Skip to main content
Antwoord

Terughoudend om iPad Air met data only abonnement aan te schaffen. Heb al een 5G-abonnement.

• August 1, 2025
  • 17 reacties
  • 165 keer bekeken

Graag zou ik bij KPN de iPad air aan willen schaffen, maar ik loop tegen een probleem aan. Bij het kiezen van de iPad en daarbij de keuzes die je moet maken m.b.t. geheugen, internetbundel etc. snap ik niet wat de keuze voor de internetbundel inhoud. Zelf heb ik namelijk al een KPN abonnement met een 5G internetbundel en als deze iPad cellular zou zijn, zou dit toch ook overgenomen moeten worden op de iPad als deze een e-sim krijgt van dit telefoonnummer? Ik heb al geprobeerd in de winkelmand de internetbundel eruit te gooien, maar dat wilt niet werken. Iemand die mij hierbij kan helpen?

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Mayk B. er is geen optie bij KPN om Multisim te gebruiken voor een iPad. Voor een apparaat als een iPad is een eigen simkaart met een data abonnement nodig. Het is namelijk zo dat voor data only een 097 nummer wordt uitgegeven. 

Mocht je de iPad bij KPN bestellen in combinatie met een data abonnement, kun je vervolgens wel onderling tussen verschillende abonnementen data delen. Hierdoor zou je voor het kleinste en goedkoopste data abonnement kunnen kiezen. 

17 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 1, 2025

Voor de ipad heb je een data abonnement nodig. Dat is een 097 nummer. Het is niet(meer) toegestaan om daarvoor een mobiele(06nummer) telefoonabonnement te gebruiken. Ik denk dat daar het "probleem" zit.

• August 1, 2025

Zelf heb ik namelijk al een KPN abonnement met een 5G internetbundel en als deze iPad cellular zou zijn, zou dit toch ook overgenomen moeten worden op de iPad als deze een e-sim krijgt van dit telefoonnummer? 

Nee. Je kunt elk nummer/simkaart/e-sim maar voor 1 toestel gebruiken. Niet voor 2.

KPN is niet gek. KPN wil geld verdienen. Dat doen ze door zoveel mogelijk abonnementen te verkopen. Abonnementen waar klanten braaf elke maand voor betalen. Dat is het verdienmodel van KPN. 

Als KPN het mogelijk zou maken om meerdere apparaten te gebruiken op 1 e-sim, dan zou KPN echt veel minder abonnementen verkopen. Dus dat zou niet slim zijn voor KPN. En dat geldt niet alleen voor KPN. Dat geld voor alle providers. Wereldwijd. 

Jij wilt een tablet zonder (extra) abonnement. Dat verkoopt KPN niet. Daar verdient KPN helemaal niks aan. Misschien kun je er 1 in de KPN winkel kopen. Maar dan betaal je wel een stuk meer.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 6, 2025

Hallo ​@Mayk B. er is geen optie bij KPN om Multisim te gebruiken voor een iPad. Voor een apparaat als een iPad is een eigen simkaart met een data abonnement nodig. Het is namelijk zo dat voor data only een 097 nummer wordt uitgegeven. 

Mocht je de iPad bij KPN bestellen in combinatie met een data abonnement, kun je vervolgens wel onderling tussen verschillende abonnementen data delen. Hierdoor zou je voor het kleinste en goedkoopste data abonnement kunnen kiezen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 6, 2025

Of gewoon via hotspot van de telefoon gebruik maken, geen data abonnement bij iPad 

• Topper
  • August 6, 2025

Zelf heb ik namelijk al een KPN abonnement met een 5G internetbundel en als deze iPad cellular zou zijn, zou dit toch ook overgenomen moeten worden op de iPad als deze een e-sim krijgt van dit telefoonnummer? 

Nee. Je kunt elk nummer/simkaart/e-sim maar voor 1 toestel gebruiken. Niet voor 2.

Dat klopt niet, hoor. Als je een fysieke simkaart hebt, dan kun je door middel van Duo-Sim op 2 toestellen met hetzelfde nummer een simkaart plaatsen. Je bent wel op 1 toestel tegelijk bereikbaar, dus niet allebei tegelijkertijd. Met de komst van e-sim kan dit niet meer. Om toch van dezelfde functionaliteit gebruik te kunnen maken, zou je in geval van e-sim een extra nul data abonnement op een 2e toestel moeten kunnen krijgen. Door middel van data delen van je 1e abonnement kun je dan toch op een 2e toestel van dat abonnement gebruik maken, uiteraard niet gelijktijdig. Maar dan heb je wel een alternatief voor de Duo-sim, want deze functionaliteit verdwijnt anders langzamerhand. Want de e-simkaart wordt steeds meer toegepast.

Ik had dit overigens een paar maanden geleden al eens gevraagd en KPN vond dit een interessante suggestie (zie link) Of er daadwerkelijk ooit iets mee gedaan wordt is maar zeer de vraag, 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 6, 2025

Er bestaan echter geen duosims als datasims met een 097 nummer en een datasim met een 097 nummer is de enigste sim die in een tablet gebruikt mag worden ​@Fr_Arn 

• Topper
  • August 6, 2025

@JanD Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik heb nu wel degelijk duosim op mijn 097 nummer. Deze heb ik in 2 tablets zitten, een iPad mini en een grote tablet. Het zijn fysieke simkaarten. En met de komst van de e-simkaart kan dit niet meer en dat is dus mijn punt.

• August 7, 2025

Ik heb inderdaad ook nog nooit gehoord van duo-data-sim. Dus ik denk dat je gewoon 2 data-sims hebt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 7, 2025

Beste ​@Marlon92 misschien is ​@Fr_Arn een zakelijke klant waarbij het misschien wel kan.

Bij consumenten bestaat volgens mij uitsluitend duosim voor 06-nummers.

Onderstaand schrijft KPN over duo sim, die uitsluitend voor 06-nummers bestaat:

Waarom mag ik geen duosim in een tablet gebruiken?

Dat heeft te maken met Europese Regelgeving. Een simkaart met een 06-nummer mag je alleen gebruiken voor mobiele telefonie. En daar is een tablet niet voor bedoeld.

Ook internetten op je tablet, waar je ook bent? Dat kan met een mobiel internet abonnement. Je krijgt dan een speciale simkaart voor je tablet. Kan je overal internetten, en kan je je mobiel én je tablet tegelijkertijd aan hebben. Handig, toch?

• Topper
  • August 7, 2025

@Marlon92 ​@JanD Ik ben gewoon een consument, dus geen zakelijke klant. En ik heb toch écht op een en hetzelfde 097 nummer 2 simkaarten. Ik kan ze niet tegelijkertijd gebruiken, maar het werkt prima! En waar KPN op doelt m.b.t. Europese Wetgeving: je mag geen 06 nummer gebruiken op een tablet, maar dat heb ik dus ook niet. Ik heb duosim op één 097 nummer, te gebruiken op 2 tablets ((niet tegelijkertijd) Dus eigenlijk hetzelfde als duosim voor 06 nummers, te gebruiken op 2 telefoons (niet tegelijkertijd) 

De stelling dat duosim bij consumenten uitsluitend voor 06 nummers bestaat, is pertinent onjuist. En ik kan het weten, want ik ben zelf het levende bewijs hiervan☺️

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 7, 2025

Beste ​@Fr_Arn je zult ongetwijfeld gelijk hebben, alleen kan ik het nergens terug vinden op een KPN-site.

Zou graag een reactie van een moderator hier willen hebben die bevestigt dat een duo datasim mogelijk is en waar ik dat terug kan vinden binnen kpn.com.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik ben er even in gedoken en kan bevestigen dat bij een data only abonnement ook de mogelijkheid tot duosim is. Dit staat niet expliciet op de KPN website.

Het enige dat wij aangeven op onze website bij de informatie over duosim is dat je bij een regulier mobiel abonnement de extra simkaart van een duosim niet mag gebruiken in een tablet. 

• August 8, 2025

@Jeroen van KPN en kunnen dan beide tablets tegelijk gebruikt worden op 4G?

​... maar ik heb nu wel degelijk duosim op mijn 097 nummer. 

Misschien kan ​@Fr_Arn deze vraag beantwoorden? 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Nee, dat is niet anders als bij reguliere duosim. Je kunt beide simkaarten niet tegelijkertijd actief hebben. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 8, 2025

Bedankt voor het antwoord ​@Jeroen van KPN , duidelijk zo.

Misschien een idee om de website over duosim  aan te passen, dan voorkom je ook onduidelijkheid en vragen, zoals binnen dit topic.

• Topper
  • August 8, 2025

Nee, dat is niet anders als bij reguliere duosim. Je kunt beide simkaarten niet tegelijkertijd actief hebben. 

Jeroen, dank je voor je antwoord. Klopt inderdaad, bij duosim kun je niet tegelijkertijd op 2 apparaten actief zijn.

Omdat de nieuwe tablets steeds meer e-sim hebben en er dus geen fysieke simkaart in kan, kan in dat geval geen gebruik gemaakt worden van duosim. Bijv, de nieuwe ipad mini, die kan ik niet aanschaffen omdat ik dan mijn duosim kwijt ben. Ik had destijds hier al eens een vraag over gesteld en een collega van jou had hier op gereageerd. Weet jij of hier nog wat mee gedaan wordt of is het sowieso (op termijn) einde verhaal voor (een alternatief voor) duosim?

https://community.kpn.com/internet%2D9/alternatief%2Dvoor%2Dduo%2Dsim%2Dmet%2De%2Dsim%2D622557

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Over de toekomst van duo sim kan helaas niets worden gezegd ​@Fr_Arn. Er zal ongetwijfeld gekeken worden naar alternatieven i.v.m. dat steeds meer apparaten gaan beschikken over e-sim.