Skip to main content

Nadat ik mijn Samsung S7 had teruggezet naar fabrieksinstellingen en weer opnieuw aan de praat had, ontdekte ik dat ik bij emails, sms-jes en whats-apps geen Nederlands meer kan gebruiken/toevoegen op het toetsenbord, uitsluitend Engels en Duits.  Bij de basisinstelling van de telefoon staat taal wel op Nederlands.   Het toestel komt uit Duitsland (re-buy) mar heeft tot afgelopen dinsdag (toen gehackt) normaal gefunctioneerd.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? 

Alvast bedankt voor het meedenken…..

Op het tandwiel tikken...

En dan kiezen voor Talen en typen?

 


Of installeer gboard van Google.


Beste Nick83, en HGD

 

Dank voor jullie antwoord, maar dit is helaas niet de oplossing. Ik had al geschreven dat de basisinstelling op Nederlands staat, maar bij gebruik van het toetsenbord staat op de spatiebalk: Engels.

Bij alle pogingen om aldaar, via instellingen, de taal te wijzigen krijg ik alleen de opties Engels en Duits, dus: geen keuzemogelijkheid voor Nederlands. 


Een medewerker van KPN geeft aan dat bijvoorbeeld Whatsapp de telefooninstelling volgt qua taal, maar dat is bij mij dus niet het geval. Dat is ook de reden dat ik dit voorleg. 


U zegt dat u hem "gehackt" heeft. Wat houd dat in? Heeft u er andere firmware op gezet?


Beste Nick83, en HGD

 

Dank voor jullie antwoord, maar dit is helaas niet de oplossing. Ik had al geschreven dat de basisinstelling op Nederlands staat, maar bij gebruik van het toetsenbord staat op de spatiebalk: Engels.

Bij alle pogingen om aldaar, via instellingen, de taal te wijzigen krijg ik alleen de opties Engels en Duits, dus: geen keuzemogelijkheid voor Nederlands. 

Je moet die taal bij de instellingen van de telefoon ook toevoegen. Dan kun je de overige talen verwijderen.


Is het inmiddels gelukt om de taal te wijzigen @JolRem


Ha Lisa,

 

Nee, nog geen oplossing. Ik denk dat ik maar naar een winkel van KPN ga…..


Ha Lisa,

 

Nee, nog geen oplossing. Ik denk dat ik maar naar een winkel van KPN ga…..

Ok denk niet dat ze je daar gaan helpen met een toestel wat je zelf elders gekocht hebt.


Beste Nick83, en HGD

 

Dank voor jullie antwoord, maar dit is helaas niet de oplossing. Ik had al geschreven dat de basisinstelling op Nederlands staat, maar bij gebruik van het toetsenbord staat op de spatiebalk: Engels.

Bij alle pogingen om aldaar, via instellingen, de taal te wijzigen krijg ik alleen de opties Engels en Duits, dus: geen keuzemogelijkheid voor Nederlands. 

Ik vermoed dat je nog een taalpakket moet installeren ofzo.


Hallo @JolRem 

 

Misschien heb je wat aan deze helppagina van Samsung, daar staat in hoe je de invoertalen kan selecteren voor het toetsenbord, zie deze link: https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/hoe-werkt-mijn-toetsenbord-swype-en-andere-toetsenbord-apps/


Dankjewel voor de tip. Heb het bekeken, maar geeft geen oplossing voor dit probleem. 
 


Dus als je veegt over de spatiebalk van het toetsenbord om de taal te wisselen kom je niet een keer Nederlands tegen?


Nee, alleen bij de telefooninstelling. Dan heb ik de keuze uit alle talen van de wereld. Stap ik over naar mail of w.a. dan geeft het toetsenbord automatisch op de spatiebalk Engels aan en ga ik daarvandaan naar instellingen dan krijg ik uitsluitend de keuze uit Engels en Duits. 


Voor de hack had ik hier geen last van…..
Op advies van KPN dus teruggegaan naar de fabrieksinstellingen. Daarna e.e.a. weer opgestart en nu dus dit probleem.  KPN geeft aan dat er op dit forum ook KPNexperts zitten maar daarvan nog niets vernomen. Mdw KPN adviseerde om naar een KPN-winkel te gaan, maar verzocht me ook om dit probleem op dit forum naar voren te brengen. Vandaar…..


KPN geeft aan dat er op dit forum ook KPNexperts zitten maar daarvan nog niets vernomen. 

Als u alleen maar zegt "dit is helaas niet de oplossing" en verder niets laat zien en niets toelicht, dan houd het voor ons ook snel op. Wij zijn niet helderziend.


Hoi @JolRem! Ik ben een moderator en dus medewerker van KPN. Als ik de voorgestelde en standaard stappen doorloop, zie ik (op mijn Samsung S9) dit:

 

Toetsenbord via Whatsapp geopend
Verwijst me naar de instellingen. ‘Schermtoestenbord’ verwijst me naar ‘Taal’
Et voila, ik kan de taal aanpassen of toevoegen

Begrijp ik goed dat bij jou hier de juiste taal ingevoerd staat, maar vervolgens in bijv. Whatsapp of mail alsnog de andere taal gebruikt wordt? 

 

 

EDIT: Welke taal staat er bij ‘Samsung schermtoetsenbord’? 

 


Ha Lisa,

 

Ik had niet gezien dat jij een KPN moderator bent. Even ook druk geweest met andere zaken….
Is er ook een mogelijkheid dat je me belt? Er is mij afgelopen woensdag  gezegd dat ik kan bellen voor hulp. De persoon die ik aan de lijn kreeg was echter geen echte deskundige (zijn woorden 🙂 ).  Maar hij was zeker bereid me te helpen.

Achteraf dacht ik toen wel: waarom word ik niet gewoon doorverbonden met iemand die er meer van weet? 
Dus vandaar mijn  verzoek: jan ik jou bellen of jij mij?
Want ik krijg al de opties die voorgesteld worden dus niet. Nederlands bij de basisinstellingen, Engels ( en gaan optie voor toevoegen) bij gebruik van het toetsenbord. 

Sorry als ik wat kriegelig lijk maar het is gewoon een vervelend probleem. En dat door een stomme hack….


@JolRem  Je kan beter op een Samsung forum je vraag stellen, KPN is een telecom diensten leverancier, daar hebben ze experts voor, niet om software instellingen van een Koreaanse telefoonboer van A tot Z te kennen. Om een Samsung gebruikers forum heb je veel meer specifiek kennis van alleen Samsung.

Samsung had zeker in het verleden voor elk land specifieke firmware en een toestel bedoeld voor de Duitse markt kan andere vaste voorkeursinstellingen hebben dan voor NL, maar linksom of rechtsom valt alles wel aan te passen. Ik heb ook wel eens een dergelijk probleem gehad, maar ik heb gewoon de hele Samsung firmware vervangen door algemene Google Android nieuwste versie.

Maar wees blij dat het geen fysiek toetsenbord is, dan is ‘kriegelig’ heel licht uitgedrukt. Dan moet je gewoon accepteren dat je een miskoop gedaan hebt door niet gewoon een NL (USA layout) apparaat te kopen.


@JolRem op het internet ben ik onderstaande link nog tegengekomen op de Samsung community. De persoon kon ook niet de taal wijzigen via het vegen over het toetsenbord. 
 

Ga via "instellingen" naar "Algemeen beheer"

vervolgens naar:

- Taal en invoer;

- virtueel toetsenbord;

- Samsung-toetsenbord;

- Talen en typen

- invoertalen toevoegen.

 

Wanneer je ook de automatische spellingcontrole, voorspellende tekst wilt instellen moet even weer een stapje terug naar "Samsung-toetsenbord" daar zie je daaronder weer de gekozen talen die je aan/uit kunt zetten.


Desbetreffende link voor het volledige topic op de Samsung community. 


@JolRem Zoals de Community al aangeeft kun je het beste contact opnemen met Samsung. Bij onze klantenservice zal er vast iemand verstand hebben van Samsung telefoons, maar dat is dan vanuit eigen interesse of inzicht. We hebben niet een Samsung afdeling of lijst met namen van collega's die kennis hebben van Samsung, Apple, etc.. Voor jouw beeldvorming we werken nog massaal thuis waardoor je dubbel zoveel geluk moet hebben wil je iemand treffen die dit probleem herkend. Ons Forum is een plek waar klanten elkaar kunnen helpen en wij moderators alleen ondersteunen waar nodig. Wij bellen niet. Ik ben overigens geen Samsung expert of kenner, dus vermoed dat je met mij net zo ver komt als met de collega die je gesproken hebt:laughing:

Ik wil verder met je meedenken, maar dan wel via het Forum!:blush:  Je zou ons helpen als je -net als ik- screenshots plaatst van wat je ziet op je telefoon. Dan begrijpen we wellicht beter wat er aan de hand is.


Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen.
Zoals gezegd heb ik dit probleem op het forum geplaatst op verzoek van de KPN medewerker, niet omdat ik dit zelf zo graag wilde.
En ik heb dit toestel niet uit zuinigheid in Duitsland gekocht maar ze zijn/waren helaas niet meer in Nederland te koop. Dus heb ik gebruik gemaakt van een re-buy (ook minder slecht voor het milieu toch?)
En voor de hack bestond dit probleem niet; was het een prima toestel!
Ik zal zeker Samsung benaderen!