Skip to main content

Al vele jaren ben ik KNP/telfort klant en was vorige week in Almelo voor de aankoop van een Samsung S20 FE 5G. Er werd me verteld dat ik, bij het alleen kopen van een smartphone, een toeslag moet betalen omdat er in het verleden mensen zijn geweest die hier misbruik van hebben gemaakt door goedkoop aangekochte toestellen te gaan verhandelen. 

Ik kan onder de toeslag uit komen door mijn abonnement te verlengen met een vergelijkend abonnement, maar betaal dan ruim 8euro meer dan nu.

Is het de bedoeling van KPN dat trouwe klanten worden 'gestraft' of is er een coulanse mogelijk voor mijn geval? 

Hallo @M. Beld, welkom op ons forum!

Bedankt voor jouw vertrouwen in KPN. :blush:  Ik begrijp dat je in de winkel bent geweest om een nieuw toestel aan te schaffen. Je wilt deze graag los aanschaffen, omdat je met een verlenging van jouw abonnement duurder uit zou zijn. Heel begrijpelijk. Nu is het zo dat wij bij aanschaf van een los toestel inderdaad een toeslag berekenen. Hoe hoog deze toeslag is, is afhankelijk van de leeftijd van het toestel; voor nieuwere toestellen betaal je meer dan voor de oudere toestellen. Dit is, zoals mijn collega heeft uitgelegd, om misbruik te voorkomen. Het is uiteraard niet onze bedoeling om trouwe klanten hiermee te ‘straffen’. De toeslag voor nieuwe en trouwe klanten is even hoog, we willen hier geen onderscheid maken. We kunnen hierop dan ook geen uitzonderingen maken, sorry.


Bedankt voor je antwoord al valt die mij enorm tegen. In je antwoord wordt een vergelijk gemaakt tussen een nieuwe en trouwe klant, terwijl me in de winkel is uitgelegd dat door handelaren, die misbruik maakten van leuke en goedkope aanbiedingen, waardoor nu trouwe klanten ook achter het net vissen.

Nieuwe klanten van KPN sluiten sowieso een abonnement af en dan zit er geen toeslag op een toestel en voor mensen die geen klant van KPN zijn en die van een aanbieding gebruik willen maken kan ik me voorstellen dat die wél een toeslag betalen. Al met al vind ik het dus een vergelijk van niets in bovenstaande antwoord.... 

Mogelijk dat hierdoor het inzicht van je antwoord veranderd, of is het echt dat KPN niet aan klantenbinding doet?

​​​​​​Is het een idee om dit nog eens voor te leggen bij de mensen van KPN die hierover de regeltjes hebben bedacht en het antwoord te herzien? 


Het klopt wat je zegt over de handelaren. Dit is precies de reden dat we deze toeslag in het leven hebben geroepen, om dit misbruik te voorkomen. De toeslag die over een toestel berekend wordt, is afhankelijk van de leeftijd van het toestel. Maar we maken hier verder geen onderscheid tussen nieuwe en trouwe klanten. Iedereen betaalt deze toeslag bij aanschaf van een los toestel in de winkel. Dat jij dit voelt als straffen, vind ik erg jammer om te lezen. Dit is niet de intentie en het gevoel dat wij willen afgeven. We willen juist dat dit voor iedereen als gelijk voelt. Jij kunt, net als nieuwe klanten, ook gebruiken maken van de aanbiedingen op mobiele toestellen/abonnementen.


Waardeloze klantenbinding! 


Waardeloze klantenbinding!

Tot wel 20 % korting op de adviesprijs van een toestel mits afgenomen i.c.m. met een nieuw abonnement (dat wordt verlengen genoemd als je al bij KPN bent).

Dat noem ik niet waardeloos maar waardevol. Daar kan zelfs de Mediamarkt, Bol.com of Belsimpel niet tegenop bieden.

Ikzelf heb overigens wel 3 tientjes meer betaald (i.c.m. nieuw abonnement), omdat ik mijn vrienden van de plaatselijke telefoonwinkel hun omzet gun. Heb jaren geleden ook voor hen gewerkt.


@Denise_ Jammer dat je niet terug komt op mijn suggestie om dit voor te leggen bij de mensen die de acties en regelementen… 

 

De aanbiedingen van KPN voor het verlengen zijn voor mij niet interessant. Nu betaal ik 19,27 voor 12GB en onbeperkt bellen. Als ik wil verlengen bij KPN dan  kan ik kiezen tussen 5Gb en 15Gb, er is geen mogelijkheid voor 10Gb al zou dat in mijn geval ruim voldoende zijn. Voor de 15Gb betaal ik 8euro meer per maand (= 192euro in 2 jaar!!), terwijl ik die niet nodig heb, is . Weggegooid geld dus……

 

Een los toestel kopen momenteel zal toch niet lukken, want dat kan alleen in de KPN winkels en die zijn nog tot medio volgende maand gesloten, of is er gezien de corona-lockdown alsnog iets mogelijk met het online kopen van alleen een toestel?

 


Ik zal jouw suggestie doorzetten naar het marketingteam.

Ik snap dat een vernieuwing van jouw contract dan ongunstig uitpakt. Ik heb alleen geen andere mogelijkheden voor je.

Een los toestel aanschaffen is alleen in onze winkels mogelijk. Ook nu tijdens de lockdown is het niet mogelijk om een los toestel online aan te schaffen. Er zijn nog enkele winkels open, omdat we het belangrijk vinden toch voor onze klanten bereikbaar te zijn Gebruik onze winkelzoeker om te zien welke winkels er bij jou in de buurt open zijn.


@Denise_ Jammer dat je niet terug komt op mijn suggestie om dit voor te leggen bij de mensen die de acties en regelementen… 

Je bent niet de eerste die hier tegen aan loopt. Als KPN het leuk zou vinden om u een toestel te verkopen tegen kostprijs, zonder dat ze er iets aan verdienen, dan hadden ze dat wel gedaan.

Een los toestel kopen momenteel zal toch niet lukken, want dat kan alleen in de KPN winkels en die zijn nog tot medio volgende maand gesloten, of is er gezien de corona-lockdown alsnog iets mogelijk met het online kopen van alleen een toestel?

Los toestel online kopen kan niet. In de winkel kan het volgens mij ook alleen als het toestel voorradig is. Je kunt volgens mij niet bestellen of reserveren.

KPN is een provider. Geen telefoonverkoper. Dat moet je wel ff goed beseffen.


@Denise_ : heb ik gisteravond een afspraak gemaakt in Hengelo voor vandaag 10u om een toestel te kopen, wordt ik net gebeld. Ze mogen geen toestellen verkopen in de winkel…

Het begint er op te lijken dat ik dan toch moet overstappen naar een a dere provider om niet teveel voor m'n abonnement te gaan betalen én toch een nieuw toestel tegen een goede prijs te kunnen krijgen. Of zie jij nog een mogelijkheid binnen KPN? 


Ze mogen geen toestellen verkopen in de winkel…

Ah, dat klopt i.v.m. de lockdown. (er mag geen electronica verkocht worden via fysieke winkels)

Of zie jij nog een mogelijkheid binnen KPN?

Hopelijk kun je van af 20 januari ook daarvoor weer terecht bij de fysieke winkel. Als de lockdown niet verlengd wordt….

En het is natuurlijk niet alleen KPN en hun klanten die last heeft van de lockdown, hè.

Denk je er wel aan dat bij losse verkoop er een toeslag op zit waardoor de prijs (vaak) gelijk wordt aan de prijs in andere winkels.
Alleen i.c.m. het nemen (of verlengen) van een abonnement wordt de toeslag niet berekend waarbij je in feite enkele tientjes korting krijgt.


Helaas duurt 20 januari me te lang en ben ik inmiddels overgestapt naar een goedkopere (en volgens testen de beste telecom provider). 

Bedankt voor jullie antwoorden, het meedenken en een heel fijn 2021 gewenst 🍾🥂


Jij ook en veel plezier bij de goedkopere provider gewenst.