22 kan testen als het dan werkt dan is het toestel probleem en ga ik voor garantie en anders is het een samsung UI probleem met wellicht Android 13 op de S22.


Ik weet niet of dit de oplossing is maar op de s9 en s10 moet je een bepaalde app downloaden Hiya...

 


Ik weet niet of dit de oplossing is maar op de s9 en s10 moet je een bepaalde app downloaden Hiya...

 

Deze app is geïntegreerd in de Samsung software en hoef je niet los te downloaden. Ik kan echter het hele ding niet openen om de voorwaarden te accepteren van Hiya.


Vandaag bij Samsung servicecenter Breda geweest. Na compleet nieuwe firmware flash nog altijd het probleem aanwezig. In hun toestel werkte het wel en de engineer vond mijn toestel erg warm tijdens normaal gebruik. Hij gaf aan nu anderhalf uur geen oplossing te hebben en gaf het advies om voor garantie bij coolblue een nieuw toestel te halen. 

Zo gezegd zo gedaan, op naar Tilburg Coolblue. Die vonden het een apart verhaal, gingen wat websurfen kwamen daar mijn berichten hier en op kan forum tegen en wisten het verder ook niet. De uitleg van Samsung engineering was nog niet voldoende voor een ruil. 
Aangedrongen op mijn simkaart in de demo S22 te steken om te laten zien of het dan wel aangaat. 
En ja hoor het werkt gelijk, daarna kreeg ik binnen een paar tellen een nieuw toestel door de 30 dagen niet goed regeling ging dat met creditfactuur en nieuwe factuur super. Direct daar samen uitgetest en jah hoor het werkt out of the box. 

Net met angstzweet op m'n rug geupgrade naar Android 13 met de laatste updates en gelukkig het werkt nog steeds. 

Het was dus echt een hardware issue op die S22. 

Klein geluk bij een ongeluk is nu dat ik nu door de nieuwe telefoon en nieuwe factuur gebruik kan maken van de cashback actie van Samsung om 100 euro korting te krijgen. Die net ingeschoten nu hopen dat ie approved wordt. 

Groet Marc