Skip to main content

Hallo,

Gisteren heb ik mijn iPhone 12 Pro bijgewerkt naar de nieuwste iOS 16.0 en sindsdien heb ik geen verbinding met het KPN-netwerk meer. Ik kan dus niet bellen, gebeld worden, sms sturen / ontvangen of 5G (of andere data) gebruiken. Alle logische oplossingen heb ik inmiddels geprobeerd:

  • sim-kaart in een ander toestel gehangen om te kijken of het daaraan ligt: sim-kaart werkte in ander toestel
  • andere sim-kaart in mijn iPhone 12 Pro gehangen om te kijken of die het wel deed: andere sim-kaart werkte ook niet
  • opnieuw opstarten: geen verandering
  • harde reset: geen verandering
  • netwerkinstellingen volledig gereset: geen verandering
  • met Apple Helpdesk een half uur aan de lijn gezeten en via de “Recovery mode” geprobeerd: geen verandering
  • met Apple Helpdesk een half uur aan de lijn gezeten en systeem diagnostics gedraaid: geen indicator van iets dat niet zou werken
  • met KPN aan de lijn gezeten: alles aan KPN-kant lijkt in orde.

Is er nog iemand anders die dit probleem heeft (gehad) en die de weg kan wijzen?

(“Kun je nog terug naar de oude iOS?” - vast wel, linksom of rechtsom, maar ik veronderstel dat dit probleem binnen enkele dagen / week wel opgelost is en dat heeft dan mijn voorkeur. Enige logische oplossing die ik op dit moment voel aankomen is iOS 16.1 van Apple, als meerdere gebruikers dit probleem hebben...) 

misschien : https://www.upphone.com/fix/iphone/wireless/iphone-12-not-connecting-to-cellular/

 


Ik heb een iPhone 12 pro max (die gelijk is aan de pro alleen dan wat groter) en nergens last van. Een vriend van me heeft ook een 12 pro max en ook nergens last van met iOS 16.

Als ik u was zou ik downgraden naar iOS 15 en niet wachten op 16.1 want dat kan nog wel een aantal weken duren en tot die tijd heeft u niks aan uw telefoon.

 

Volg de stappen hier om te downgraden. Succes!


Dank aan beiden.

@EAZ1964 : de gehele lijst had ik al getackeld, behalve de DFU. Die was zinnig, zou het probleem moeten oplossen, maar heeft blootgelegd dat m’n telefoon nog diepere problemen had dan ik dacht. Gelukkig een back-up gedraaid.

Inmiddels bij KPN winkel geweest en Apple 3 keer een half uur aan de lijn gehad. Conclusie is nu: “opsturen naar Apple, die trekken elke laatste druppel software eraf en fixen het”. Lag dus niet aan KPN in elk geval (wist ik al; sim deed het prima in een ander toestel).

@Ferry1984  Downgraden is inmiddels geen optie meer, maar ik vermoed dat er al een corrupt stukje software onder lag, dus ik denk dat dat toch al niet was gelukt. Is niet anders.

@all: ik krijg de indruk dat dit bad luck was voor mij. Ik hoor in mijn omgeving eigenlijk niemand met problemen op het gebied van iOS 16, en hoe dan ook is er geen KPN-probleem. Dus dat is misschien geruststellend...


Hier hetzelfde probleem. Alles afgezocht op www en uiteindelijk via Herstel netwerk instelling (Instellingen → Algemeen → Stel opnieuw in → Herstel netwerk instellingen ) lijkt het opgelost.

Apple zou morgen gaan bellen en mijn vrouw vroeg zich terecht af hoe ze dat wilden doen zonder een enkele netwerk instelling.


Er is inmiddels al een IOS16.1
Ik heb de 16.0 niet gehad, direct kreeg ik al de 16.1 en alles werkt perfect.
 


Er is inmiddels al een IOS16.1
Ik heb de 16.0 niet gehad, direct kreeg ik al de 16.1 en alles werkt perfect.
 

16.1 is nog helemaal geen officiële release. Deze is alleen nog in beta. Heb jij een betaprofiel dan geïnstalleerd op je tel?


Ja dat heb ik, @Ferry1984 maar ik dacht dat het ook al een publieke update was.


Hallo allen,

Nieuwe update; bij Coolblue geweest die geprobeerd hebben om de software er in z’n geheel af te halen en clean op te zetten. Ook die route niet gelukt. Er wordt nu “hardware vervangen”. Kortom; lijkt alsof er iets stevig onder de motorkap niet in orde is, maar dan wel iets waar ik 1 jaar en 11 maanden geen enkele last van heb gehad.

Voor andere lezers op dit forum; mijn specifieke probleem lijkt dus botte pech. Ik heb geen aanleiding om de upgrade naar iOS 16 (16.0 of 16.1) af te raden en er lijkt ook geen enkel verband met KPN.


Hier nu het zelfde probleem met de 12 mini na de update naar 16.2

 

ik begrijp dat dit dus een Apple ding gaat worden.

ik heb namelijk ook al alle opties geprobeerd.

 

zal dus ook een retourtje worden? Of zijn er nog opties die je kunt proberen ?


Van mijn kant geen andere tips. Werd netjes afgehandeld door Coolblue. Factuur van €20 uit m’n hoofd voor het onderzoek, maar de reparatie van pakweg €550 viel onder garantie en werd binnen 5 werkdagen gedaan, conform afspraak.

Misschien andere gebruikers met goede tips, maar voor mij was dit de minst slechte oplossing.