Skip to main content

Hallo

Met mijn oude Samsung J3 ( 2016 ) had ik nooit een verbindingsprobleem , maar met mijn nieuwe Samsung A 50 krijg ik vaak de melding dat ik geen verbinding heb, ga dan naar ‘instellingen’ , ‘verbindingen’ en de boel is hersteld.

 

Dit begint irritant te worden.

Wat is het probleem en wat is de oplossing ?

Peter.

Hoi @petersteinmeije . Irritant probleem.

Ik begrijp dat de rest van je draadloze apparaten dit probleem niet hebben? Wat voor experiabox heb jij (en zitten daar ook versterkers op aangesloten?)

Mijn eerste advies is om de wifi manager te doorlopen.

Je kunt (afhankelijk van wat voor apparatuur je hebt staan) ook proberen om 2,4 en 5Ghz te scheiden. Dat hangt wel van je spullen af. 


Hallo Erwin 

Jouw advies om de Wifi manager te gebruiken lijkt ( vooralsnog ) te hebben geholpen.

Bedankt

Peter


Dan was het wellicht een kanaal issue. 

Dit kan opnieuw gebeuren en dan is het misschien raadzaam om een vast kanaal te kiezen. Mocht het issue terugkomen, duiken we er dieper in.


Dat vaste kanaal moet je even uileggen, ben ik bang.


Geen probleem. Als jij alléén een experiabox gebruikt dan kun je het kanaal aanpassen.

De experiabox kiest normaliter een eigen frequentie. Als jouw buren ook allemaal op die frequentie zitten, gaat dat elkaar in de weg zitten.

Je kunt de experiabox benaderen door 192.168.2.254 in je browser te typen. Mocht je nog nooit ‘in’ het modem zijn geweest kun je initieel het wachtwoord leeg laten. Daarna word je verplicht een ww te bedenken.

Zodra je ingelogd bent kun je bij de wifi instellingen kijken op welk kanaal er uitgezonden wordt. Je kunt hier ook een ander kanaal (frequentie) kiezen.

Een nuttig hulpmiddel bij het kiezen van het kanaal is de wifi analyzer. De gratis android app laat zien welke andere netwerken er allemaal in de buurt zitten. De truc is dus om een kanaal te kiezen waar jou buren zo weinig mogelijk gebruik van maken: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en


Hallo Erwin

Na het gebruik van de analyser zag ik drie frequenties waaronder de mijne:     ‘6’ . 

Dus ik moet gewoon één van de andere twee testen om erachter te komen welke werkt ?

 


Als het nu goed werkt, zou ik voorlopig niks doen. Maar als je gaat merken dat je wifi steekjes laat vallen kan het geen kwaad een kanaal op te zoeken die zo weinig mogelijk in je lijstje tegenkomt :-)

Pas op met kanaal 13. Dit kanaal is voor sommige apparaten te hoog.